سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

قزوین - ایرنا - سه شنبه بازار قزوین این روزها به بورس پررونق فروش اجناس کهنه و دست دوم تبدیل شده، مکانی که برخی مشکلات و آسیب های اجتماعی که تازگی هم ندارند در آن به وضوح مشاهده می شوند و حل آنها انسجام و همکاری هرچه بیشتر دستگاه های مسوول و ذیربط را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا،" از شیرمرغ تا جان آدمیزاد" اینجا به خوبی مصداق و معنا پیدا می کند، تقریبا هر خرت و پرت و جنس کهنه و دسته دوم هرچیزی از لباس و کیف و کفش گرفته تا انواع اسباب بازی، لوازم التحریر، ابزارآلات و لوازم خانگی، ظروف و وسایل برقی، دوربین و گوشی موبایل، دوچرخه و قطعات خودرو اینجا پیدا می شود.

ظاهر خیلی از اجناس به ویژه لباس ها پیداست که حسابی کهنه شده و حتی شاید برخی از آنها دورانداخته شده اند، برخی وسایل هم به قدری فرسوده شده اند که با چشم پیداست که کارایی شان را از دست داده اند و عرضه و فروش آنها و تصور این که کسی پیدا شود و آنها را بخرد سخت است.

اینجا سه شنبه بازار است، بخش بزرگی از محوطه ای در جنب میمون قلعه و در محلی معروف به پایین محله در جنوب شهر قزوین که سه شنبه ها مکان استقرار دستفروشان است و قسمت زیادی از آن به کهنه فروشان اختصاص دارد، فروشندگان این شغل کاذب از هر سن و سالی و جنس و قومی هستند، کودک و پیر و جوان و زن و مرد، ایرانی و غیرایرانی، قزوینی و غیرقزوینی، البته این موضوع برای مشتریان فرقی ندارد و آنها فقط به فکر پیدا کردن جنس مورد نظر خودشان هست.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

حضور پررنگ اتباع بیگانه در بازار کهنه فروشان قزوین

یکی از فروشندگان با عبا و دستار خاص افغانستانی ها نظرم را جلب می کند، برای مصاحبه به سراغش می روم، خودش را حاجی سید نورزهی ۵۷ ساله معرفی می کند، چین و چروک های روی صورتش البته به بیشتر از این حرف ها می خورد، اهل افغانستان است و از ۴۷ سال پیش میهمان ایرانی هاست.

صاحب ۶ فرزند است که همگی ازدواج کرده اند، می گوید ابتدا در شمال (رشت) ساکن بوده و بعدها هم در شهرهای کرج و تاکستان سکونت داشته و ۱۲ سالی هم می شود که در قزوین زندگی می کند.

وقتی از همسرش سوال می کنم اشک در چشمانش حلقه می زند و می گوید فوت کرده و حالا نزد پسر و عروسش در یکی از محلات پایین شهر قزوین زندگی می کند،شغل اش دوره گردی و جمع کردن ضایعات است و سه شنبه ها به اینجا می آید تا اجناس کهنه و دست دوم بفروشد.

می گوید درآمدم ناچیز است و به نان شبم محتاج هستم و یک چرخ دستی دارم که روزانه در بازار قزوین دور می زنم برای حمل بار و در بعضی روزها ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و در نهایت ۴۰ هزار تومان درمی آورم به جز سه شنبه ها که به سه شنبه بازار می آیم و جنس های دسته دوم می فروشم.

به سراغ دستفروش دیگری که در نزدیکی حاجی سید مشغول فروش البسه کهنه است می روم، خودش را عبدالحنان ظاهری معرفی می کند، او هم از اتباع خارجی و افغانستانی است اما لباس معمولی به تن دارد، اوایل انقلاب به ایران مهاجرت کرده و قبلا در شهرهای قم و تهران ساکن بوده و بیش از ۱۰ سال است که به قزوین آمده است.

می گوید صاحب پنج فرزند هستم که ازدواج کرده اند، شغلم آزاد هست اما به خاطر دیسک کمر از کارافتاده شده ام اما به خاطر خارجی بودنم نمی توانم تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرم.

از نداری و مریضی گلایه می کند و می گوید بیمه سلامت دارم اما به جز بیمارستان هزینه های دوا و درمان را پرداخت نمی کنند، همین چند وقت پیش چندصدهزار تومان پول دارو دادم چون داروخانه ها بیمه ام را قبول نمی کردند.

در پاسخ به این سوال که این اجناس را از کجا می آورید می گوید آنها را از این ور و آن ور و سطل های زباله و بازیافت پیدا می کنم و گاهی اوقات نیز می خرم.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

مشکلات مالی عامل اصلی ایجاد بازار کهنه فروشان قزوین

یکی از دستفروشان دیگر خودش را عباس مسعودی نژاد معرفی می کند و با پسر خردسالش منتظر آمدن مشتری هستند، می گوید کار اصلی اش جمع آوری کارتن و ضایعات است البته اگر کارتن باشد می خرم و نباشد جمع می کنم، درآمد روزانه ام بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است اما کفاف زندگی و خرج زن و بچه را نمی دهد.

می گوید سه شنبه ها به این مکان می آیم و جنس دسته دوم می فروشم، از درآمد این کار می پرسم، می گوید بیشتر جنبه وقت پرکنی و سرگرمی دارد وگرنه فروش خاصی از سه شنبه بازار ندارم، البته تقریبا همه فروشندگان و خیلی از افرادی که برای خرید به این مکان می آیند دارای مشکل مالی هستند وگرنه در این محل حاضر نمی شدند.

او که اصالتا قزوینی است ادامه می دهد که سه سال سابقه کار دارد و خیلی دوندگی کرده تا با ریختن حق بیمه خودش را بازنشسته کند اما تامین اجتماعی برای هفت سال حق بیمه حدود ۷۰ میلیون تومان از او طلب کرده که در توانش نبوده و او از خیر بازنشستگی گذشته است.

درخواستش را می پرسم و می گوید درخواستم تز دولت این است که بتواند کمک کند تا هفت سال حق بیمه ام را پرداخت کنم تا حقوق بازنشستگی دریافت کنم و اگر بشود نیز تقاضا دارم تا از حمایت کمیته امداد بهره مند شوم.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

حضور زنان سرپرست خانوار و کودکان کار در بازار کهنه فروشان قزوین

دو زن سرپرست خانوار نیز در یک گوشه از سه شنبه بازار در کنار هم مشغول فروش لباس های کهنه هستند، نزدشان می روم و خودم را معرفی می کنم، با اکراه و بی میلی قبول می کنند تا صحبت کنند و قبلش هم شرط می گذارند که فیلم و عکس نگیرم که خیالشان را از این بابت راحت می کنم.

یکی شان می گوید مادر چهار فرزندم و شوهرم به دلیل بیماری و ضعف بینایی از کارافتاده شده، عضو بهزیستی هستم اما حمایت خاصی نداشته اند و ناچارم برای گذران زندگی کار کنم.

آن یکی هم می گوید شوهرم دیابت دارد به طوری که پایش مدام زخم می شود، وضع مالی خوبی نداریم و مجبوریم تا همراه پسر خردسالم با دست فروشی درآمد بخور و نمیری داشته باشیم، اگر تامین بودیم که در گرما و سرما نمی آمدیم بیرون و دستفروشی کنیم.

هنوز حرف هایشان گل نیانداخته بود یک مرد جوان آفتاب سوخته و البته درشت هیکل به طرفم آمد و از خانم ها می پرسد چه خبر است؟ یکی از خانم ها به من می گوید شوهرم است و به او نیز می گوید این آقا خبرنگار است آمده گزارش تهیه کند.

آن مرد خودش را ذبیح الله کاظمی ۳۶ ساله معرفی می کند و می گوید خوب جایی آمده ای، سوالاتت را از من بپرس، می گویم چرا کهنه فروشی می کنید، از وضعیت تان بگویید که داغ دلش تازه می شود و می گوید ما ۲ سال قبل از  بروجرد لرستان به امید پیدا کردن کار به قزوین آمدیم،به دستفروشی و جمع آوری ضایعات و فروش اجناس دسته دوم مشغول هستم، البته بعضی وقت ها که امکان کار نیست سر چهارراه ها اسپند دود می کنم.

می گوید شهرداری چندبار سراغمان آمده و گفته نباید این آت و آشغالها را بفروشید و گیر داده اند و اثاث مان را از دستمان گرفته اند و بیرون انداخته اند اما برای کسب درآمد راه دیگری نداریم.

او ادامه می دهد که صاحب چهار فرزند است که سه تن از آنها در سن و سالی هستند که باید به مدرسه بروند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، خودش مانع ادامه تحصیل آنها شده است.

می گوید بدلیل ناتوانی مالی امکان درمان چشم هایش را ندارد چرا که هزینه های درمان بالاست و بیمه آنرا تقبل نمی کند و بخش زیادی از هزینه ها را باید جیب اش بپردازند که در توانش نیست.

درخواستش را عنوان می کند و می گوید ما مخلص دولت هم هستیم و فقط از مسوولان می خواهیم تا به فکر ما باشد و اگر می شود شغل مناسبی به ما بدهند، الان فقط با پول یارانه و کمک معیشتی زندگی خود را می چرخانیم.

صحبت ها و درد و دل های دستفروشان که بدون هیچ نگرانی خاصی از اینکه اجناس موجود در این مکان از حیث بهداشتی مشکلی داشته باشند و یا اینکه شاید مسروقه باشند، به کار خود مشغول هستند نشان می دهد اگر تدبیری برای حل مشکلاتشان اندیشیده شود به شغل های بهتری مشغول می شوند و یا در این مکان حضور پیدا نمی کنند.

ناگفته نماند که فعالیت این بازار چهره نامناسبی را به شهر می بخشد و با خود مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی احتمالی را نیز به همراه دارد اما پرواضح است که برخورد قهری با افراد حاضر در این مکان به عنوان فروشنده به نوعی پاک کردن صورت مساله خواهد بود و باید راهکارهای منطقی و مناسبی در این خصوص از سوی دستگاه ها و نهادهای مسوول اتخاذ شود.

به هرحال این محل گوشه ای از واقعیت های اجتماعی جامعه ماست که در کنار همه خوبی و بدی ها و نقاط ضعف و قوت آن و حل مشکلات افراد شاغل در آن نیز با همت و تلاش مسوولان ناشدنی نیست به ویژه آنکه رویکرد دولت سیزدهم توجه هرچه بیشتر به اقشار کم برخوردار و رسیدگی به وضع محرومان جامعه است.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

کمک بهزیستی به زنان سرپرست خانوار و افراد از کارافتاده

سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) بار اصلی حمایت از محرومان و اقشار ضعیف جامعه را بردوش می کشند، برای بررسی درخواست ها و صحبت های فروشندگان کهنه فروشان سه شنبه بازار قزوین با علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی قزوین هم کلام شدیم، او گفت: داشتن تابعیت ایران یکی از شروط ارایه خدمات بهزیستی است با این وجود در شرایط خاص و موردی و با اهداف انسان دوستانه خدمات جانبی نیز به اتباع و مهاجرین خارجی ارایه شده و می شود.

این مسوول گفت: اگر افراد از معلولیت برخوردار باشند و یا زن سرپرست خانوار باشند و یا دارای همسری باشند که فاقد توانایی کار و به بیماری های صعب العلاج مبتلا باشد و این موضوع به تایید کمیته از کارافتادگی برسد امکان تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی را دارند.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: به زنان سرپرست خانوار بسته به شرایط آنها ماهانه ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کمک معیشتی پرداخت می شود. 

او افزود: ما سعی می کنیم از طریق حرفه آموزی و کسب مهارت افراد تحت پوشش را به سمت و سوی اشتغال و درآمدزایی هدایت کنیم،افزود: افراد تحت پوشش می توانند در رشته های مورد علاقه و دارای تقاضا در بازار کار آموزش ببینند و صاحب مهارت شوند و این مساله در مورد فروشندگان اجناس کهنه سه شنبه بازار قزوین نیز صادق است و در صورت تقاضا به آنها رسیدگی می کنیم.

وارثی اضافه کرد: پس از کسب مهارت مشاوران سازمان بهزیستی این افراد را برای یافتن شغل مناسب راهنمایی می کنند یا آنها را به کارفرمایان متقاضی معرفی می کنند و هر کارفرما که این افراد را به خدمت بگیرد از تسهیلات بهره مند می شود و ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی آنها از سوی بهزیستی پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: اگر افراد تحت پوشش خواهان خوداشتغالی باشند نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره چهار درصد امکان دریافت تسهیلات دارند.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

کمیته امداد محدودیتی برای جذب و حمایت از نیازمندان ندارد

مهرعلی حق گویان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین هم در گفت و گو با ایرنا گفت: کمیته امداد محدودیتی برای جذب و حمایت از نیازمندان واقعی ندارد و افراد خواهان تحت پوشش باید ابتدا به کمیته امداد مناطق محل سکونت خود مراجعه کرده و شرایط شان مورد بررسی قرار بگیرد و این موضوع در مورد فروشندگان اجناس کهنه سه شنبه بازار نیز صدق می کند.

این مسوول ادامه داد: اگر از سوی کارشناسان کمیته امداد محرومیت و نیازمندی افراد مورد تایید قرار بگیرد می توانند بنا به نیازهایشان از خدمات کمیته امداد بهره مند شوند.

او گفت: زنان و مردان سرپرست خانوار که به علت بیماری و ازکارافتادگی امکان اشتغال و درآمدزایی نداشته باشند امکان تحت پوشش قرار گرفتن کمیته امداد را دارند،افزود: مردان زیر ۶۰ سال در صورت بیماری و از کارافتادگی و مردان بالای ۶۰ سال در صورت نداشتن بیمه و یا درآمد می توانند تحت پوشش کمیته امداد دربیایند.

حق گویان ادامه داد: بانوانی که همسر آنها فوت کرده یا طلاق گرفته و یا در زندان به سرمی برند و درآمدی ندارند نیز تحت پوشش قرار گرفتن کمیته امداد را دارند.

این مسوول گفت: البته اگر فرد یا خانواده ای تحت پوشش بهزیستی قرار داشته باشد باید نیازمندی های خود را از طریق این دستگاه حمایتی دریافت کند و ما آنها را برای گرفتن خدمات از این دستگاه راهنمایی می کنیم چرا که به دلیل پرهیز از موازی کاری امکان کمک گرفتن و زیر پوشش رفتن از ۲ نهاد حمایتی در یک زمان وجود ندارد.

حق گویان ادامه داد: البته بهزیستی و کمیته امداد از ظرفیت های یکدیگر برای کمک به محرومان و نیازمندان استفاده می کنند، مثلا در صورت نیاز مددجوی کمیته امداد به ویلچر و یا نگهداری افراد دارای مشکل یا بیماری در مراکز تعیین شده بهزیستی با این دستگاه مکاتبه و رایزنی می کنیم.

مدیرکل کمیته امداد قزوین گفت: یکی از خدمات کمیته امداد به نیازمندان در حوزه اشتغال است؛ در واقع ما به این افراد کمک می کنیم تا صاحب شغل شده و برای خودشان درآمد کسب کنند.

حق گویان با بیان اینکه کمیته امداد به زنان سرپرست خانوار که صاحب یک مهارت باشند برای اشتغال خانگی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام ارایه می کند،افزود: سقف تسهیلات اشتغال کمیته امداد ۱۰۰ میلیون تومان است و تا جای امکان کمک می کنیم تا افراد بتوانند بدون مشکل و دردسر خاصی این تسهیلات را دریافت کرده و برای خود اشتغال و درآمد ایجاد کنند.

او گفت: کمیته امداد از حیث قانونی امکان زیر پوشش قرار دادن اتباع بیگانه ندارد اما برحسب مورد کمک هایی به این افراد ارایه می کند تا دچار بحران نشوند، البته ناگفته نماند که دولت پشتیبانی ها و حمایت های تدارک دیده شده در حوزه اتباع را از طریق امور اتباع در وزارت کشور و استانداری ها دنبال و پیگیری می کند.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

رافت اسلامی و خدمات متنوع نظام و دولت به اتباع بیگانه 

در استان ها اداره ای با نام اتباع و مهاجرین خارجی زیرنظر استانداری به رتق و فتق امور پناهندگان و مهاجرین می پردازد.

 با بهمن عشایری مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین در خصوص خدماتی که به اتباع و مهاجرین و پناهندگان ارایه می شود و همچنین از اتباعی که در کهنه فروشان سه شنبه بازار قزوین مشغول فعالیت هستند به گفت و گو پرداختیم.

عشایری به ما گفت: در راستای رافت اسلامی خدمات زیاد و متنوعی به پناهندگان در سطح کشور از جمله استان قزوین ارایه می شود با این حال این افراد نیز ممکن است مانند بسیاری از هموطنان ما در یافتن فرصت های شغلی یا کار مناسب دچار محدودیت و یا مشکل باشند.

این مسوول با بیان اینکه شمار پناهندگان دارای کارت اقامت در استان قزوین حدود ۱۵ هزار نفر است،افزود: ۲ هزار تن از این افراد که آسیب پذیر بوده اند به شکل رایگان تحت پوشش بیمه سلامت درآورده شده اند که اقدامی کم نظیر در دنیا در حوزه رسیدگی به موضوع پناهندگان به شمار می رود.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین گفت: برخی از این افراد نیز سالانه کمک های مالی دریافت می کنند و بسته های معیشتی که در مناسبت ها و فواصل مختلف تدارک دیده می شود غالبا به این افراد اختصاص می یابد.

عشایری گفت: ضمن اینکه نباید فراموش کنیم این افراد از خدمات زیرساختی کشور و استان مانند آب و برق و گاز با هزینه های بسیار پایین و یارانه ای استفاده می کنند و امکان بیمه شدن و دریافت خدمات بیمارستانی و پاراکلینیکی با هزینه کم را دارند.

این مسوول یادآور شد: مهاجرین و پناهندگان تنها امکان فعالیت در بخش های مرکزی و کوهین شهرستان قزوین را دارا می باشند.

وی در خصوص اشتغال برخی اتباع خارجی در سه شنبه بازار قزوین به کار خرید و فروش اجناس کهنه،گفت: اگر افراد مشغول در سه شنبه بازار از اتباع خارجی غیرمجاز باشند در صورت شناسایی دستگیر و از کشور طرد خواهند شد اما اگر دارای کارت اقامت و پروانه کار باشند فعالیت آنها در چارچوب قوانین کشور منعی ندارد.

سه شنبه بازار قزوین، تلاقی دردها و جنس‌های کهنه

مسوول شهرداری: به جای جمع آوری به فکر ساماندهی کهنه فروشان هستیم

یکی از رسالت های شهرداری ها ساماندهی دستفروشان است، درخصوص سه شنبه بازار قزوین و کهنه فروشان مشغول در این بازار و وضعیت ساماندهی آنها با حسین عمویی  سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین نیز به گپ و گفت پرداختیم.

او در خصوص وضعیت فروشندگان اجناس و محصولات دسته دوم و کهنه در سه شنبه بازار قزوین گفت: انتظام بخشی و ساماندهی مشاغل شهری از جمله وظایف شهرداری ها به شمار می رود و در همین رابطه سازمان مشاغل شهری و میادین به ایفای نقش می پردازد.

این مسوول با اشاره به وجود چهار روز بازار در قزوین،گفت: یکی از این روزهابازار های این شهر سه شنبه بازار است که در جنب کمربندی جمهوری اسلامی و تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) و در حوالی میمون قلعه برپا می شود و بخشی از آن به شکل غیررسمی به فروش اجناس کهنه و دسته دوم اختصاص دارد.

عمویی در مورد احتمال سرقتی بودن برخی اجناسی که در این مکان عرضه می شوند با بیان اینکه مبدا و یا محل تامین اجناس دسته دوم یا کهنه به شهرداری ارتباطی ندارد و ما در این رابطه نمی توانیم به شکل مستقیم ورود پیدا کنیم،افزود: تشخیص این موضوع و سرقتی یا غیرسرقتی بودن اجناس و کالاهایی که در این بازار عرضه می شوند با دستگاه ها و نهادهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی است اما آمادگی لازم را برای همکاری با پلیس و دستگاه قضا در این رابطه داریم.

این مسوول گفت: بعضی از دستفروشان در این بازار از اتباع بیگانه (افغانستانی) بوده و دارای کارت اقامت هستند و از حیث فعالیت به لحاظ قانونی مشکل یا منعی ندارند.

عمویی اضافه کرد: ما پیگیر توسعه روزبازارها هستیم به شکلی در تمامی روزهای هفته دارای روزبازار باشیم تا با این کار شاهد ساماندهی و متمرکز شدن فعالیت دستفروشان باشیم تا شاهد مشکلات ترافیکی و همچنین نابه سامانی چهره شهر نباشیم.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین این را هم گفت که شهرداری هزینه مختصری از غرفه داران و دستفروشان مستقر در روزبازارها دریافت می کند اما با توجه به فعالیت غیررسمی دستفروشان اجناس دسته دوم وجه و هزینه ای از آنان دریافت نمی شود.

این مسوول در خصوص احتمال مشکلات بهداشتی در بخش کهنه فروشان سه شنبه بازار به دلیل عرضه البسه دسته دوم،گفت: این احتمال وجود دارد اما شهرداری مسوول رسیدگی به این موضوع نیست و باید سایر دستگاه ها از جمله معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به آن رسیدگی کند که دارای تیم های گشت بهداشتی سیار هستند.

عمویی در خصوص امکان جمع آوری فروشندگان اجناس کهنه در سه شنبه بازار قزوین،گفت: واژه جمع آوری کلمه مناسبی نیست و بهتر است از ساماندهی و انتظام بخشی استفاده کنیم، ضمن اینکه هر گونه فعالیت در این خصوص باید حساب شده و کارشناسی های لازم در خصوص آن انجام شود و تهمیدات لازم اندیشده شود.

سرپرست معاونت خدمات شهرداری قزوین گفت: فعالیت در این حوزه مانند شمشیر دولبه است و باید اذعان کرد اگر اجازه فعالیت به این افراد را ندهیم امکان تشدید مشکلات و آسیب های اجتماعی به اشکال مختلف وجود دارد.

پیگیری موضوع کهنه فروشان سه شنبه بازار قزوین از سوی دادگستری

دست آخر برای پیگیری مسایل امنیتی و انتظامی محتمل مربوط به این مکان به سراغ علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین رفتیم.

این مسوول دادگستری استان قزوین مصاحبه و اظهار نظر در خصوص وضعیت این بازار را منوط به تحقیق و بررسی بیشتر کرد و گفت که مساله مطرح شده از سوی خبرنگار ایرنا را از طریق ضابطان دستگاه قضا پیگیری خواهد کرد.

رهاورد:

به نظر می رسد هماهنگی و تعامل بیشتر میان دستگاه های انتظامی و قضایی و نهادهای حمایتی و همچنین شهرداری بتواند مشکلات پیش روی فعالان و شاغلان این مکان را مرتفع کند و در همین راستا پیشنهاد می شود فعالان این بازار شناسنامه دار شوند و عرضه محصولات دسته دوم آنها تابع ضوابط خاصی باشد به طوری که دیگر با فعالیت این بازار سیما و چهره شهر تاریخی و فرهنگی قزوین نیز دچار خدشه نشود.

فروش برخی اقلام دسته دوم و کهنه مثلا ابزارآلات ساختمانی و لوازم برقی مشکل خاصی ندارد اما فروش لباس و کفش های کهنه هم از حیث بهداشتی و هم از نظر مسایل روانی و اجتماعی بازتاب خوبی در سطح جامعه ندارد و بهتر است فروشندگان این اجناس اگر دارای مشکل مالی هستند از سوی نهادهای حمایتی برای یافتن شغل بهتر به اشکال مختلف مورد حمایت قرار بگیرند و یا اگر وضعیت مالی آنها اجازه می دهد ملزم شوند تا اجناس دیگری را به فروش برسانند.

همچنین باید با تدابیر نیروی انتظامی و حمایت دستگاه قضا راهکاری اندیشده شود تا اجناس سرقتی در این بازار خرید و فروش نشود چرا که خود می تواند عامل محرکی برای انجام سرقت های خرد و لوازم منزل و ایجاد حس ناامنی در بین شهروندان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha