نشست بررسی تجارت با قرقیزستان در مشهد برگزار می‌شود

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نشست بررسی تجارت با قرقیزستان با حضور مجازی "سعید خرازی" سفیر ایران در بیشکک هفته آینده در مشهد برگزار می شود.

مرتضی اشرفی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: نشست کارگروه توسعه صادرات استان خراسان رضوی هفته آینده به موارد مرتبط با کشور قرقیزستان می‌پردازد که مهمترین آنها تداوم پروازهای مستقیم مشهد - بیشکک، مشکلات حمل و نقل کالا از مسیر ریلی و زمینی، تعرفه کالاها و اعزام و پذیرش هیاتهای بازرگانی خواهد بود.

وی ادامه داد: سایر رویدادهای اقتصادی از جمله برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اختصاصی با این کشور و همچنین راه اندازی مرکز علائم تجاری ایرانیان در پایتخت کشور قرقیزستان با محوریت استان خراسان رضوی نیز در این نشست بررسی خواهد شد.

قرقیزستان کشوری محصور در خشکی در آسیای مرکزی است، این کشور از شمال با قزاقستان از شرق با چین، از جنوب با تاجیکستان و از غرب با ازبکستان همسایه است. جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۶ میلیون نفر برآورد شده‌است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن بیشکک ۸۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری قرقیزستان، کشور روسیه است. این شراکت تجاری ریشه در روابط تاریخی و سیاسی دو کشور طی سالیان متمادی دارد. قرقیزستان علاوه بر کشورهای همسایه تلاش کرده کالاهای خود را که اغلب محصولات معدنی و کشاورزی هستند به سایر کشورهای جهان نیز صادر کند.

ایران در سالیان اخیر تلاش کرده با کشورهای مختلف آسیای میانه روابط سیاسی و اقتصادی مستحکم‌تری برقرار کند. وجود اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی فراوان در کنار نزدیکی جغرافیایی باعث شده تجار ایرانی نیز به فکر تجارت و ایجاد ارتباطات اقتصادی با این کشورها باشند.

یکی دیگر از دلایل بسیار مهم برای رونق گرفتن تجارت با قرقیزستان در آینده، عضویت در اتحادیه اوراسیا بوده که قرقیزستان یکی از اعضای آن است. کشورهای عضو این اتحادیه در تجارت با یکدیگر از برخی امتیازات برخوردار هستند که ایران نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد و کشورهای بلاروس، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که ایران نیز به تازگی به عضویت این اتحادیه درآمده است.

کشور قرقیزستان با خراسان رضوی روابط اقتصادی بسیار دارد بطوری که ۸۰ درصد کالاهای صادر شده از ایران به قرقیزستان از طریق این استان صادر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha