گلایه کارگردان مشهدی از بی‌پشتوانگی فیلمسازان بومی

مشهد- ایرنا- کارگردان مشهدی فیلم "دورزدن ممنوع" گفت: تفکر غالب در مشهد، ارجحیت دادن به فیلمسازان تهرانی است، نهادهای مختلف هزینه زیادی برای ساخت یک فیلم با عوامل تهرانی می‌کنند و حال آنکه حاضر به تقبل همان هزینه برای ساخت فیلم توسط هنرمندان مشهدی نمی‌شوند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا موسوی چهارشنبه‌شب در نشست خبری بعد از نمایش خصوصی فیلم "دورزدن ممنوع" در پردیس سینمایی اطلس مشهد، با گلایه از ضعف حمایت نهادهای مرتبط از فیلمسازان مشهدی، افزود: حمایت‌ اندک از فیلمسازی در مشهد، ریسک آن را در این شهر افزایش داده است و شاید بتوان گفت که بعضا هزینه فیلمسازی در تهران ارزانتر از مشهد درمی آید.

وی اظهار داشت: مثلا شهرداری بودجه فرهنگی در اختیار دارد و می تواند در تقویت و حمایت از گروه های فیلمساز مشهد هزینه کند، اما از چهره های سرشناس تهرانی استقبال کرده و حاضر است بودجه زیادی برای ساخت فیلم توسط آنها اختصاص دهد.

این فیلمساز خراسانی گفت: افرادی که شروع به فیلمسازی می کنند، متمول یا ثروتمند نیستند، بلکه اغلب سرمایه این کار را از اندوخته های خود یا فروش خودرو و خانه و سایر امکاناتشان تامین می کنند، فیلمسازی خطرپذیری بالایی دارد، شاید خروجی یک فیلم خوب باشد یا بد، در نهایت ضمانت قطعی برای اینکه سرمایه گذاری برای ساخت فیلم خروجی خیلی خوبی داشته باشد، وجود ندارد و شاید در نهایت فیلم خوبی از کار درنیامده و سرمایه زیادی به باد رود.

موسوی گفت: وقتی فیلمی از مشهد دیده شود و مورد حمایت قرار گیرد، مسیر برای موفقیت سایر هنرمندان مشهدی گشوده و سرمایه گذاران در تهران ترغیب به ساخت فیلم و استفاده از هنرمندان مشهدی در این شهر می شوند.

این فیلمسازی مشهدی درباره ساخت فیلم "دورزدن ممنوع" گفت: این فیلم قرار بود در تابستان تولید شود اما فرآیند دریافت پروانه ساخت آن پنج تا ۶ ماه طول کشید و فیلمبرداری از آذرماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد، در اسفند همان سال ساخت این فیلم به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد در حالی که تنها چند سکانس از آن باقی مانده بود.

کارگردان "دورزدن ممنوع" بیان کرد: سکانس های باقیمانده از فیلم "دور زدن ممنوع" در شهریورماه ۱۳۹۹ ساخته شد و بعد هم کار تدوین فیلم انجام گرفت اما تدوین به دلیل اعمال برخی تغییرات در فیلم یا ساخت دوباره موسیقی مدت زمان نسبتا زیادی به خود اختصاص داد و چون اغلب ادارات در زمان کرونا نیمه تعطیل بودند و این موضوع باعث به طول انجامیدن دریافت پروانه ساخت فیلم شد، در مجموع این فرآیندها بازه ساخت تا نمایش فیلم "دور زدن ممنوع" را طولانی کرد.

وی با بیان اینکه همه عوامل سازنده فیلم "دور زدن ممنوع" مشهدی هستند، گفت: قبل از شروع ساخت فیلم، صحبتهای زیادی مبنی بر حمایت از ما انجام گرفت اما در نهایت کل فیلم با هزینه شخصی دوستان ساخته شد و هیچ سرمایه گذاری از آن حمایت نکرد.

کارگردان فیلم "دور زدن ممنوع" گفت: این فیلم قرار است از طریق پلت فرمها پخش شود، همزمان با نمایش آن از طریق پلت فرمها، امیدوارم بتوانم ساخت فیلم جدیدی را آغاز کنم که فعلا مایل به ارایه جزئیات آن نیستم.

گلایه یک کارگردان مشهدی از بی‌پشتوانگی فیلمسازان بومی

توهم حرفه ای بودن هنرمندان شهرستان

یکی از بازیگران فیلم "دور زدن ممنوع" نیز در این نشست خبری گفت: دسته بندی بین مشهد و تهران معنا ندارد، هنرمندان ایرانی اهل هر شهری که باشند متعلق به همین کشور هستند و صنعت فیلمسازی در ایران اهمیت دارد، لوکیشن ها با توجه به نظر کارگردان ممکن است در شهرهای مختلف ساخته شود لذا این دسته بندی ها کار جالبی نیست.

امیرمحمد زند افزود: آنچه اهمیت دارد، سینمای ایران و حامیان به عنوان سرمایه گذار یا پشتیبان مالی فیلمها هستند و مهم این است که چطور می توان از کارگردانان بااستعداد شهرستانی حمایت کرد و اعتمادسازی به وجود آورده و ریسک پذیری برای ساخت فیلم در همه شهرستانها اتفاق افتاده و سطح حرفه ای کار در آنها ارتقا یابد و هنرمندان شهرستانی با سینما و فیلمسازان حرفه ای مواجه شوند و کسب تجربه کرده و به جوانان دیگر کمک کنند که به چرخه فیلمسازی وارد شوند، این اتفاق نمی افتد مگر اینکه سرمایه گذاران و حمایتگران مالی وارد میدان شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید دلایل بهنمایش درنیامدن فیلم در شهرستانها را ریشه یابی کرد، گفت: اغلب هنرمندان فیلمساز در شهرستانها توهم حرفه ای گری دارند، فیلمسازان و بازیگران شهرستانی فکر می کنند که بهترین هستند و این خیلی بد است و سطح حرفه ای کار را تنزل می دهد و در خروجی کار تاثیر می گذارد و فیلم اکران نمی شود.

زند اضافه کرد: من تاثیر دیدگاه سینماداران را در انتخاب فیلم ها برای نمایش انکار نمی کنم، اما اثر خوب را همه می پسندند و دیده می شود، فعالان سینما و فیلمسازان مشهدی نیز باید از توهمات خود دست کشیده و به جای اینکه فکر کنند، حقشان را نگرفته اند، کیفیت کار خود را بالا ببرند، دوربین خصوصیتی دارد که پرده ها را کنار می زند و وقتی جلو دوربین قرار می گیرید، فقط واقعیت ها نشان داده می شود.

وی ادامه داد: هنرمندان شهرستانی می توانند رشد کنند مشروط بر اینکه در سطح حرفه ای قرار گیرند و آموزشهای لازم را فرابگیرند، در تهران هم همه باید تلاش کنند، کسی فرش قرمز برای دیگری پهن نمی کند.

زند اضافه کرد: مشهد از نهادهای پرقدرتی مانند آستان قدس رضوی و شهرداری برخوردار است که اگر هزینه های فرهنگی در مسیر حمایت از هنرمندان این شهر را تقبل کنند این حمایت سطح حرفه ای کار را ارتقا می دهد و همه هنرمندان از آن برای رشد خود منتفع می شوند، چرا که فیلمساز نمی تواند همه هزینه ساخت فیلم را از جیب خود پرداخت کند.

این بازیگر، مشارکت در فیلم "دور زدن ممنوع" را یک تجربه خوب با هنرمندان مشهدی دانست و گفت: فیلمنامه را که خواندم، به نظرم جذاب آمد و تصمیم گرفتم با آقای موسوی همکاری کنم.

به گزارش ایرنا، عوامل سازنده فیلم "دور زدن ممنوع" شامل "محمدرضا موسوی" به عنوان کارگردان، "ابراهیم الله یاری" و "محمود تراشی" به عنوان تهیه کنندگان، "بهنوش نادری" به عنوان طراح لباس، "آرمان هدایت خواه" به عنوان طراح صحنه، "امیرمحمد زند، شهین تسلیمی، غلامرضا نیکخواه، یوسف صیادی، نیوشا مدبر و احمد ریحانه" به عنوان بازیگران این فیلم هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha