میزان ابلاغ الکترونیک اوراق قضائی در کرمانشاه به بیش از ۹۷ درصد رسید

کرمانشاه- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمانشاه با اعلام اینکه میزان ابلاغ الکترونیک اوراق قضائی در محاکم و شعب دادگستری استان از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۹۷ درصد رسیده است، گفت: بنا داریم این نرخ را تا پایان سال جاری به نقطه ایده‌آل برسانیم.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دادگستری کرمانشاه به نقل از «پرویز توسلی زاده» افزود: خوشبختانه در دادگستری استان کرمانشاه با توجه به برنامه هایی که برای این منظور از سوی معاونت انفورماتیک و برنامه ریزی تدارک دیده شده حدود پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار داریم و همانگونه که بیان شد در نظر است تا پایان سال جاری به نقطه مطلوب برسیم.

وی تأکید کرد: طی مهر ماه سال جاری بیش از ۲۵۷ هزار ابلاغ صادره، صورت گرفته که از این رقم بیش از ۲۵۰ هزار فقره به صورت الکترونیکی انجام شده است.

توسلی زاده با اشاره به مزایای استفاده از خدمات ابلاغ الکترونیک قضائی یادآور شد: صرفه جویی در زمان، کاهش اتلاف وقت نیروی انسانی، افزایش سرعت و دقت در امور از مزایای اجرای ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است.

پیش از تصویب آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۴، تمامی ابلاغ‌ها و اوراق قضایی به اصحاب دعوا و قائم مقام قانونی ایشان از طریق مأمور ابلاغ صورت می‌گرفت که مشکلاتی از قبیل عدم حضور ابلاغ شونده در محل اقامتگاه، صرف هزینه گزاف در جهت چاپ ابلاغیه‌ها و فرایند تحویل آن‌ها و افزایش اطاله دادرسی محاکم را موجب می‌شد، اما در حال حاضر بر اساس آیین نامه و تجویز قانون فوق الذکر، ابلاغ اوراق قضایی به طرفین دعوا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که سهولت دسترسی عموم اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی و کاهش مدت زمان اطلاع از فرایند دادرسی را موجب شده است.

رشد عملکرد دادگاه‌های عمومی کرمانشاه در مهرماه

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه همچنین گفت: در حوزه عملکرد پرونده ها در شهریور ماه، آمار دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان مثبت ۱۵۶ بوده که این رقم در مهر ماه به مثبت یک هزار و ۸۸۰ مورد رسیده است.

توسلی زاده» با اشاره به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در این محاکم افزود: در شهریور ماه ۲۳۴ مورد از مجازات‌های جایگزین حبس در این محاکم استفاده شده است، در حالی که در مهر ماه این رقم به ۳۴۵ مورد رسیده است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در استفاده از پابند الکترونیک در مهر ماه ۲۷ مورد استفاده شده است. البته در همین مدت حدود ۵۰ مورد بازدید توسط قضات محاکم عمومی و انقلاب از زندان صورت گرفته است که در آن با حضور رییس این محاکم به مشکلات زندانیان به صورت حضوری رسیدگی شده است.

توسلی زاده از دیگر برنامه های موفق این محاکم را استفاده از برنامه های سازشی عنوان کرد و یادآور شد: در مهر ماه ۳۴۵ مورد سازش در این محاکم صورت پذیرفته است که نسبت به شهریور ماه بیش از ۵۰ مورد افزایش داشته است.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه با تأکید بر برنامه های سازشی در این دادگستری افزود: همواره به همه قضات و محاکم توصیه و تأکید شده است در جرائم خُرد و غیرخشن تا جایی که ممکن است از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود و از زندانی کردن افراد خودداری شود.

وی از دیگر موارد قابل ذکر را کاهش پرونده های مسن در این محاکم دانست و عنوان کرد: در مهر ماه حدود یک هزار فقره از این پرونده های مسن نسبت به شهریور ماه در این محاکم کاهش داده شده است.