۱ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84917373
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اوضاع ناخوش ورزش همگانی در همدان؛ پیشتاز در سطح ملی با امکانات محلی

همدان- ایرنا- جایگاه ورزش همگانی استان همدان در حالی جزو برترین‌های کشور محسوب می‌شود که همچنان با مشکلاتی در مسیر فعالیت ورزشکاران علاقه مند مواجه است.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش‌های همگانی استان همدان با ۱۰۱ کمیته زیرمجموعه و فعالیت ۲۰۰ ورزشکار به صورت پراکنده، جزو پرجمعیت‌ترین هیات ورزشی در سطح استان همدان به شمار می‌رود و از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به یکصد برنامه متنوع را برای استفاده شهروندان اجرا کرده است.

از سوی دیگر امسال با اعلام فدراسیون ورزش‌های همگانی و در اجرای طرح شهرهای فعال ایران «شفا»، همدان در جمع ۹ شهر برتر کشور به لحاظ انجام ورزش‌های همگانی قرار گرفت تا در سطح ملی نیز پیشتاز باشد.

با این حال ورزش همگانی همدان همچنان در بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی از حمایت لازم برخوردار نیست و مهمترین دغدغه موجود در اختیار قرار نگرفتن سالن‌های ورزشی ادارات به صورت رایگان در ساعات ابتدایی صبح است.

سال ۹۵ ابتکار استان همدان در رایگان شدن سالن‌های ورزشی برای انجام نرمش و ورزش صبحگاهی الگوی کشوری شد اما هم اکنون این رویه ادامه نیافته و همچنان با مقاومت برخی دستگاه‌های اجرایی در واگذاری سالن‌های تحت نظارت خود برای این طرح مواجه هستیم.

شورای تربیت بدنی استان تعیین تکلیف کند

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی استان همدان با انتقاد از عدم واگذاری سالن‌های ورزشی در ساعات ابتدایی صبح برای فعالیت صبحگاهی ورزش دوستان گفت: برخی از ادارات گویا با ورزش بیگانه هستند و همچنان موفق به اخذ موافقت آنان با وجود تلاش‌های فراوان نشده‌ایم.

«هادی سبزواری» افزود: ورزش صبحگاهی پرمخاطب‌ترین رشته در بین عموم مردم است چرا که فرد بدون تخصص خاص می‌تواند فعالیت بدنی را در راستای سلامت روح و جسم خود داشته باشد و ما نیز تمام خدمات اعم از مربیان آموزشی را به صورت رایگان در ایستگاه‌های صبحگاهی قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: خدمات هیات ورزش‌های همگانی استان همدان برای فعالیت بدنی شهروندان در ورزش صبحگاهی به صورت رایگان انجام می‌شود اما مشکل اصلی ما نبود فضای لازم برای توسعه این بخش است.

خدمات هیات ورزش‌های همگانی استان همدان برای فعالیت بدنی شهروندان در ورزش صبحگاهی به صورت رایگان انجام می‌شود اما مشکل اصلی ما نبود فضای لازم برای توسعه این بخش است.

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی همدان با اشاره به اینکه این استان در ورزش صبحگاهی به نسبت جمعیت یکی از برترین‌های کشور است، یادآور شد: ۱۱۴ ایستگاه ورزش صبحگاهی مخصوص آقایان و ۲۲ ایستگاه برای بانوان در سطح استان فعال است.

وی با انتقاد از عدم اجرای مصوبه‌های شورای ورزش و تربیت بدنی طی سال‌های گذشته گفت: در اختیار قرار گرفتن مکان‌های ورزشی تمامی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و نیز ورزش صبحگاهی کارمندان ۲ مصوبه مهم بود که تحقق نیافت.

سبزواری افزود: همدان جزو ۹ شهر فعال ورزش همگانی کشور و دارنده نشان برنز طرح ملی شهر فعال ورزش همگانی کشور (شفا) است و اگر کوتاهی کنیم این موفقیت در سال‌های آینده به دست نخواهد آمد.

وی اظهار داشت: ۲۰۰ هزار ورزشکار به صورت پراکنده و غیرسازمان یافته در ورزش همگانی سطح استان و یک سوم جمعیت ورزشکاران سازمان یافته در برنامه‌های ورزش همگانی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون با سرد شدن هوا نیاز مبرم به استفاده از سالن‌های سرپوشیده برای ورزش صبحگاهی داریم، یادآور شد: انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان نسبت به این مهم دستورات لازم را به دستگاه‌های اجرایی صادر کند.

اوضاع ناخوش ورزش همگانی در همدان؛ پیشتاز در سطح ملی با امکانات محلی

کوتاهی دستگاه‌های اجرایی و نقد امام جمعه

ورزش مرز نمی‌شناسد و نمی‌توان فقط از اداره ورزش و جوانان انتظار داشت که به توسعه و گسترش فعالیت‌های بدنی و سلامت بپردازد.

امروزه تمامی دستگاه‌هایی اجرایی استان همدان دارای فضاهای ورزشی هستند و بیش از ۲۰ ارگان دولتی نیز ارتباط مستقیم به ورزش دارند و حال اینکه فضاهای ورزشی از جمله آموزش و پرورش کمتر به شهروندان اختصاص می‌یابد و بسیاری از ساعات روزانه بدون استفاده هستند.

نظیر آن نیز در برخی دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود که فضای ورزشی تبدیل به انبار و یا مخروبه شده‌اند و همین مساله موج انتقادهای مردم ورزش دوست را به همراه داشته است.

امام جمعه همدان نیز تاکید بر این موضوع دارد که سالن‌های ورزشی باید در اختیار مردم قرار بگیرد و اگر این مهم تحقق یابد قطع به یقین انقلابی عظیم در حوزه توسعه ورزش همگانی ایجاد می‌شود.

امام جمعه همدان: سالن‌های ورزشی باید در اختیار مردم قرار بگیرد

کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در این حوزه با انتقادهای نماینده ولی فقیه در استان مواجه شده چرا که سلامت جسمانی مردم همواره یکی از دغدغه‌های وی بوده و بارها در نشست‌های مختلف با مسئولان در میان گذاشته است.

بدون تردید رایگان قرار دادن فضاهای ورزشی به مردم به خصوص نسل جوان می‌تواند بسیاری از مشکلات و هیجانات آن‌ها را برطرف و انرژی مثبت همراه با نشاط روحی و روانی را در آن‌ها ایجاد کند.

ادارات وارد میدان شوند

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز در این باره گفت: انتظار داریم دستگاه‌هایی که در استان دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزشی هستند با هدف افزایش شورونشاط در استان بین جوانان و خانواده‌ها استفاده عمومی از سالن‌ها و اماکن ورزشی خود را در دستور کار قرار دهند تا شاهد کاهش بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی در جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها باشیم.

«علی حقیقی» با اشاره به اینکه در حوزه توسعه ورزش و جوانان بیش از ۲۱ دستگاه اجرایی نیز به ‌صورت موازی وظایفی دارند که متاسفانه اغلب محدود به جامعه هدف خود می‌شود، گفت: خط مقدم فعالیت‌های ورزشی در اختیار ما است اما نیاز به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه در اختیار قرار دادن سالن‌های ورزشی برای فعالیت مردم هستیم.

وی اضافه کرد: انتظار داریم دستگاه‌هایی که در استان دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزشی هستند با هدف افزایش شورونشاط در استان بین جوانان و خانواده‌ها استفاده عمومی از سالن‌ها و اماکن ورزشی خود را در دستور کار قرار دهند.

کمبود فضای ورزشی دغدغه بانوان همدانی

رییس هیات ورزش‌های همگانی شهرستان همدان نیز کمبود فضای ورزشی برای فعالیت روزمره بانوان به خصوص ورزش صبحگاهی را دغدغه این قشر دانست.

«مریم روحی» افزود: در ۶ ماهه نخست هر چند می‌توانیم از فضای پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر برای ورزش صبحگاهی بانوان بهره مند باشیم اما در نیمه دوم سال که همدان با سرمای هوا مواجه است، باید از دستگاه‌های اجرایی درخواست سالن کنیم.

وی بیان کرد: فعالیت‌های ورزش صبحگاهی که محور اصلی توسعه سلامت و تندرستی مردم است و تمام قشرها در هر رده سنی می‌توانند به این ورزش بپردازند، به صورت رایگان انجام می‌شود و بهتر است دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز کمبود فضای ورزشی برای بانوان این استان را مانعی مهم دانست و گفت: توسعه ورزش فقر حرکتی در خانواده‌ها به خصوص بانوان را کاهش می‌دهد و باید نسبت به توسعه ورزش به خصوص حوزه همگانی در سطح استان توجه جدی شود.

«فاطمه ستاری نوید» اظهار داشت: توسعه و در اختیار قرار گرفتن اماکن ورزشی برای بانوان باید در دستورکار دستگاه‌های اجرایی استان قرار بگیرد تا قدم مهمی در سلامت خانواده‌ها برداشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha