دلایل ترافیک تهران؛ خودروهای شخصی یا فرسودگی حمل و نقل عمومی؟

تهران- ایرنا- چند هفته‌ای است که ترافیک پایتخت به شدت افزایش پیدا کرده و در واقع تبدیل به گره کوری شده است؛ که برخی کارشناسان علت را خودروهای شخصی، برخی حمل و نقل عمومی ناکافی و برخی منع تردد شبانه و پیک فعالیت شهروندان در زمانی خاص می دانند.

ترافیک معضلی قدیمی در تهران است و سابقه آن به دهه ۵۰ می‌رسد؛ با گذشت ۵۰ سال، هنوز این مشکل حل نشده و گریبان‌گیر شهروندان است، اما چند هفته گذشته بار ترافیکی در تهران بسیار زیاد شده و همه شهروندان گرفتار این موضوع شده‌اند.

این را در نظر داشته باشیم که بار ترافیکی حال حاضر در خیابان‌های تهران صرف نظر از باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها است و اگر آنها نیز به این بار اضافه شوند عملا تهران در ساعاتی مشخص که تردد کارمندان و دانش‌آموزان و دانشجویان است قفل می‌شود.

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ (مرفوک) در این باره به ایرنا گفت: با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری کلاس‌های درسی را برگزار می‌کنند، اما بار ترافیک شهری در پایتخت نسبت به ۲ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به آمار ۶ ماهه اول و دوم سال نسبت به مدت مشابه سال ٩٩ درصد قابل توجهی افزایش بار ترافیکی در تهران را شاهدیم؛ شروع بار ترافیکی در این مدت از ساعت ۶ و ١٠ دقیقه صبح بوده و این آمار  نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ نیز افزایش بار ترافیکی را نشان می‌دهد.

لغو محدودیت‌های کسب و کار یکی از دلایل افزایش ترافیک است

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: از دیگر دلایل افزایش بار ترافیکی پایتخت می توان به لغو محدودیت‌های کسب و کار اشاره کرد.

سرهنگ محمد رنجبر با بیان اینکه در دوران کرونا استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی نیز کاهش یافت، این امر را در افزایش ترافیک کلانشهر تهران دخیل ارزیابی و اضافه کرد: استفاده از این وسایل به یک سوم مدت مشابه قبل از شیوع کرونا رسیده است و دو سوم دیگر به دلیل ترس از فضای بسته مترو و اتوبوس از خودروهای  شخصی برای تردد استفاده می‌کنند.

سرما مردم را به استفاده از خودرو شخصی ترقیب می‌کند

وی با بیان اینکه با توجه به آغاز فصل سرما و وارونگی هوا، بار ترافیک سنگین در تهران را به وجود می‌آورد، گفت: با توجه به افزابش بار ترافییک در تهران به طور قطع آلودگی نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

سرهنگ رنجبر با بیان اینکه افزایش بار ترافیکی باعث استفاده بیشتر مردم از موتورسیکلت می‌شود، افزود: استفاده از این وسیله باعث افزایش آلودگی هوا و صوتی می‌شود چراکه هر موتورسیکلت چند برابر یک خودرو می‌تواند  آلودگی تولید کند.

رییس پلیس راهور تهران: ترافیک پایتخت هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است

اما برخی از مسئولان بر این باورند که ترافیک تهران هنوز به نقطه اوج خود نرسیده و در مقایسه با قبل از شیوع ویروس کرونا، به مراتب کمتر است.

رییس پلیس تهران بزرگ در این باره گفت: تهرانِ امروز حاصل کارهایی است که در گذشته انجام شده ولی همچنان ترافیک و آلودگی شهر گریبان گیر ما است؛ هیچ مشکلی در کشورمان غیر قابل حل نیست، اما مشکلاتی مانند ایمنی راه‌ها و ترافیک شهر تهران باید با تعامل بین دستگاه‌های مربوطه حل شود.

سردار حمیدی افزود: از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی ترافیک تهران به عنوان یک ماجرای غیرقابل حل مطرح بود و بدانید که آلودگی شهر ربطی به تحریم و مسائل دیگر ندارد و باید در موضوع آموزش فرهنگ استفاده از خودرو تلاش بیشتری شود؛ نگاه خودرو محوری شهر راه دچار مشکل ترافیک کرده است.

ثبت روزانه ٢٠ میلیون سفر درون شهری در تهران 
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره مشکل ترافیک در تهران گفت: طبق آمار سال ٩٩ روزانه ٢٠ میلیون سفر درون شهری در پایتخت انجام می‌شود و در ۶ ماهه نخست امسال روزانه هزار و ٧٠٠ تصادف در شهر تهران رخ داده که اگر میانگین بگیریم هر ۵۴ ثانیه یک تصادف داشتیم.

سرهنگ محمد رازقی افزود: جمعیت ثابت تهران روزانه ٩ میلیون نفر است و بیش از چهار میلیون موتورسیکلت و بیش از چهار میلیون خودرو با پلاک شهر تهران در پایتخت تردد دارند، علاوه بر این تعداد خودروهای زیادی با پلاک شهرستان نیز در پایتخت تردد دارند.

اما در روزهای گذشته داد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به دلیل بار ترافیکی سنگین در پایتخت درآمد و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری را برای دادن توضیحات در این باره به صحن شورا کشاندند.

مسیر ۲۰ دقیقه‌ای در تهران ۲ ساعت طول می‌کشد

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: دو هفته‌ایست مردم تهران گرفتار ترافیک هستند، مرکز شهر قفل و اعصاب مردم به هم ریخته است، یک مسافت ۲۰ دقیقه‌ای یک و نیم تا ۲ ساعت طول می‌کشد؛ نه اعضای شورا نه هیچ مقام مسئولی از شهرداری در این مورد با مردم صحبت نکرده‌اند.

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: یکی از دلایل اصلی ایجاد ترافیک سنگین در تهران بی اثر شدن طرح ترافیک است؛ ساعات طرح ترافیک از هشت و ۳۰ تا ۱۶ است که از ساعت ۱۴ و ۳۰ نیز اجازه خروج دارند و عملا ما به خاطر شرایط کرونایی محدودیت ترافیک در تهران را حذف کرده ‌ایم.

منع تردد ترافیک شبانه
در این میان از هفته گذشته مقامات استانی، تهران، و حتی پلیس و ستاد استانی کرونا اعلام کردند، که منع تردد ترافیک شبانه به گره کور ترافیکی دامن زده است.

در این باره حتی اعضای شورای شهر نیز به ارائه دیدگاه پرداختند و در جلسات مختلف گفتند که محدود شدن تردد خودرویی شهروندان تهران تا ساعتی خاص،به میزان تردد در ساعات قبل از آن افزوده است، که به نظر می رسد با برداشتن منع تردد شبانه، مشکل ترافیک کمی کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha