۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 807
کد خبر: 84525352
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدایت تاریخ در مسیر رشد بشری، تحقق جهانی با توسعه پایدار

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
کد خبر: 84525352
فو لی هوآ، کاردار موقت سفارت چین در ایران
هدایت تاریخ در مسیر رشد بشری، تحقق جهانی با توسعه پایدار

تهران-ایرنا-یک مقام سفارت چین در ایران طی یادداشتی پیرامون پنجاهمین سالگرد برقراری مناسبات چین‌وایران نوشت:دراین نقطه آغاز تاریخی جدید، چین مایل است همراه ایران،برای تحقق توسعه پایدار و صلح آمیزجهانی و پیشبرد ایجاد پیکره مشترک سرنوشت بشری به تلاشی مشترک پرداخته واز رهگذر آن آینده زیبایی را رقم بزند.

در این یادداشت آمده است: امسال پنجاهمین سالگرد بازگشت کرسی قانونی چین در سازمان ملل به جمهوری خلق چین بود. به همین مناسبت در روز بیست و پنجم اکتبر، شی جین پینگ رهبر چین در مراسمی با شکوه به ایراد سخنان مهمی پرداخت.

پنجاه سال قبل، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۲۷۵۸، موجبات احیای جایگاه قانونی چین در سازمان ملل متحد را فراهم آورد و این پیروزی ملت چین و پیروزی ملت های تمام کشورهای دنیا بود. شی جین پینگ در سخنان خود به نمایندگی از دولت و ملت چین خطاب به تمام کشورها از جمله ایران در آن زمان طرح قطعنامه ۲۷۵۸ را به سازمان ملل ارائه داده یا از آن حمایت کرده بودند، صمیمانه قدردانی کرده و مراتب احترام خویش را به ایشان ابراز کرد.

در طول پنجاه سال گذشته، ملت چین به اتحاد و همکاری با دیگر ملل جهان پرداخته و ضمن حراست از عدالت و مساوات در محیط جهانی به ترویج توسعه مشترک در دنیا پرداخته است. در این سال ها چین همواره سیاست خارجی صلح را به صورت مستقل پیگیری نموده و قاطعانه بر حفاظت از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه ایستادگی کرده است. در همین چارچوب چین به گونه ای سازنده به مشارکت در حل سیاسی مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته و بر لزوم حل اختلافات از طریف گفتگو تاکید نموده است. در نتیجه همین رویکردها، تصویر چین به عنوان یک کشور بزرگ مسئولیت پذیر با تحسین گسترده ای در جامعه بین الملل مواجه شده است.

در طول پنجاه سال گذشته، چین در راستای توسعه مشترک و رشد بشری تلاش های گسترده و وسیعی را به کار بسته و نقشی عظیم را ایفا کرده است. برای پانزده سال متمادی، چین جایگاه نخست را در سهم مربوط به رشد اقتصاد جهانی حفظ کرده و طبق برنامه از پیش تعیین شده، به پیروزی در نبرد با فقر نیز دست یافته است. در همین راستا چین در چارچوب تحقق اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد در زمینه فقرزدایی نقشی ۷۰ درصدی را ایفا نموده است. از سوی دیگر و در مواجهه با موضوع تغییرات اقلیمی، چین اعلام کرده که تا پیش از سال ۲۰۳۰  برنامه اوج گیری تخلیه کربن را اجرایی خواهد کرد و علاوه بر آن تا پیش از سال ۲۰۶۰ برنامه خنثی سازی کربن را عملیاتی خواهد نمود؛ و ملت چین وقتی سخنی را می گویند، به آن عمل خواهند کرد.

هدایت تاریخ در مسیر رشد بشری، تحقق جهانی با توسعه پایدار

در طول پنجاه سال گذشته، چین به طور مثبت نسبت به ارائه محصولات مشترک به جامعه بین المللی اقدام کرده است. ابتکار "یک کمربند- یک راه" در همین چارچوب با واکنش مثبت بیش از ۱۴۰ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی مواجه شد. از سوی دیگر چین در چارچوب "همکاری های جنوب جنوب" به ارائه کمک های توسعه محور به بیش از ۱۶۶ کشور و سازمان بین المللی پرداخت. همچنین از زمان آغاز فراگیری ویروس کرونا چین نسبت به ارسال محموله های اقلام کمکی در مبارزه با فراگیری به بیش از ۱۵۰ کشور و همچنین ارسال بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دُز واکسن کرونا به بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان بین المللی اقدام کرده که این حرکت نیز به مثابه پایه گذاری بنایی اساسی در همکاری های بین المللی ضد سیل ویرانگر اپیدمی بوده است.

در طول پنجاه سال گذشته، چین همچنین صادقانه به وظایف و ماموریت های خویش به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند بوده است. چین همواره تعهدات مالی خود به سازمان ملل متحد را به موقع، کامل و بدون هر گونه قید و شرطی انجام داده و در حال حاضر به دومین کشور بزرگی تبدیل شده که کمک های مالی را در اختیار سازمان ملل متحد می گذارد که رقم آن به نسبت مجموع کمک ها از ۱۲ درصد فراتر رفته است. در عین حال چین هم اکنون دومین کشور بزرگی است که از برنامه های حفاظت از صلح سازمان ملل متحد حمایت می نماید. چین تا کنون  فعالانه در عملیات های مختلف حفظ صلح بین المللی مشارکت و نسبت به اعزام بیش از ۵۰ هزار تن به این عملیات ها اقدام کرده است.

تاریخ به طور کامل گواه است که قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اقدامی در راستای صلح دوستی جهانی و انتخابی کاملا صحیح در جهت عدالت از سوی ملت ها بوده است.

جهان امروز در حال تجربه تحولاتی سریع و بی سابقه در طول یک قرن اخیر بوده و تمام جهانیان به دوره ای از تغییرات و تلاطمات وارد شده اند. در خصوص این برهه جدید از تاریخ، آقای شی جین پینگ در سخنان شان تصریح نمودند که چین همچنان بر راه توسعه صلح آمیز خویش پایدار خواهد ماند و همواره نقش خویش به عنوان یک سازنده صلح جهانی را محفوظ خواهد داشت. به گفته ایشان، چین همچنین بر مسیر چندجانبه گرایی و حفاظت از نظم بین المللی پایدار می ماند. شی جین پینگ همچنین جهانیان را به فشردن دست یکدیگر و ایستادن در سمت و سوی صحیح تاریخ یعنی سمت پیشرفت بشری فراخوانده و بر لزوم مبارزه ای بی امان تا تحقق توسعه پایدار و صلح آمیز جهان و اجرایی ساختن پیکره واحد سرنوشت بشری تاکید نموده است.

بر این مبنا ما باید با قوت نسبت به ترویج ارزش های مشترک بشری چون صلح، توسعه، عدالت، انصاف، مردمسالاری و آزادی اقدام کنیم. تنوع در واقع بخشی از جذابیت تمدن های بشری است و فراتر از آن از سرچشمه های حرکت و مایه نشاط در حوزه توسعه جهانی محسوب می شود. تمدن چینی و تمدن پارسی ضمن عبور از گذرگاه های متعدد تاریخی، به طور متقابل شاهد درخشش یکدیگر بوده و در دوره های مختلف حضور داشته اند، این دو تمدن در جریان تبادل با یکدیگر پیشرفت و توسعه ای متقابل را محقق ساخته اند و این ثروت و ارزش معنوی مشترکی برای ماست که باید به آن ببالیم و از آن تمجید نماییم.

ما باید برای ترویج مفهوم ایجاد پیکره مشترک سرنوشت بشری دست در دست یکدیگر اقدام کنیم. زمین خانه مشترک ماست و بشریت در واقع یک پیکرند. هیچ کشور یا فردی نمی تواند به تنهایی به مصاف تهدیدات سنتی و چالش های جاری برود. چین تمایل دارد به همراه اقشار مختلف جامعه ایران ضمن پیگیری ایده پیکره مشترک جامعه بشری، نسبت به ایجاد منافع مشترک، بهره گیری از حقوق مشترک و عهده دار شدن مسئولیت های مشترک اقدام کرده و از رهگذر تلاشی همراهانه به گسترش مقسوم علیه مشترک در ایجاد آینده ای زیبا برای جهانیان بپردازد.

ما باید توسعه اقتصادی و اجتماعی را به سویی هدایت کنیم که موجبات تامین بهینه سعادت ملت ها را فراهم آورد. تمام کشورهای جهان باید با محور قرار دادن ملت ها، به تحقق کیفیت بالاتر، کارآیی بیشتر، عدالت افزون تر، تداوم دارتر و نهایتا توسعه ای ایمن تر بیندیشند. در این زمینه چین مایل به همکاری نزدیک با ایران بوده تا از رهگذر آن ضمن تحقق تفاهمات سران دو کشور، با پایداری بر دو اصل نفع متقابل و تعامل برد برد، نسبت به عملیاتی سازی برنامه جامع همکاری های دو کشور اقدام نموده و در فرآیندی مداوم به غنی تر ساختن محتوای مناسبات مشارکت جامع راهبردی دو طرف بپردازند.

ما باید به طور مشترک به مصاف انواع چالش ها و مسائل جهانی برویم.چین مایل است به همراه ایران در تلاشی مشترک، ضمن تداوم احترام و حمایت های متقابل دو کشور به منافع بنیادین یکدیگر و دغدغه های اساسی شان، به تقویت همکاری ها و هماهنگی های فی مابین در جامعه بین المللی و عرصه های چندجانبه پرداخته و مشترکا ایجاد یک نظام فراگیرتر، موثرتر و فعال تر جهانی را پیگیری کند و در عین حال به مواجهه ای کارآمدتر با تروریسم، تغیرات اقلیمی و دیگر مسائل جهانی بپردازد.

ما باید به طور مشترک به تحقق چندجانبه گرایی حقیقی بپردازیم. تمام کشورهای جهان باید به حراست از مناسبات بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد پرداخته و توجه به مباحثی چون مبنا قرار دادن نظم و قوانین بین المللی و تمرکز بر اصول و آموزه های مندرج در منشور ملل متحد در مناسبات بین الملل را در دستور کار خویش قرار دهند. قوانین بین المللی تنها از سوی ۱۹۳ عضو سازمان ملل است که تدوین و محترم شمرده می شود و در این خصوص هیچ گونه استثنایی نیز نباید وجود داشته باشد.

امسال با پنجاهمین سالگرد برقراری مناسبات چین و ایران نیز مصادف شده است. در این نقطه آغاز تاریخی جدید، چین مایل است دست در دست و شانه به شانه ایران، برای تحقق امر متعالی توسعه پایدار و صلح آمیز جهانی و پیشبرد ایجاد پیکره مشترک سرنوشت بشری به تلاشی مشترک پرداخته و از رهگذر آن آینده ای زیبا را رقم بزند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha