۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 3104
کد خبر: 84499912
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست نقد و بررسی کتاب «نُگومی» در قشم برگزار شد

قشم- ایرنا- آیین رونمایی از کتاب «نُگومی» اثر عبدالرضا دشتی زاده یک‌شنبه شب با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، مدیر محیط زیست این سازمان و جمعی از فرهیختگان جزیره قشم برگزار شد.

نویسنده کتاب «نُگومی» نیز در این نشست گفت: قشم سرزمینی پیچیده، عمیق و ناشناخته است که هر کوه، ساحل، روستا و مکانش خود یک کتاب است که سال‌ها باید در مورد آن تحقیق کرد.

عبدالرضا دشتی‌زاده افزود: این کتاب حاصل ۱۰ سال گفت و گو با اقوام و مردم جزیره قشم است و اولین کتاب در حوزه معرفی موزه‌های این سرزمین پر از تاریخ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در کتاب‌های بعدی، از بعدهای دیگری به معرفی جزیره قشم پرداخته می‌شود تا این سرزمین تاریخی و آداب و رسوم آن به فراموشی سپرده نشود.

نویسنده کتاب با بیان اینکه آرامش در قشم مدیون مردم آن است نه دریا و ساحل تصریح کرد: ساحل نشینان جزیره صبر را آموخته‌اند و همین امر باعث ایجاد فضایی آرام‌بخش در این سرزمین است که با این‌گونه آثار نقش جامعه محلی برجسته می‌شود.

وی اظهار کرد: هرکدام از این روستاهای این جزیره فرهنگ ناشناخته‌ای است که می‌توان با بررسی دقیق آن به ابعاد تازه‌ای از تاریخ دست یافت.

دشتی زاده تاکید کرد: ساحل به ساحل و کوه به کوه این سرزمین روایت‌ها و نامگذاری خاص خود را دارد که در دل آن داستان‌ها و خاطرات بسیاری نهفته است.

وی افزود: برای شناخت فرهنگ و تاریخ این سرزمین باید وارد زندگی آنان شد و با نگاهی دقیق به بررسی ابعاد مختلف تاریخی آن پرداخت.

«نُگومی» اثری فاخر در حوزه گردشگری است

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قشم نیز در این نشست گفت: کتاب «نُگومی» اثری فاخر در حوزه گردشگری است و با بررسی همه ابعاد تاریخی و موزه‌های این جزیره ، اثری ماندگار برای این جزیره و جنوب کشور محسوب می‌شود.

محمدرضا زرشکی افزود: این کتاب با نگرشی نو از آداب و رسوم مردم جزیره و با دغدغه میراث فرهنگی، زنان و به ویژه صنایع دستی آنان نوشته شده است.

وی ادامه داد: این اثر حاصل دغدغه نویسنده در حوزه مردم شناسی و شناخت قشم است که طی سال‌ها حضور در جزیره و با نگاه خاص وی به صنایع دستی و میراث فرهنگی نگارش شده است.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قشم تصریح کرد: در سایر آثار و سفرها، مکان‌های دیدنی جزیره معرفی می‌شود، اما معرفی واقعی مردم، آداب و رسوم و صنایع دستی از ویژگی‌های این کتاب است.

کتاب نگومی میراث ناملموس جزیره را معرفی می‌کند

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست تخصصی گفت: آثاری مانند کتاب نگومی برای حفظ و معرفی میراث تاریخی و ناملموس جزیره قشم لازم و ضروری است و باعث توانمندی جامعه محلی برای توسعه گردشگری جزیره می‌شود.

مهدی زارعی افزود: تدوین و انتشار محصولات فرهنگی و به ویژه کتاب‌ها در حوزه فرهنگ، ادب و هنر در جزیره قشم، ظرفیت‌های جزیره را به صورت صحیح معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: این کتاب حاصل ساعت‌ها گفت و گو با بومیان و مردم جزیره قشم است و اثری ماندگار در حوزه گردشگری، مردم شناسی و حتی زبان شناسی محسوب می‌شود.

کتاب «نُگومی» در ۱۳۸ صفحه، نمایی از فرهنگ بومی جزیره قشم را به تصویر کشیده و موزه‌های مردم شناسی موجود در منطقه را معرفی می‌کند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha