۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85239200
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین خواستار آینده ای مشترک برای جامعه جهانی/ پکن خواهان حل موضوع هسته ای ایران

تهران- ایرانا- دفتر اطلاعات شورای دولتی چین روز سه‌شنبه یک گزارش جامع راهبردی (white paper) با عنوان «جامعه جهانی با آینده مشترک: ابتکارات و اقدامات چین» منتشر کرد که بر اساس آن پکن خواستار ایجاد آینده ای مشترک برای جامعه جهانی و همچنین حل و فصل موضوع هسته ای ایران شده بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از شین هوا، ۱۰سال پیش، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین ایده ساخت یک جامعه جهانی با آینده مشترک را مطرح کرده بود.

بر اساس این گزارش، پیشنهاد رئیس جمهوری چین مسیری رو به جلو را به تصویر کشیده بود که جهان برای یافتن راه حل هایی برای برطرف کردن مشکلات خود باید برای آن تلاش کند.

همچنین مشارکت چین در تلاش های جهانی سبب صیانت از خانه مشترک و ایجاد آینده ای بهتر و رفاه برای جهانیان می شود.

برای ایجاد یک جامعه جهانی با آینده مشترک، همه مردم، همه کشورها و همه افراد باید در کنار هم قرار بگیرند و به سمت هماهنگی بیشتر در این سیاره که خانه نامیده می شود، حرکت کنند.

در این گزارش همچنین آمده است تلاشها برای ساختن جهانی باز، فراگیر، پاک و زیبا، سرشار از صلح پایدار، امنیت جهانی و رفاه مشترک اشتیاق مردم برای زندگی بهتر را به واقعیت تبدیل می کند.

در بازه زمانی یک دهه گذشته، چشم انداز جامعه جهانی برای ایجاد آینده مشترک، به طور پیوسته رو به پیشرفت بوده است.

در این گزارش راهبردی(Whitepaper) همچنین آمده است چین از مسیر توسعه انسانی، با تفکر هژمونیک کشورهای خاصی که به دنبال برتری هستند، مقابله می کند.

با هدف ایجاد یک جامعه جهانی برخوردار از آینده ای مشترک، تمامی نسل ها باید سخت تلاش کنند و همه کشورها نیز می بایست در ایجاد یک آرمان مشترک با یکدیگر متحد شوند، با هم برنامه ریزی کنند و در نهایت با هم عمل کنند.

همچنین چین در مواجهه با مشکلات جهانی متعهد به ایفای نقش به عنوان یک کشور مسئول بوده و برای حل و فصل مشکلات بین المللی و منطقه ای مانند شبه جزیره کره، فلسطین، موضوع هسته ای ایران، سوریه و افغانستان تلاش می کند.

در خصوص جنگ اوکراین نیز چین به طور فعال مذاکرات برای صلح را ترویج کرده است. این کشور همچنین اصولی چهارگانه را برای حل و فصل مساله اوکراین پیشنهاد کرده است.

همچنین پکن نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا را برای برقراری تعامل و تبادلات گسترده در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین به این کشور اعزام کرده است.

از دیگر سو، با میانجیگری چین، عربستان سعودی و ایران به یک آشتی تاریخی دست یافتند.

این مساله مصداق روشنی برای کشورهای منطقه است تا مناقشات خود را از طریق گفتگو، حسن همجواری و رایزنی حل و فصل کنند و زمینه را برای برقراری آشتی در خاورمیانه فراهم سازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha