۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 84503625
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس ارزیاب یونسکو از کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین بازدید کرد

قزوین - ایرنا - کارشناس ارزیاب یونسکو روز چهارشنبه به دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این بازدید، گفت: یک پرونده میراث جهانی با عنوان کاروانسرای ایرانی تدوین شده که در آن ۵۶ کاروانسرا از سراسر کشور مربوط به دوره‌های تاریخی ساسانی تا قاجار از جمله کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین برای ثبت در فهرست آثار جهانی درنظر گرفته شده اند.

محمدحسن طالبیان افزود: برخی از این کاروانسرها برون‌شهری و برخی درون‌شهری بوده و همه آنها در واقع الگوی مادر و اولیه کاروانسرا هستند که در این بازدیدها با حضور کارشناسان ارزیاب یونسکو سیر تحول تاریخی و سیر تکامل طراحی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طالبیان با بیان اینکه کاروانسرای سعدالسلطنه با دربرگیری فضاهای مختلفی همچون بازار صنایع‌دستی، گرمابه، موزه و حیاط‌های مختلف، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است، یادآور شد: تا کنون ۳۹ کاروانسرا توسط ارزیابان یونسکو در استان‌های مختلف بازدید شده که پس از قزوین این ارزیابی‌ها با بازدید از آثار استان‌های گیلان، آذربایجان، استان‌های جنوبی، کرمانشاه و همدان ادامه دارد و نتیجه این بررسی‌ها در نشست میراث جهانی در تیرماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

سرای سعدالسلطنه قزوین، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۲.۷ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha