۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84518085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سبد پربار ورزش در زندگی روزمره بانوان همدان

۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹
کد خبر: 84518085
سبد پربار ورزش در زندگی روزمره بانوان همدان

همدان- ایرنا- دستگاه ورزش استان همدان با اجرای طرح‌های مختلف در راستای توسعه ورزش همگانی در بین بانوان گام‌های موثری برداشته است.

به گزارش ایرنا، با وجود موج سواری کرونا بر پیکره جامعه، اجرای طرح‌ها و جشنواره‌های مختلف ورزشی در سطح استان همدان باعث شده تا بانوان نه تنها در حوزه ورزش قهرمانی و مدال آوری، بلکه در ورزش‌های همگانی و عمومی نیز مشارکت چشمگیر داشته باشند.

بر اساس تحقیق دفتر بانوان وزارت بهداشت و درمان، ۶۰ درصد از بانوان کشور تحرک خاصی ندارند و شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه‌دار بیش از سایر زنان دیده می‌شود.

فضای محدود آپارتمان‌ها و تمایل به زندگی ماشینی سبب شده تا بانوان بیشتر در معرض بیماری‌هایی نظیر چاقی، آرتروز، پوکی استخوان و سایر عوارض ناشی از کم تحرکی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، زنان به دلایل مختلف، از جمله مسائل فرهنگی، محدویت‌های ساختاری و مدیریتی، محدودیت‌های مالی و امکاناتی و محدودیت‌های انسانی و تخصصی، کمتر تمایل به ورزش دارند.

با این حال توجه ویژه دستگاه ورزش و جوانان استان همدان به خصوص در سال‌های اخیر به توسعه ورزش بانوان نتایج موثری را به دنبال داشته و اکنون نه تنها در شهرها، بلکه روستاها نیز با برخورداری از امکانات، به این بخش می‌پردازند.

طرح‌هایی نظیر پارک گام، سنجش ساختار قامتی زنان روستایی و خانه دار، جشنواره فرهنگی ورزشی فراغت بانوان با ورزش و نشاط و تندرستی بانوان از جمله برنامه‌های گسترده‌ای بوده که طی سال‌های اخیر به رشد و توسعه ورزش در بین زنان این استان تاثیر بسزایی داشته است.

طرح‌های موثر در رونق ورزش بانوان

بر اساس آمارهای موجود ۳۸۸ هزار و ۱۳۴ بانوی ورزشکار در سطح استان همدان به صورت همگانی و در رشته های مختلف فعالیت ورزشی دارند و البته از این تعداد ۳۰ هزار تن تاکنون سازماندهی شده اند.

با این حال ورزش‌های همگانی و عمومی توانسته میزان مشارکت بانوان را تا سطح بالایی افزایش دهد به ویژه اینکه پیاده روی و ورزش صبحگاهی بیشترین مشارکت زنان همدانی به ورزش را داشته و در این بین، آمادگی جسمانی نیز علاقه مندی بخش کثیری از جمعیت بانوان ورزشکار این استان را به خود اختصاص داده است.

معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان همدان با اشاره به توجه جدی معاونت امور بانوان وزارت ورزش و جوانان به توسعه ورزش در این قشر از جامعه گفت: طرح نشاط و تندرستی خانواده‌ها و پارک گام از طرح‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در کشور است که به خوبی در همدان اجرایی شد.

«معصومه پیردهقان» افزود: اجرای طرح ملی سنجش ساختار قامتی زنان و دختران روستایی، انجام طرح فعالیت‌های تطبیقی، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی دا و نیز جشنواره پیرامید را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در یکسال اخیر برای بانوان این استان اعلام کرد.

ورزش صبحگاهی در خدمت بانوان

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی همدان نیز با اشاره به فعالیت‌های گسترده در توسعه ورزش بانوان گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها در جذب بانوان به خصوص زنان خانه دار در ورزش، حضور آنان در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی است.

«مریم روحی» افزود: برای مهیا کردن شرایط حضور بانوان خانه دار در فعالیت‌های ورزشی، ایستگاه‌های صبحگاهی را همه روزه در سالن‌های ورزشی سطح شهر داریم.

وی اضافه کرد: دسترسی به فعالیت ورزش صبحگاهی برای بانوان همدانی هموار است و همگان می‌توانند در اقصی نقاط این استان در ایستگاه‌های تعریف شده برای ورزش حضور یابند.

سرپرست هیات همگانی همدان خاطرنشان کرد: تمامی بانوان می‌توانند به صورت رایگان از این ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی در سطح شهرستان‌ها بهره مند شوند.

روحی بیان کرد: سالن‌های ورزشی همدان همه روزه از ساعت هفت و نیم تا ۹ صبح برای بانوان جهت ورزش صبحگاهی به صورت رایگان قابل استفاده است.

وی یادآور شد: ورزش صبحگاهی از جایگاه بسیار خوبی در سطح همدان برخوردار است و بیش از یکصد ایستگاه صبحگاهی در این استان فعال است.

روحی یادآور شد: ورزش صبحگاهی کوتاه‌ترین مسیر برای فعالیت بانوان در عرصه ورزشی است و در همدان جایگاه مطلوبی دارد.

آمادگی جسمانی سوگلی ورزش بانوان

بر اساس آمارهای موجود؛ بانوان همدانی گرایش بیشتری به ورزش آمادگی جسمانی دارند و هم اینک نزدیک به ۱۰ هزار ورزشکار در این رشته فعالیت می‌کنند.

رشته‌های زیرمجموعه آمادگی جسمانی محبوب‌ترین ورزش در بین بانوان همدانی به شمار می‌رود و کاربردی بودن این رشته در تناسب اندام، تحرک و جذابیت در اجرای آیتم‌های متنوع آن باعث شده تا بانوان به این رشته بیشتر علاقه مند شوند.

رشته‌های زیرمجموعه آمادگی جسمانی محبوب‌ترین ورزش در بین بانوان همدانی به شمار می‌رود و کاربردی بودن این رشته در تناسب اندام، تحرک و جذابیت در اجرای آیتم‌های متنوع آن باعث شده تا بانوان به این رشته بیشتر علاقه مند شوند.

البته آمادگی جسمانی جزو پیش نیاز مربیگری در رشته‌های مختلف ورزش‌های همگانی نیز محسوب می‌شود و هر ورزشکاری که بخواهد مربی رشته‌های کاربردی شوند، باید ابتدا مدرک آمادگی جسمانی اخذ کنند.

سخنگوی هیات ورزش‌های همگانی همدان در این باره می‌گوید: کمیته آمادگی جسمانی همدان در حال حاضر به عنوان یکی از کمیته‌های فعال کشور در راه‌اندازی رشته‌های جدید زیر مجموعه این کمیته از قبیل کانگو جامپ، بادی پامپ، جامپینگ فیتنس و سایر رشته‌ها پیشتاز است.

«میثم ناصرنژاد» اظهار داشت: علت این امر شیوه اطلاع رسانی صحیح و همچنین ایجاد فضای رقابتی بین مربیان آمادگی جسمانی و سعی در بروز رسانی اطلاعات آن‌هاست.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز رشته‌هایی نظیر آمادگی جسمانی و ایروبیک، کار با دستگاه، بادی بالانس، تمرینات قدرتی و چربی سوزی که زیرشاخه‌های رشته آمادگی جسمانی محسوب می‌شوند، با استقبال بسیار چشمگیر بانوان در سطح استان همدان همراه است.

ناصرنژاد خاطرنشان کرد: این تعداد بانوی ورزشکار در رشته‌های مرتبط با بدنسازی و آمادگی جسمانی در قالب بیش از یکصد باشگاه ورزشی در سطح استان همدان فعالیت دارند.

نشاط و شادابی بانوان ضامن سلامت جامعه

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان نیز با تاکید بر اینکه حوزه ورزش بانوان می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد نشاط و شادی و امید جامعه ایفا کند گفت: ارتقا سلامت جامعه با حفظ تندرستی بانوان تضمین می‌شود.

«حمید سیفی» افزود: زنان بیش از نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و ورزش و تفریح یکی از ارکان سلامتی افرادی است که مسئولیت مهم در تربیت نسل آینده جامعه را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: بر همین اساس اهمیت ‌دادن به رشد ورزش در بانوان به نوعی ارزش نهادن به سلامت خانواده و جامعه است که در این راستا به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی نسبت به توسعه فضاهای ورزشی در اختیار بانوان و نیز رشد و رونق ورزش ‌های همگانی، بانوان را جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم.

سیفی در اختیار گذاشتن فضاهای ورزشی به صورت رایگان در ساعات ابتدایی صبح برای ورزش‌های صبحگاهی و همگانی، اجرای طرح‌های مختلف سلامت و تندرستی زنان به ویژه بانوان خانه دار، برگزاری جشنواره‌ها و نیز فعال‌سازی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی را از مهمترین اقدام‌ها در توسعه ورزش عمومی در بین بانوان همدانی عنوان کرد.

وی بیان کرد: بانوان سهم بسزایی در موفقیت ورزش این استان در عرصه‌های مختلف به ویژه قهرمانی و مدال آوری دارند که دستیابی به این مهم به جهت اهمیت شمردن ورزش‌های همگانی در بین زنان و دختران و زمینه سازی برای حضور گسترده آن‌ها در میادین ورزشی بوده است.

وی افزود: بانوان همواره در میادین مختلف ورزشی صاحب عنوان بوده‌اند و در بسیاری از رشته‌ها شاهد مدال آوری آن‌ها هستیم و برای توسعه این بخش باید نسبت به طرح‌های استعدادیابی و نخبه پروری در حوزه ورزش بانوان بیشتر هدفگذاری انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha