۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84525062
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فرصت جان دوباره ورزش استان در سفر رئیس جمهوری به سمنان

سمنان- ایرنا- استان سمنان با داشتن استعدادهای مناسب در عین جمعیت کم، نیازمند تقویت و توسعه زیرساخت‌های ورزشی در رشته‌های مختلف در سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری است تا جایگاه این استان در این حوزه نیز به رتبه مناسب کشوری ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، نبود زیرساخت‌های مناسب ورزشی و اعتبار کافی فعالیت هیات‌ها، ورزشکاران و مربیان، استان سمنان را با مشکل و چالش مواجهه کرده است اما آن ها در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان چشم به دستان دولتمردان دوخته اند تا به شکلی رتبه این استان نیز مانند دیگر شاخص ها به جایگاه مناسبی در کشور ارتقا یابد.

در کنار تغذیه مناسب، ورزش و تمرینات بدنی موجب سلامت بدن و تغییر شرایط روحی می شود. بسیاری از کارشناسان بهبود برخی اختلالات روانشناختی را در گرو ورود ورزش به سبک زندگی و انجام تمرینات مختلف ورزشی می دانند در این بین افراد مختلفی نیز با توجه به استعداد و علاقه خود در سطوح حرفه ای و قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنند.

با توجه به فعالیت ۵۶۸ باشگاه ورزشی و حضور ۳۲ ملی پوش رشته های مختلف ورزشی در استان سمنان می توان گفت که ورزش در استان با اقبال عمومی مواجه است اما توسعه ورزش و ورود به مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت های ورزشی سمنان است.

۴۶ هیات ورزشی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند اما موانع مالی و نبود زیرساخت های مناسب مانع از فعالیت پرقدرت و مستمر برخی از هیات ها شده است.

این در حالیست که استان سمنان با چالش ورزشگاه ها و اماکن ورزشی نیمه تمام نیز مواجه است و بسیاری از طرح های ورزشی با وجود نیازسنجی انجام شده به دلایل مختلف آغاز نشده و یا نیمه کاره مانده است.

سابقه استان سمنان در رشته های متعدد ورزشی و نیز فعالیت کنونی ورزشکاران بیانگر توانمندی نیرو های ورزشی، مربیان و داوران رشته های ورزشی است که تنها با رفع موانع مالی و توجه بیشتر استان به یکی از شاخص ترین استان های ورزشی کشور تبدیل می شود.

استادیوم شاهرود در انتظار تامین اعتبار

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان بیان کرد: یک هزار و ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ۱۶ طرح ورزشی نیمه تمام در استان سمنان برای سفر ریاست جمهوری درخواست شده است که استادیوم ۱۵ هزارنفری شاهرود و مجموعه ورزشی جانبازان و معلولان از جمله این طرح های هستند.

محمدتقی علوی ادامه داد: علاوه بر درخواست اعتبار ۱۰۰میلیارد ریالی برای استادیوم ۱۵ هزار نفری شاهرود، ۲۷۰میلیارد ریال اعتبار نقد استانی در اختیار شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور برای انجام فاز اول ورزشگاه شامل چمن و سکوی ضلع غربی است.

وی افزود: با توجه به موقعیت استان سمنان و امتیاز همسایگی با تهران و مازنداران به عنوان قطب های ورزشی کشور با حل مشکل کمی گرایی ورزش در استان می توان از ظرفیت این مجاورت بهره مند شد.

علوی اظهار داشت: با وجود صنعتی بودن استان سمنان و فعالیت واحدهای تولیدی فرصت حمایت مالی از سوی واحدهای صنعتی از ورزش وجود دارد که واحدهای تولیدی و صنعتی به این امر مهم توجه کنند.

نوشداروی ورزشِ بدون زیرساخت و اعتبار سمنان در گرو دستان دولتمردان

زیرساخت مناسب کاراته در استان وجود ندارد

رئیس هیات کاراته استان سمنان نیز عنوان کرد: علیرغم حضور رشته کاراته در زمره پنج رشته ورزشی پرجمعیت و پیگیری های مکرر صورت گرفته زیرساخت این رشته ورزشی در سطح استان سمنان فراهم نیست.

نرگس افضلی تصریح کرد: بودجه اندک با وجود هزینه های بالای مسابقات و اعزام های مکرر ورزشکاران به مسابقات کشوری مشکل زا شده است این در حالیست که تا قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از ۲هزار کاراته کا در تمامی رده های سنی مشغول به فعالیت بودند.

وی با اشاره به توانمندی ورزشکاران رشته کاراته افزود: فعالیت سه داور آسیایی نشان از توانمندی ورزشکاران و کادر فنی کاراته استان دارد اما متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش بزرگی از جامعه مربیان استان سمنان با مشکلات مالی و تعطیلی کامل باشگاه ها مواجهه شدند که نیاز به توجه بیشتر از سوی مسئولان برای حمایت مالی مربیان است.

افضلی خاطرنشان کرد: بانوان ورزشکار استان سمنان بسیار تلاشگر هستند و موفقیت های بسیاری را نسبت به آقایان کسب می کنند که نیاز به توجه بیشتر وجود دارد. متاسفانه خانم های مربی و ورزشکار بیمه نیستند و با چالش هایی در مسیر شغلی خود روبه‌رو هستند.

وی نبود خانه کاراته در سطح استان سمنان را ضروری برشمرد و اضافه کرد: سال ۹۸ در کاروان اعزامی رشته های ورزشی به المپیاد استعدادهای برتر کشور استان سمنان موفق به کسب ۹ مدال شد که چهار مدال دریافتی متعلق به رشته کاراته بود و اکنون نیز ۲ کاراته‌کا در اردوی تیم ملی حضور دارند در حالی که نبود یک سالن تخصصی کاراته بزرگترین کمبود استان محسوب می شود.

رئیس هیات کاراته استان سمنان ابراز داشت: وضعیت بودجه هیات بسیار نامطلوب است اما با این شرایط اعزام مسابقات و اردوی تیم ملی انجام می شود و ورزشکاران به حمایت مالی برای تامین تجهیزات حرفه ای و ایجاد انگیزه نیاز دارند.

پیست استاندارد دو و میدانی در استان سمنان نداریم

رئیس هیات دو و میدانی استان سمنان بیان کرد: این رشته به عنوان رشته ورزشی پایه و رشته اول المپیک شناخته می شود و با وجود فعالیت ورزشکاران توانمند، متاسفانه پیست استاندارد دو و میدانی در استان وجود ندارد و تنها پیست تقریبا مناسب در اختیار هیات فوتبال است.

علی‌اصغر نصیری‌گرجی خاطرنشان کرد: احداث پیست استاندارد حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیاردریال هزینه دارد این در حالیست که استان سمنان در گروه آخرین استان های بدون پیست داخل سالن قرار می گیرد که ورزشکاران را در شش ماه دوم سال با مشکل مواجه می کند.

وی با اشاره به فعالیت بانوان در رشته دو و میدانی افزود: مشکل اصلی فعالیت بانوان کمبود مربی با توجه به توانمندی بالای بانوان استان است اگر این مشکل حل شود بانوان در مسابقات کشوری موفق خواهند بود.

نصیری‌گرجی تاسیس پیست داخل سالن و در اختیار داشتن تنها پیست دو و میدانی استان را مهم ترین خواسته هیات دو و میدانی استان سمنان دانست و گفت: حدود ۳۰۰ ورزشکار سازمان یافته رشته دو و میدانی در سطح استان سمنان شناسایی شدند که با توجه به دریافت بیمه پزشکی با عناوین دیگر رشته های ورزشی از سوی ورزشکاران تعداد فعالان دو و میدانی استان به بیش از یک هزار نفر می رسد.

دبیرهیات هاکی استان سمنان نیز در خصوص فعالیت هاکی بازان استان گفت: مشکل اصلی هاکی روی چمن در استان نبود زمین مناسب و تجهیزات لازم است و با توجه به هزینه نسبتا بالای تجهیزات این رشته، حضور ورزشکاران کاهش یافته است.

محمدعلی ملک‌احمدی ادامه داد: تنها شهرهای شاهرود، مهدیشهر و گرمسار در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و برنامه های استعدادیابی به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر متوقف شده و امسال آغاز خواهد شد.

وی افزود: شرایط حضور بانوان در استان سمنان فراهم نیست و فعالیت اصلی مربوط به تیم پنج نفره مردان یا همراهی یک مربی و مدیرفنی است که با عنوان تیم هاکی استان سمنان در مسابقات کشوری حضور دارند.

ملک‌احمدی عنوان کرد: در سطح استان ۱۰۰بازیکن، ۱۰مربی و سه داور مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۲ مربی در تیم ملی حضور دارند و با مشکل نبود زیرساخت مناسب در سالن ها مواجه هستیم.

وی درخصوص احداث زمین چمن مصنوعی اضافه کرد: احداث هر زمین بازی با چمن مصنوعی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال هزینه دارد و با توجه بازی های آسیایی و کشوری پیش رو به حمایت مالی بیشتری نیاز است.

 دبیرهیات هاکی استان سمنان خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست سال تنها یکصد میلیون ریال بودجه به هیات داده شد در حالیکه سالانه برای تامین تجهیزات، لباس مناسب و حضوردر لیگ کشور حدود ۲میلیاردریال بودجه لازم است.

نوشداروی ورزشِ بدون زیرساخت و اعتبار سمنان در گرو دستان دولتمردان

فقر خیران ورزشی در سمنان

رئیس هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان سمنان گفت: پس ۲ سال سخت شیوع ویروس کرونا و با واکسیناسیون سراسری امکان برگزاری مسابقات استانی و کشوری برای بیماران خاص فراهم شده است.

زهرا چگینی بیان کرد: به جز افراد با پیوند اعضاء که در ۱۲ رشته ورزشی فعال هستند دیگر بیماران با شرایط خاص امکان فعالیت در ۶ رشته ورزشی دارند و بیش از ۳۵۰ بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، سرطان های پیوندی، پیوند عضو، بیماران دیالیزی، ام اس، هموفیلی و تالاسمی در استان مشغول به فعالیت هستند که به زودی افراد مبتلا به اوتیسم نیز زیرمجموعه هیات قرار می گیرند.

وی افزود: مهمترین معضل نبود سالن اختصاصی برای فعالیت ورزشکاران زیرمجموعه هیات بیماران خاص و پیوند اعضاء است و از طرفی به دلیل درآمد زا نبودن این هیات خیرین یا سرمایه گذاران تمایلی برای حمایت مالی ندارند و بودجه دریافتی از سوی فدراسیون برای فعالیت ها کافی نیست.

چگینی خاطرنشان کرد: هیات بیماران خاص و پیوند اعضاء استان سمنان با وجود تمامی محدودیت ها در رتبه پنجم کشور قرار دارد و با اختصاص بودجه برای خرید وسایل و تجهیزات ورزشی فرصت فعالیت ورزشکاران مناسب تر خواهد شد.

تجهیزات ژیمناستیک استان سمنان مستهلک است

رئیس هیات ژیمناستیک استان سمنان عنوان کرد: از ابتدای سال با بهبود نسبی شرایط فعالیت های آموزشی در استان رونق رفته است و وضعیت نسبتا خوبی از لحاظ ورزشکاران، مربیان و تجهیزات ابتدایی به جز آرادان حاکم است.

ملیحه فامیلی فرد ادامه داد: هزینه تامین تجهیزات حداقلی و ابتدایی رشته ژیمناستیک بسیار بالاست به طور مثال قیمت هر تخته تشک ژیمناستیک بین ۵ تا ۳۰ میلیون ریال  و در استان سمنان حداقل ۵۰ تشک نیاز است و این در حالیست که بسیاری از تجهیزات کنونی مستهلک شده است.

وی افزود: بودجه دریافتی هیات ژیمناستیک استان سمنان تنها صرف رفع  هزینه های روزانه شده و برای مسابقات، برنامه های استعدادیابی و کلاس های آموزشی با محدودیت بودجه مواجه هستیم.

فامیلی فرد تصریح کرد: ظرفیت حضور در مسابقات کشوری از سوی ورزشکاران فراهم است و اردوهای لازم برای شرکت در استعدادهای برتر کشور آغاز خواهد شد و یک هزار و ۱۵۶ ورزشکار و ۲۵ مربی در استان سمنان فعال هستند.

وی افزود: با توجه به فرهنگ مطلوب ورزشی در بین بانوان استان سمنان متاسفانه حمایت های لازم وجود ندارد و توانمندی بانوان به خصوص در مدیریت بخش های مختلف ورزشی قابل توجه است.

فامیلی فر بیان کرد: توانمندی بانوان از سوی عوامل اجرایی و مدیران با وجود آگاهی از این ظرفیت نادیده گرفته می شود این در حالیست که موفقیت بانوان در رشته های ورزشی و تعداد باشگاه های ورزشی متعلق به بانوان در استان بسیار بیشتر است.

 سخن آخر

در گفت و گو با دیگر هیات‌های ورزشی استان سمنان نبود بودجه کافی و حمایت های مالی، زیرساخت های نامناسب، بی توجهی به برخی ظرفیت ها از جمله مشکلات مطرح شده است و گفت و گوهای منتشر شده در این گزارش تنها بخش کوچکی از مشکلات بزرگ جامعه ورزش استان است.

استان سمنان در کنار ظرفیت های گردشگری، اقتصادی و صنعتی در زمینه ورزش نیز بسیار توانمند است که متاسفانه نبود نیازسنجی به موقع و یا برنامه ریزی فرصت دیده شدن را از استان گرفته است.

با اختصاص اعتبار جهت راه اندازی سالن ها و پیست های تخصصی و خرید تجهیزات لازم و ضروری شرایط کنونی تغییر خواهد کرد و وضعیت ورزش استان، ورزشکاران، مربیان، باشگاه داران و شرایط سلامتی مردم بهبود می یابد.

شیوع ویروس کرونا آسیب های بسیاری به ورزش و جامعه ورزشی وارد کرد که برای رفع مشکلات و بازگشت توجه به ورزش باید به ترویج ورزش همگانی در بین مردم، حمایت از مربیان ورزشی، حمایت مالی از باشگاه داران و توجه بیشتر به زیرساخت های ورزشی در استان سمنان اقدام شود./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha