۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 84527961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سودان در شرایط انتظار

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 84527961
سودان در شرایط انتظار

تهران- ایرنا- سودان پس از هفته های پرتنش از تحولات گسترده در ساختار حکومت و تظاهرات سراسری مردمی و وقوع کودتا در این کشور، اکنون در شرایط انتظار بسر می برد و خبرها حاکی است که با تلاشهای بین المللی، ارتش و سیاستمداران سودان به توافقی برای تقسیم قدرت نزدیک شده‌اند.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، برخی منابع خبری به نقل از سخنگوی سازمان ملل اعلام کردند که  مذاکرات بین «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا و گروه‌های شورشی سابق و «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر مخلوع، روز سه‌شنبه در خارطوم، پایتخت ادامه یافت.

وی گفت که  علی‌رغم پیشرفت‌ها، هنوز اختلافات عمده ای باقی مانده است و تا نتیجه قطعی، این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

 «عماد عدوی»، رئیس سابق ستاد ارتش سودان نیز پس از اطلاع از مذاکرات توسط فرماندهان ارشد ارتش،  گفت: فکر می کنم آنها خیلی زود به نتیجه خواهند رسید.

به گفته این منابع، یکی از پیشنهاداتی که در حال بررسی است، اعطای اختیارات بیشتر به حمدوک به شرط پذیرش دولت جدید از سوی ارتش است.

در همین حال شبکه خبری «العربیه» به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که عبدالله حمدوک برای بازگشت و رهبری دولت جدید موافقت کرده است اما منابع نزدیک به وی به خبرگزاری «رویترز» گفتند که هنوز توافقی میان او و  جناح نظامی صورت نگرفته و مذاکرات همچنان میان دو طرف ادامه دارد.

حمدوک نخست وزیر سودان که از روز دوشنبه گذشته با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار دارد، به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشته است.

از زمان کودتا در سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، هزاران نفر در مخالفت با این کودتا به خیابان ها ریخته و چندین نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده اند.

از سوی دیگر البرهان، شورای حاکمیتی و کابینه را منحل و در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

تحولات جاری سودان که از آن به عنوان «کودتای خزنده» یاد می‌شود، درست زمانی رخ داد که تا انتقال قدرت از ریاست شورای حاکمیتی به غیرنظامیان، یک ماه دیگر بیشتر باقی نمانده است. در حالیکه برای همگان روشن است ارتش سودان به فرماندهی البرهان این کودتا را با هدف ممانعت در فرآیند انتقال قدرت به حالت اجرا درآورده است ، اما اینکه ارتش در مرحله پساکودتا چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه الگویی را برای پیشبرد این اهداف بر می‌گزیند، محل بحث ناظران است  .

تاریخ سودان نشان می دهد که این کشور همیشه بستر تحولات و کودتا بوده است. در زمان عمر البشیر که از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی  در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹  از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد.

اکنون باید دید که در تحول کنونی آیا توافقی میان حمدوک و ارتش حاصل می شود و تشکیل دولت جدید روزهای آرامی را برای این کشور افریقایی به همراه خواهد داشت یا روزهای پرالتهاب دیگری در انتظار آن خواهد بود؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha