نامشخص بودن وضعیت خلبانان پناهنده افغان در تاجیکستان 

تهران- ایرنا -بیش از یکصد خلبان افغانستان که در زمان حمله  طالبان به کابل به تاجیکستان پناهنده شدند از مشخص نبودن وضعیت خود با وجود  وعده های آمریکا  برای پناهندگی به آنان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش  شنبه ایرنا از پایگاه خبری « اورآسیا ریویو » در ۱۵ اوت ( ۲۴ مرداد ) با سقوط دولت اشرف غنی و قدرت گیری طالبان در این کشور، ۱۴۳ نفر از کادر پرواز ارتش افغانستان از جمله  خلبانان آموزش دیده از سوی ارتش آمریکا، کارشناسان کنترل ترافیک هوایی و مهندسان  با خانواده هایشان به فرودگاه « بختار » در جنوب تاجیکستان وارد شدند. 

این افراد که  در ۲۰ سال گذشته نقش  مهمی در جنگ علیه طالبان  داشتند از ترس جان با بالگرد و هواپیماهای نظامی شان خود را به  ازبکستان و تاجیکستان رساندند. 

برپایه این گزارش، این افراد پس از گذشت ۲ ماه همچنان در بلاتکلیفی بسر می  برند و امیدوارند دولت آمریکا هرچه زودتر شرایط را برای خروج  آنها از تاجیکستان و ورود به آمریکا فراهم کند ولی  تاکنون مقامات  آمریکایی و  تاجیک  در این باره  اظهار نظری  نکرده اند.

 این گروه از خلبان‌های افغانستان آخرین گروه اصلی از نیروی هوایی این کشور در خارج محسوب می‌شوند که هنوز منتظر انتقال خود به آمریکا هستند.

با وجود آنکه گروهی از نظامیان ارتش افغانستان که به کشورهای همجوار افغانستان پناهنده شده بودند، موفق شدند رضایت آمریکا برای انتقال و کسب اقامت را بگیرند، اما هنوز مقامات آمریکایی درباره خلبانان پناهنده شده در تاجیکستان اقدامی انجام نداده اند.

هنوز حتی وزارت خارجه و یا دفاع آمریکا نیز واکنشی به وضعیت و تعیین تکلیف خلبانان سابق ارتش افغانستان که در تاجیکستان به سر می‌برند، نداشته است.

طالبان بعد از تسلط بر کابل برای مقام‌های دولت اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق و متواری و همچنین اعضای ارتش افغانستان اعلام عفو عمومی کرد اما تعدادی از خلبانان نیروی هوایی همچنان نگران امنیت جانی خودشان هستند و به کشورشان برنگشتند.

این افراد گفتند آنها با ۱۷ هواپیمای جنگی به خاک تاجیکستان وارد شدند و از زمان ورودشان به این کشور مقامات تاجیک با گرفتن مدارک هویتی و تلفن های  همراهشان ، نتوانستند تماسی با بستگانشان در  افغانستان بگیرند.

در ادامه این گزارش آمده است در بدو ورود این گروه ابتدا به مدت دو هفته در خوابگاه دانش آموزی در جنوب شهر « بختار » نگهداری می شدند و سپس به استراحتگاه مقامات سیاسی تاجیکستان در نزدیک شهر « دوشنبه » منتقل شدند. 

این  خلبانان از  وضعیت  نامناسب محل نگهداری و  ازدحام بیش  از حد و  دسترسی  نداشتن به  مواد بهداشتی،دارو و  غذا ابراز نارضایتی کردند.

سخنگوی  دولت  آمریکا اعلام کرد که در روز ۷ اکتبر ( ۱۵ مهر ) کارمندان سفارت آمریکا در دوشنبه با این شهروندان افغان دیدار کردند اما این موضوع از سوی خلبانان افغان رد شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha