به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، راغده مصری عصر چهارشنبه در چهارمین وبینار از سلسله وبینارهای سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به بحران کمبود بنزین و مازوت در لبنان که به دلیل جنگ اقتصادی خارجی علیه این کشور به وجود آمد، گفت: در این میان متاسفانه احتکارکنندگان نیز با اقدامات خود باعث تشدید هرچه بیشتر بحران لبنان شدند ولی زمانی که وضعیت به این مرحله رسید، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که سوخت مورد نیاز را از ایران وارد خواهد کرد و باید گفت این اقدام، خود به تنهایی گام قدرتمندانهای در مسیر شکستن تحریمهای اقتصادی علیه لبنان بود. در واقع این اولین بار است که محور مقاومت یک پیروزی اقتصادی بزرگ را در برابر آمریکا محقق میسازد و هیبت آمریکا را در هم میشکند.
وی در ابتدا گفت: مقاومت اسلامی در حالی تاسیس شد که شعارها و اهداف استراتژیک و بزرگ انقلاب اسلامی در ایران را در رأس اولویتهای خود قرار داد که از جمله مهمترین این اهداف استراتژیک مبارزه با نظام استکبار جهانی بوده است. انقلاب اسلامی ایران، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و اسرائیل را به عنوان یک غده سرطانی معرفی کرد که باید از صحنه روزگار محو شود. بنابراین، مقاومت اسلامی نیز همچون انقلاب اسلامی ایران سَر دادن همین شعارها را در دستور کار خود قرار داد و ما در انقلاب اسلامی ایران ابعاد و مفاهیم آزادیبخش را مشاهده کردیم.
این پژوهشگر لبنانی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران آزادسازی قدس شریف را به عنوان محور اصلی شعارهای خود مطرح کرد و امروز شاهد آن هستیم که نه تنها مسلمانان که تمامی آزادگان در سراسر جهان بر لزوم آزادسازی قدس شریف تأکید دارند. درحال حاضر این صهیونیستها هستند که اراضی ملت مظلوم فلسطین را تحت اشغال خود درآوردهاند. رژیم صهیونیستی در طول تاریخ خود تجاوزهای گستردهای را نیز علیه حاکمیت ملی لبنان مرتکب شده است. پس از این تعرضات بود که مقاومت اسلامی در این کشور متولد شد.
مقاومت اسلامی در لبنان با اصول انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت
مصری با بیان اینکه مقاومت اسلامی در لبنان بر اساس شعارها، ارزشها و اصولِ انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت، اظهار داشت: پس از آن این شایعه مطرح شد که قدرت مقاومت در لبنان رو به اضمحلال است و هدف اصلی و اساسی از این القائات تضعیف روحیه ملت لبنان بود. لبنانیها از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند و در وهله اول برای دفاع از اراضی اشغالی خود به پا خاستند با این حال، هدف اصلی لبنانیها همواره آزادسازی فلسطین بوده است، شعار اصلی لبنانیها جنگ، جنگ تا پیروزی و پیش به سوی قدس بوده است.
وی افزود: گروه کوچکی از انسانهای مؤمن توانستند طی یک عملیات نظامی، دستاورد بسیار بزرگی را خلق کنند و در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقبنشینی از خاک لبنان کردند. در همان زمان سید حسن نصرالله در سخنانی تأکید کرد «دوره متحمل شدن شکستها پایان یافت و دوره تحقق پیروزیها آغاز شد»؛ پس از آن، پیروزیهای مقاومت اسلامی یکی پس از دیگری ادامه پیدا کرد؛ این پیروزیها نه تنها در لبنان که در دیگر کشورهای اسلامی از جمله در فلسطین و نوار غزه محقق شدند.
استاد دانشگاه در لبنان ادامه داد: پیروزیهای مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین به یکدیگر گِره خوردند؛ به ویژه پس از آنکه انقلاب اسلامی ایران مسأله فلسطین را به یک مسأله اسلامی و فراتر از آن به یک مسأله بینالمللی تبدیل کرد، انقلاب اسلامی ایران کاری کرد که مسأله فلسطین دیگر یک مسأله عربی نباشد. همین سیاست و استراتژی به سلسله شکستهای متعدد جهان اسلام در برابر بیگانگان پایان داد.
وی در ادامه به تحلیل جنگهای لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ اقتصادی که از سوی آمریکا در این کشور به وجود آمد پرداخت و گفت: آمریکا در این جنگ، کشورهای حامی مقاومت از جمله سوریه، لبنان، ایران و دیگر کشورها را تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار داده است. بنابراین مقاومت اسلامی برای مواجهه با جنگ اقتصادی تلاش کرد راهکارها و طرحهای جایگزین را در دستور کار خود قرار داد.
فرهنگ برادری در معارف اسلامی
عبید علی عبید رئیس انجمن صلح دانمارک گفت: جای هیچگونه تردیدی نیست اگر احساس برادری و اخوت میان مسلمانان وجود نداشته باشد، ما به عنوان یک مسلمان واقعی شناخته نخواهیم شد. در واقع باید بدانیم که ما مسلمانان دشمن یکدیگر نیستیم و نزدیکی و برادری مان به اعتقاداتمان به پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان(ع)، آموزه های وی و آنچه در قرآن کریم آمده است، باز میگردد. برای ما مسلمانان همزیستی به مفهوم انجام کلیه امور مربوط به کار و زندگی در سایه آموزه های برگرفته از اسلام، قرآن، احادیث و سخنان رسول الله(ص) و اهل بیت (ع) ایشان خلاصه میشود.
وی با طرح این سوال که برادری و اخوت دینی بر چه مفهومی دلالت دارد، اظهار داشت: طبیعی است که همه ما انسان ها از هر دین و مسلکی که باشیم، دوستانی داریم اما زمانی که در مورد برادری و اخوت دینی صحبت میکنیم، مفهوم آن صرفا از یک دوستی معمولی فراتر میرود. در واقع برادری و اخوت دینی یعنی همدردی با مسلمان دیگر در مواجهه با مشکلات، رنج ها و بحران های فراروی خود به وجود میآید.
رئیس انجمن صلح دانمارک افزود: حضرت علی (ع) فرمود روابط دینی بین مسلمانان از رابطه خونی بین آنان که رابطه ای ساده قلمداد میشود، فراتر می رود. بنابراین، در برادری و اخوت دینی شما احساسی در قبال برادر دینی خود دارید که از سایر احساساتتان فراتر خواهد رفت. در روابط مبتنی بر برادری دینی که از روابط دوستی عادی فراتر میرود، شما آنچه را که برای خود میپسندی، برای برادر دینیتان هم میپسندید و باید گفت آنچه برادری و اخوت دینی نامیده میشود بر این اساس است که درد برادر دینی شما نیز درد شما باشد و هیچگاه او را از حیطه خانواده خود خارج ندانید.
وی افزود: مسلمانان از دو نوع خانواده بهره مند هستند؛ یکی خانوادهای که درآن زاده میشوند و دیگری خانواده وسیع معتقدین به خدا. بنابراین مسلمانان، خانواده وسیعی دارند که مفهوم برادری دینی را برایشان فراهم میسازد.
عبید علی عبید با طرح این سوال که چگونه می توانیم الگوی مبتنی بر برادری را ارتقاء داده و بر آن تاکید کنیم، اظهار داشت: ما مسلمانان باید به صورت مستقیم از آموزههای اسلامی در این زمینه استفاده کنیم. مثلا ما باید احساس تعلق خود به زندگی دنیوی و پول را به احساسات بالاتر از آن یعنی بشریت و زندگی واقعی تغییر دهیم. در واقع مسلمانان باید در دوران سختی ها در کنار یکدیگر باشند و تلاش کنند در رنج و درد یکدیگر شریک شوند و در پی حل مشکلاتشان برآیند.
رئیس انجمن صلح دانمارک به معنی اتحاد اشاره کرد و گفت: اتحاد به این معنی است که کاری که از عهده یک نفر یا دونفر بر نمی آید، توسط یک گروه از افراد تحقق یابد و امروز قدرت ما در اتحاد، به سرعت ارتقاء یافته و آثار آن نیز بسیار سریع نمایان میشود؛ قدرتی که از اخوت و برادری ما نشات گرفته و نتیجه آن در احساس زیبای زندگی مسالمت آمیز محقق میشود و احساسی که لازمه آن شتافتن به یاری یکدیگر و ارتقاء احساس برادری و اخوت ماست.
عبید اضافه کرد: در اسلام آموزه های بسیار زیبایی در خصوص کمک مسلمانان به یکدیگر وجود دارد که میتوانیم از آنها در راستای اتحاد و وحدت بیشتر بهره بگیریم؛ آموزههای ارزشمندی همانند خمس، زکات، صدقه و کمک خیر که اینها لوازمی برای برادری و اتحاد بیشتر میان مسلمانان به حساب میآید و بسیار سودمند میباشند.
صفحه جدیدی که از بزرگی فلسطینیان رقم خورد
دکتر ماهر الطاهر رئیس بخش روابط سیاسی در جبهه مردمی برای آزادی فلسطین معتقد است نبرد شمشیر قدس ضربه مهلکی را به استراتژی عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد کرد و صفحه جدیدی از مجد و بزرگی فلسطینیان را رقم زد.
وی اظهار داشت: در جریان نبرد ۱۲ روزه شمشیر قدس، ملت فلسطین حماسه بزرگی را در عرصه مبارزات خود با رژیم صهیونیستی خلق کرد. بنابراین در تاریخ مقاومت فلسطین و مواجهه آن با اشغالگران صهیونیسم، صفحه جدیدی از بزرگی و مجد فلسطینیان رقم خورد. این نبرد به یکی از مهمترین مظاهر مبارزات فلسطینیان تبدیل شد و مقاومت افسانهای آنها را به نمایش گذاشت؛ علیرغم اینکه در جریان نبرد مذکور هیچگونه موازنه قدرتی میان مقاومت فلسطین و اشغالگران صهیونیست وجود نداشت اما مَردان مقاومت توانستند مجموعهای از حقایق و واقعیتها را برای همگان به اثبات برسانند.
الطاهر ادامه داد: اول اینکه نبرد شمشیر قدس وحدت ملت فلسطین و نیز وحدت مقاومتِ آنان را در میدان ثابت کرد و باید گفت این وحدت ملت فلسطین و مَردان مقاومت ضربه سختی را به پیکره تمامی کسانی وارد کرد که به دنبال ایجاد تفرقه میان فلسطینیان بودند.
وی افزود: در جریان نبرد شمشیر قدس شاهد آن بودیم که رژیم اشغالگر صهیونیستی از یک ارتش تا بن دندان مسلح برخوردار بود و این رژیم ضمن دارا بودن سلاحهای کشتار جمعی و تسلیحات ممنوعه بینالمللی، از لحاظ نظامی بر گروههای مقاومت اسلامی فلسطین برتری داشت اما با تمامی اینها در نبرد شمشیر قدس ثابت شد که اراده ملت فلسطین و ایمان فلسطینیان باعث شده است که آنها نسبت به تحقق پیروزی و تحمیل شکست به دشمن اشغالگر توانا تر عمل کنند.
رئیس بخش روابط سیاسی در جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اضافه کرد: مقاومت فلسطین با شلیک هزاران موشک به سمت شهرکهای صهیونیستنشین، امنیت صهیونیستها را با خطر مواجه ساخت و موجب شد تا فضایی از ترس، وحشت و دستپاچگی در سراسر شهرکهای صهیونیستنشین حاکم شود.
بمب ساعتی فلسطینیان در قلب رژیم اشغالگر
الطاهر افزود: نقشآفرینیِ موثر و ملموس فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ به ویژه در منطقه حیفا، یافا و سایر مناطق موجب رقم خوردن معادلات جدیدی شد. یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از فلسطینیان در قلب رژیم غاصب صهیونیستی فضایی از نگرانی استراتژیک را در صفوف رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی حاکم ساختند. این فلسطینیان موجب شدند تا صهیونیستها نسبت به آینده نبرد و درگیری با مردم و مقاومت فلسطین به شدت هراسان شوند. بنابراین، باید بگوییم که نقشآفرینی فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ آنها را به یک بمب ساعتی در قلب رژیم صهیونیستی تبدیل کرد.
وی تاکید کرد: نبرد شمشیر قدس ثابت کرد که گزینه مقاومت و جهاد یک گزینه استراتژیک در مواجهه با اشغالگران صهیونیست است و این نبرد تمامی محاسباتِ شکستخورده درباره راهکارهای سیاسی و مذاکرات بیهوده با رژیم صهیونیستی را زیر سؤال برد. مذاکرات سیاسی با رژیم صهیونیستی تاکنون نتیجهای جز شهرکسازیهای بیشتر و نیز تسریع روند یهودیسازی اراضی مقدس، نداشته است.
الطاهر تصریح کرد: این نبرد، وحدت محور مقاومت را نشان داد. این محور در طول چند سال گذشته پیروزیهای فراوانی را در برابر دشمن محقق ساخته است. مثلا میتوان به سوریه اشاره کرد که در برابر توطئههای بزرگ مقاومت ایستادگی کرد و باید گفت وحدت محور مقاومت در سراسر منطقه، در پایمردی و ایستادگی ملت فلسطین و مقاومتِ آن نقشی اساسی دارد.
وی با بیان اینکه نبرد شمشیر قدس ضربه مهلکی را به سیاست و استراتژی عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد کرد، اظهار داشت: متأسفانه در طول مدتزمان گذشته برخی از رژیمهای عربی به عادیسازی روابط مبادرت ورزیدند و با این اقدام، خنجری از پشت به ملت فلسطین وارد کردند.
به گزارش ایرنا نبرد شمشیر قدس به نبردی گفته میشود که ارتش رژیم صهیونیستی ۲۰ اردیبهشت ماه به مدت ۱۱ روز از هوا، زمین و دریا تهاجم خود را به نوار غزه شروع کرد. شاخه نظامی «جنبش حماس» و «جهاد اسلامی» در ۱۱ روز جنگ با استفاده از صدها موشک و راکت آن هم از نوع پیشرفته و تغییر تاکتیک جنگی خود، اقدام به پاسخگویی به حملات صهیونیستها کردهاند و بنا بر اعلام منابع اشغالگران بیش از ۱۲ هزار راکت و موشک، سرزمینهای اشغالی را هدف قرار دادند.
همین اقدام موجب شد که کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه های مقاومت در غزه با آتش بس موافقت کند، اقدامی که بسیاری آن را ناشی ازشکست نتانیاهو برای دریافت رأی اعتماد از کنست رژیم صهیونیستی قلمداد میکنند.
فرار خلاقانه فلسطینیان نشانگر تداوم مقاومت ملت فلسطین بود
رئیس بخش روابط سیاسی در جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با اشاره به ماجرای شش اسیر قهرمان فلسطین گفت: این اسراء ضربه امنیتی مهلکی را به رژیم صهیونیستی وارد کردند، فرار این شش اسیر فلسطینی ارکان قدرت رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و ضربه سختی را به امنیت آن وارد کرد. در واقع این قهرمانان، حماسه بزرگی را رقم زدند، هرچند که این اسرا در نهایت بازداشت شدند اما عملیات فرار خلاقانه و مبتکرانهای که انجام دادند، تداوم مقاومت ملت فلسطین و اصرار آن بر ادامه مواجهه با اشغالگران را نشان داد.
شعارهای پر زرق و برق معاهده ابراهیم
مینو اصلانی، مسئول سابق بسیج جامعه زنان گفت: موضوع صلح و جنگ عادلانه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که امروز در دنیای پر از جنگ و خشونت علیه مستضعفان و علیه مردم حائز اهمیت است. دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد که یک دیدگاه رئالیستی و یک دیدگاه ایدهآلیستی است. در دیدگاه رئالیستی بحث جنگ قدرت و به دست آوردن منافع، حرف اول را می زند و افراد اساسا با جنگ به دنبال کسب منافع ناعادلانه هستند که در خوانش این نوع دیدگاه حتی صلح هم بالاجبار اتفاق میافتد و در واقع صلح از منظر بالا به پایین و تحمیلی شکل میگیرد. لذا نگاه جدی و اساسی در این نوع نظریه نگاه جنگ طلبانه است و اگر صلحی اتفاق می افتد، بر مبنای منافع شخصی، منافع گروهی و منافع کشورهایی است که جنگ را آغاز میکنند و صلح را هم در همان معادله تعریف میکنند و باز هم از این منظر که این صلح یک جانبه خواهد بود.
وی با اشاره به مناقشه مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی و معاهده صلح ابراهیم در منطقه غرب آسیا گفت: در معاهده ابراهیم که در واقع بسیار پرطمطراق هم تهیه شده، یکی از شعارهای پر زرق و برق، این است که دنیای بهتر برای کودکان بسازیم و تلاش کنیم که مناقشات از بین برود و تفاهم و صلح برای همه ایجاد شود اما وقتی که به بندهای این معاهده میرسیم، میبینیم که بحث این است که صلح فقط برای امنیت رژیم اسراییل مدنظر است، چرا که معتقدند ادیان ابراهیمی در کنار هم باید در هر صورت با صلح و آرامش زندگی کنند، مناقشات را کنار بگذارند و دست دوستی به رژیم صهیونیستی بدهند.
اصلانی ادامه داد: این معاهده در واقع یک پیام پر از دروغ و فریب است که فقط ظاهری پرطمطراق دارد که آن را رسانههای صهیونیستی تهیه کردند برای این که به زعم خود بتوانند کشورهای منطقه را در غرب آسیا تحت تاثیر قرار دهند و آن را در جهت منافع اسراییل هماهنگ کنند. بنابراین اگر ما ظاهر مساله را ببینیم، صلح بین ادیان ابراهیمی، گفتار خوبی است و بسیاری آن را میپسندند اما در پشت این مساله شاهدیم به هیچ وجه صلح عادلانه مطرح نیست بلکه هدف، تامین منافع ابرقدرتها، استکبار جهانی و در نهایت، رژیم صهیونیستی است.
ابرقدرت ها نمی توانند درباره صلح سخن بگویند
وی افزود: در جهان کنونی شاهد نسل کشی های بسیاری از سوی ابرقدرت ها هستیم. این ابرقدرت ها نمی توانند با اقداماتی که انجام می دهند، درباره صلح میان اقوام سخن بگویند. آنها در کشور خود ما یعنی جمهوری اسلامی نیز همواره تلاش کردند، تفرقه ایجاد کنند اما نگاه دیگری که در این زمینه وجود دارد، نگاه ایدهآلیستی است که به این معناست که برای ایجاد صلح باید گفتگو و تلاش کرد که بین همه مردم و کشورها گفتگو ایجاد شود و ساز و کار آن را هم از طریق سازمانهای بین المللی تعریف کرد.
مسئول سابق بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه صلح و جنگ موضوعی بوده که همیشه با بشر همراه بوده است، اظهار داشت: ایدهآلیستها معتقدند جنگ برای همیشه باید از میان برود ولو اینکه منافع هر کشور از دست برود یا این که به آن تجاوز شود. مثلا از سوی حزب بعث عراق هشت سال جنگ به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد و حامیان این حزب از آمریکا، اروپا و همچنین رژیم صهیونیستی صدام را در این جنگ یاری میکردند ولی ایدهآلیستها معتقدند که به هر حال باید از طریق گفتگو و با استفاده از قوانین سازمانهای بینالمللی این مساله را حل کرد.
وی اضافه کرد: دیدگاه اسلام درباره این موضوع مترقیترین و والاترین دیدگاه و مبتنی بر کرامت انسانی، فطرت الهی و مبتنی بر دشمنی با دشمنان و ظالمان و دوستی با مستضعفان است. در واقع نظریهای است که از جنگ استقبال نمی کند ولی اگر لازم شد که بر ظالم بتازد، با تمام قدرت بر ظالم می تازد و او را سر جایش مینشاند. بنابراین اسلام معتقد است نباید در مقابل ظالم کوتاه آمد. بحث مقاومت در همین نقطه شکل میگیرد. در واقع نظریه اسلام در موضوع جنگ و صلح، نظریه مقاومت است. یک نظریهی کاملا منطقی، مستدل قابل دفاع و آن چیزی است که امروز ما در صحنهی عمل هم آن را میبینیم.
سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه
مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.
هدف از برگزاری کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاههای علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه کارهای مناسب در این خصوص است.
در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش میشوند.
بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.
۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.
کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.
برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.
هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان خواهد بود. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است.
نظر شما