۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 1169
کد خبر: 84492383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت دانه روغنی کنجد در پلدشت ۲ برابر شد

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 84492383
برداشت دانه روغنی کنجد در پلدشت ۲ برابر شد

ارومیه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: طبق برآوردهای کارشناسان، امسال ۹۶۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح مزارع این شهرستان برداشت می شود که ۲ برابر سال گذشته است.

پرویز سلیم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقبال زیاد کشاورزان این شهرستان در خصوص کشت این محصول اظهار داشت: ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کنجد رفته بود در حالی که سال گذشته این رقم ۴۵۰ هکتار بود.

وی با بیان اینکه عملکرد تولید این محصول به طور میانگین ۱۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، ادامه داد: قیمت هر کیلو کنجد در حال حاضر در بازار مصرف به دلیل وجود واسطه ها در نوسان بوده و در حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت اضافه کرد: همه ساله کشت دانه روغنی کنجد در نیمه اول اردیبهشت انجام می شود و برداشت این محصول نیز از اوایل مهرماه آغاز می شود و بعد از مرحله خرمن کوبی محصول، به کارخانجات روغن کشی ارسال می شود.

وی عدم وجود ماشین آلات برداشت مکانیزه و خرید تضمینی این محصول و عدم تامین به موقع حق آبه کشاورزی  کنجدکاران را از چالش های مهم بر سر راه توسعه کشت این محصول در شهرستان عنوان کرد.

سلیم زاده گفت: این محصول علاوه بر درآمد زایی بالا و مقرون به صرفه بودن، به عنوان یک محصول کم آب بر می تواند در رعایت الگوی کشت جایگزین محصولات پر آب در منطقه شود.

وی همچنین با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت دانه های روغنی در جهت کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی است، اظهار داشت: در این راستا در نظر داریم با برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی و افزایش آگاهی کشاورزان، کشت دانه های روغنی مخصوصا کنجد را در سطح شهرستان  توسعه دهیم.

وی گفت: امسال تنها بیماری فیلودی یا برگ سبز در بعضی مزارع مشاهده شده بود که همزمان مبارزه شیمیایی در مزارع انجام گرفت.

سلیم زاده بیان کرد: بیشترین و باکیفیت ترین کشت این محصول در سطح آذربایجان غربی به پلدشت اختصاص دارد که محصول و عملکرد قابل توجهی را هم تولید می‌کند.

شهرستان پلدشت ۴۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که از این میزان ۲۲ هزار هکتار آبی و ۲۲ هزار هکتار دیم است.

۸۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دیمی و آبی و ۱۷۰ هزار هکتار زمین دارای قابلیت کشت در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha