کتابخانه مرکزی زنجان معطل یک طرح عملیاتی

زنجان – ایرنا – حوزه فرهنگ و هنر در استان زنجان و فعالان آن در چندین سال گذشته انتظارات بر زمین مانده ای دارند که تا کنون محقق نشده است و امیدوارند در دولت جدید، گرهی از مشکلات این عرصه باز شود و از آن جمله کتابخانه مرکزی استان است که معطل یک طرح عملیاتی برای تکمیل و بهره برداری است.

به گزارش ایرنا، در آستانه سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به زنجان، اصحاب فرهنگ و هنر این استان نیز از انتظارات بر زمین مانده خود در این بخش می گویند و چشم امید به دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مزمن فرهنگ و هنر دارند. 

حوزه فرهنگ و هنر در استان زنجان در کنار فرصت ها و امکاناتی که برای فعالان این عرصه مهیا شده، از چالش‌ها و کمبودهای عمده ای نیز رنج می برد که از جمله آنها می توان به معطل ماندن پروژه احداث کتابخانه مرکزی استان و نیمه کاره ماندن احداث سالن تخصصی تئاتر اشاره کرد.

کتابخانه مرکزی زنجان معطل یک طرح عملیاتی

بر اساس مصوبه مورخه ۳۰ آبان سال ۱۳۷۸، هیات وزیران، مقرر شد کتابخانه مرکزی زنجان با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی به نسبت مساوی طی ۲ سال احداث شود و در سال ۱۳۸۹ نیز با تجهیز آن مورد بهره برداری قرار گیرد. این پروژه که در زمینی به مساحت۱۰هزار و ۵۷۲ مترمربع و با زیربنای ۱۸هزارو ۸۵۰ مترمربع طراحی شده است، طی این سال ها فقط ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با لحاظ قیمتهای جدید، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

                                                          کتابخانه مرکزی زنجان معطل یک طرح عملیاتی

گفتنی است تاکنون برای طرح کتابخانه مرکزی این استان بیش از سه میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های استان زنجان با بیان اینکه درچند نوبت فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان، استقبالی از سوی این بخش انجام نشده است، گفت: تکمیل این پروژه نیازمند یک تدبیر است که موانع پیشرفت این طرح را رفع کند چرا که احداث یک فضای فرهنگی مثل کتابخانه نمی تواند از جهت سود اقتصادی جذابیتی برای بخش خصوصی داشته باشد.  

تکمیل سالن تخصصی، نیاز عمده تئاتر در زنجان

نبود سالن تخصصی و ملزومات سخت افزاری مورد نیاز برای اجراهای فاخر نمایشی به دغدغه عمده هنرمندان تئاتر در استان زنجان تبدیل شده است.

با وجود تلاش‌هایی که برای تامین نیازهای سخت افزاری در حوزه تئاتر طی چند سال گذشته در زنجان انجام شده است ولی به اعتقاد رییس انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان، نبود سالن تخصصی برای تئاتر همچنان یک مساله جدی و کمبود اساسی است.

حسین نجفی معتقد است: سالن های عمومی موجود در استان جوابگوی اجراهای عمومی آثار نمایشی نیست و برای ارتقای کمی و کیفی آثار نمایشی وجود یک سالن تخصصی از ضروریات است.
وی با بیان اینکه وجود ضعف های سخت افزاری، زنجان را از میزبانی جشنواره های ملی در حوزه هنرهای نمایشی محروم کرده است، اظهار داشت: در طی سال بیش از ۲۶۰ جشنواره در زمینه هنرهای نمایشی در سطح کشور برگزار می‌شود که متاسفانه زنجان میزبان هیچکدام از آنها نیست در صورتی که برگزاری جشنواره ها می تواند زمینه ای برای تبادل داشته ها و تجربیات هنرمندان را فراهم کرده و باعث رونق و ارتقای هنر نمایش در استان شود.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی احداث سالن تخصصی تئاتر در زنجان از ۱۴ سال پیش آغاز شده است و در زمان حاضر این طرح فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لزوم تکمیل پروژه های نمیه تمام، اولوبت بخش فرهنگ و هنر زنجان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: در زمان حاضر چند پروژه عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر در استان داریم که نیمه کاره هستند که اولویت ما تکمیل این طرح ها است، از جمله این طرح ها می توان به مجتمع فرهنگی و هنری زرین در شهرستان ایجرود، هنرستان هنرهای تجسمی دختران و هنرستان سینما، تئاتر و موسیقی در زنجان اشاره کرد.

محمد ربیع احمدخانی افزود: توسعه سالن ها و فضاهای سینمایی، احداث موزه هنرهای معاصر، احداث تالار مرکزی شهر، تدوین دایره المعارف تمدن و مشاهیر استان زنجان از دیگر دغدغه های مهم حوزه فرهنگ و هنر در استان است.

                                                  کتابخانه مرکزی زنجان معطل یک طرح عملیاتی

وی اظهار داشت: استقرار دبیرخانه دائمی چند جشنواره ملی در استان زنجان و تخصیص اعتبار ویژه برای فعالیت های فرهنگی و هنری از دیگر نیازهای بخش فرهنگ و هنر در استان است.

رسانه ها نیازمند حمایت هستند

رسانه ها در چند سال اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده اند که شیوع کرونا و گرانی کاغذ موجب مضاعف شدن این مشکلات نیز شده است.

مدیرخانه مطبوعات استان زنجان با بیان اینکه رسانه های بخش خصوصی و مستقل با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند، گفت: دولت می تواند با تزریق یارانه، اختصاص کاغذ دولتی و ارائه تسهیلات قدم‌هایی در حمایت از رسانه ها بردارد.

یوسف ناصر صدور مجوزهای فله ای را هم از دیگر چالش های حوزه رسانه در سطح کشور و نیز در سطح استان برشمرد و اظهار داشت: باید افراد دارای صلاحیت عهده دار کار رسانه ای شوند، متاسفانه عده ای با نگاه کاسب‌کارانه وارد این عرصه می شوند و فعالیت حرفه ای رسانه ای را با چالش هایی مواجه می کنند.

وی با بیان اینکه برخی برخوردها با اهالی رسانه باعث شده است تا فعالان رسانه ای احساس امنیت شغلی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دوره اصحاب رسانه بدون دغدغه بتوانند به فعالیت حرفه ای خود مشغول باشند. 

ناصر افزود: عدم پاسخگویی برخی مدیران به رسانه ها که مطالبات مردم را نمایندگی می کنند، یک مشکل اساسی است، انتظار این است که مدیران، پاسخگو باشند و با بهره گیری از افراد آشنا با رسانه در روابط عمومی، ارتباط رسانه ای خود را تقویت کرده و توسعه دهند.  

                                                          کتابخانه مرکزی زنجان معطل یک طرح عملیاتی

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهوری، آیت الله رییسی در دهمین سفر استانی خود اواخر هفته جاری به استان زنجان سفر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha