۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84525643
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید انار در بردسکن خراسان رضوی کاهش یافت

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۷:۳۶
کد خبر: 84525643
تولید انار در بردسکن خراسان رضوی کاهش یافت

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: حجم محصول انار این شهرستان واقع در جنوب غربی خراسان رضوی امسال به میزان ۳۰ درصد نسبت به پارسال کمتر شده است.

علیرضا مهمیز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس حجم برداشت محصول انار از باغهای بردسکن ۲۵ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که هفت هزار و ۵۰۰ تن در مقایسه با حجم حدود ۳۳ هزار تنی پارسال کمتر خواهد بود.

وی افت انار تولید بردسکن را شامل هر دو جنبه کمیت و کیفیت محصول ذکر و بیان کرد: سرمازدگی ناشی از نوسان شدید دمای هوای اواخر زمستان و ابتدای بهار گذشته، طولانی شدن دوره گرمای تابستان امسال و همچنین اختلال در تامین برق مورد نیاز موتورپمپ چاههای آب کشاورزی از عوامل کاهش تولید کمی و کیفی محصول انار در این شهرستان هستند. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن آبانماه را زمان آغاز برداشت انواع پانزده‌گانه ارقام محصول انار بردسکن که "خزر، دانه یاقوتی، دانه سیاه و دانه جگری" معروفترین آنها است، ذکر کرد و افزود: ۹۰ درصد انارستانهای این شهرستان به کشت رقم خزر اختصاص دارد که انار صادراتی شناخته شده ای در سطح جهان است. 

وی ادامه داد: درختان انار در نیمی از سطح هزار و ۸۶۰ هکتاری باغهای بردسکن بارور هستند لذا متوسط عملکرد تولید محصول در این شهرستان ۱۵ تن در هر هکتار است.

مهمیز در ادامه گفتگو اظهار داشت: علاوه بر عواملی که موجب کاهش ۳۰ درصدی حجم محصول انار در بردسکن شده، هم‌اینک نیز تولید آن برای باغداران این شهرستان توجیه اقتصادی چندانی ندارد. 

وی افزود: فقدان توجیه اقتصادی تولید انار برای باغداران بردسکنی با وجود آنکه قیمت امسال این محصول در مقایسه با پارسال ۲ برابر بیشتر شده، ناشی از افزایش زیاد هزینه‌های تولید انار شامل همه مراحل تولید از کاشت تا برداشت محصول است. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن ادامه داد: هم‌اینک باغداران این شهرستان با توجه به جمیع شرایط اقتصادی جاری و افزایش هزینه‌ها، تولید انار را فاقد سود لازم برای تولید این محصول ارزیابی می‌کنند. 

وی به دیگر مشکلات انارکاران بردسکنی نیز اشاره و بیان کرد: مهمترین مشکل کنونی باغداران در این بخش کمبود منابع آبی، جیره‌بندی آب و همچنین رواج آفت بیولوژیکی کرم گلوگاه انار است. 

۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در سطح ۲۸ هزار و ۸۸۵ هکتاری کشتزارهای شهرستان بردسکن فعالیت دارند. 

مرکز شهرستان ۷۳ هزار نفری بردسکن در ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

بردسکن مرکب از سه بخش "مرکزی، انابد و شهرآباد" و دارای ۱۹۷ روستا است که ۳۸ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha