واکسیناسیون طیور بومی خراسان شمالی علیه بیماری نیوکاسل آغاز شد

بجنورد-ایرنا- طرح واکسیناسیون طیور بومی خراسان شمالی علیه بیماری نیوکاسل امروز-شنبه- به مناسبت هفته دامپزشکی آغاز شد و قرار است در آن ۲۰۰ هزار قطعه مرغ و ماکیان روستاییان به صورت رایگان واکسینه شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری عفونی نیوکاسل یکی از بیماری ها خسارت زا در میان پرندگان اهلی و صنعتی است که تلاش داریم تا این بیماری با انجام واکسیناسیون کنترل شود.

سیدفرزین حسینی با بیان اینکه مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون است اظهار داشت: دامپزشکی در طول سال دست کم سه مرحله طرح واکسیناسیون علیه نیوکاسل را انجام می دهد، در این طرح طیور بومی با فاصله چهار ماه زیر پوشش قرار می گیرند و تلاش داریم تا دست کم ۸۰ درصد جمعیت پرندگان روستاها واکسینه شوند.

وی افزود: رویکرد ما از واکسیناسیون، کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت پرندگان بومی، جلوگیری از تلفات پرندگان و نیز پیشگیری از انتشار این بیماری در مراکز صنعتی پرورش مرغ است.

حسینی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی و محلول در آب انجام می شود و هشت تیم دولتی و خصوصی دامپزشکی در اجرای آن مشارکت دارند.

وی گفت: اولویت در اجرای این طرح، واکسیناسیون پرندگان بومی در روستاهای با جمعیت بالای طیور و روستاهای مجاور سالن های مرغداری است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت  بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: این طرح در راستای حمایت از روستاییان و تولیدکنندگان خرد است و این طرح سبب افزایش تولیدات در روستاها می شود.

نیوکاسل یک بیماری ویروسی و واگیردار است که به اشکال مختلف تنفسی، عصبی و گوارشی بروز می کند و برخی از سویه های این ویروس، می تواند تا ۱۰۰ درصد، تلفات داشته باشد. 

جمعیت طیور استان شامل مرغ، ماکیان، بوقلمون، اردک و کبوتر ۸۰۰ هزار قطعه است .

در روستاهای این استان بیش از بیش از ۴۰۰ هزار قطعه مرغ و ماکیان بومی نگهداری می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha