فاصله زیاد قیمت بین برنج ایرانی و خارجی زمینه تقلب را بیشتر می‌کند

مشهد- ایرنا- کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک فاصله زیاد و معناداری بین قیمت برنج ایرانی با قیمت برنج پاکستانی و هندی در بازار به وجود آمده که امکان بروز تقلب در این زمینه را به شدت افزایش می دهد.

عباس اخوان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش واردات برنج خارجی و کاهش سطح کشت برنج ایرانی باعث افزایش و فاصله زیاد قیمتی بین آنها شده است و زمانی که فاصله قیمتی بین اقلام داخلی و خارجی ایجاد شود سودجویان در پی جایگزین کردن برنج های کم کیفیت به نام برنج ایرانی با نرخ نازل تر بر می آیند و این امر تقلب در عرضه برنج را به وجود می آورد.

وی ادامه داد: با این که کمبودی در عرضه برنج خارجی و ایرانی در بازار خراسان رضوی وجود ندارد اما ممنوعیت یا محدودیت واردات برنج خارجی به دلیل قرار داشتن در فصل کشت آن، سطح عرضه را نسبت به تقاضا در بازار کاهش می دهد و این امر  به گرانی دامن می زند.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع خشکسالی، افزایش قیمت کود و سم و سایر عوامل تولید بر قیمت تمام شده برنج ایرانی در سال جاری تاثیر گذاشت و سطح کشت آن را کاهش داد.

اخوان افزود: هم اینک قیمت برنج ایرانی در بازار استان به هر کیلوگرم ۵۴۰ هزار ریال رسیده و این در حالی است که حدود یک ماه قبل قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار ۵۰۰ هزار ریال بود.

وی ادامه داد: آمار نشان می دهد که به دلیل ممنوعیت یا محدودیتهای دولت برای واردات برنج خارجی در فصل کشت این محصول در ایران، میزان آن در بازار کاهش یافته است و هم اینک قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی ۲۸۰ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم برنج هندی ۲۵۰ هزار ریال است در حالی که  قیمت این اقلام در حدود یک ماه قبل به ترتیب ۲۷۰ هزار ریال و ۲۴۰ هزار ریال بود.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این که ۷۰ درصد از برنج مصرفی خراسان رضوی از نوع پاکستانی است افزود: هم اینک برنج پاکستانی و هندی طرح تنظیم بازار به صورت حواله ای از سوی ستاد تنظیم بازار به قیمت مصوب در شبکه، توزیع می شود و به این لحاظ کمبودی در بازار وجود ندارد.

اخوان افزود: با افزایش عرضه برنج وارداتی در بازار می توان از فاصله فاحش و زیاد قیمتی بین برنج ایرانی و خارجی کاست و زمینه بروز تقلب را از بین برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha