۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84520905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کردستان در مهرماه امسال ۶۷ درصد کاهش بارندگی داشت

سنندج - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: میانگین بارندگی استان در مهرماه امسال چهار دهم میلی‌متر بود که نسبت به میانگین بارش سال گذشته (۱.۳ میلی‌متر)، ۶۷ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.

علی پناهی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: میزان بارندگی مهرماه امسال نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ سال) که ۱۲.۵ میلی متر است، کاهش ۹۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: مهرماه امسال در بیجار ۱.۵ میلی‌متر، بانه و سقز هرکدام هفت دهم و زرینه ۶ دهم میلی متر بارش به ثبت رسید و سایر شهرهای استان از جمله سنندج بارشی را نداشتند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: مهرماه امسال در مقایسه با دوره بلندمدت یکی از سال‌های کم بارش بوده، اما در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نیز میانگین بارش استان یک دهم میلی‌متر و سال ۱۳۷۱ صفر بوده است.

وی ادامه داد: کردستان از بعدازظهر روز جمعه تحت پوشش یک سامانه بارشی قرار می گیرد که تا روز یکشنبه هفته آینده تداوم دارد.

پناهی افزود: این بارش بیشتر بخش‌های غربی و جنوبی استان همچون شهرهای مریوان، سروآباد، کامیاران، سنندج و دهگلان را فرا می‌گیرد که در برخی از نقاط پیش بینی می‌کنیم بارندگی به ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر برسد.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری، ثبت و مخابره می‌کنند.

میانگین بارندگی‌های استان در سال زراعی گذشته ۳۰۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال ماقبل ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha