۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۱۰
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84501959
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: راه‌آهن همدان - سنندج به مرز باشماق متصل شود

سنندج - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه آهن همدان - سنندج نقش موثری در توسعه اقتصادی کردستان دارد، گفت: ضروری است خط آهن همدان - سنندج به مرز باشماق مریوان متصل شود که تحول را در استان رقم خواهد داد.

به گزارش ایرنا، پرویز اوسطی روز سه شنبه در آیین اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج اظهار داشت: اتصال راه آهن سنندج به مرز بین المللی باشماق می تواند در توسعه اقتصادی کردستان و ایران با توجه به حجم مبادلات تجاری که از این مرز انجام می شود، نقش موثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی در اذهان و باور مردم کردستان و فراموش نشدنی است، افزود: حوزه نقل و نقل این روزها به حوزه اقتصاد گره خورده و حمل و نقل ریلی مزایای بسیاری دارد که می تواند در راه توسعه کردستان بسیار اثر گذار باشد.

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه اندازی ناوگان حمل و نقل ریلی با داشتن نقاط قوت و مزیت های سودمند، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی استان خواهد شد.

اوسطی اظهار داشت: راه ریلی با برخورداری از ظرفیت های مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارد.

وی یادآور شد: امیدواریم افتتاح راه آهن کردستان بحث افزایش سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد و سرمایه گذاران بزرگی از خارج از استان برای حضور در این استان پیش قدم شوند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث راه آهن توسعه همه جانبه استان را به دنبال خواهد داشت و صنعتی شدن, گردشگری و تولید ناخالص استان بدون شک دچار تحول می شود.

وی اظهار امیدواری کرد راه آهن سنندج به استان های همجوار مانند زنجان و کرمانشاه نیر متصل شود تا بتوان از تمام ظرفیت حمل و نقل ریلی در راه توسعه استان بهره گرفت.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.

تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.
قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه درجه ۳، ۲ و ۱، ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن( در سال ۱۴۰۱) دارد.

حداکثر سرعت طرح، مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

آیین اختتامیه ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج روز سه‌شنبه با حضور "خیرالله خادمی" معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان و جمعی از مسوولان حوزه حمل و نقل برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha