۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۳۶
کد خبر: 84538555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا از رهبران کودتای سودان

تهران- ایرنا- آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا روز جمعه از اقدام اخیر رهبر کودتای سودان در تحکیم کنترل ارتش بر قدرت به عنوان اقدامی یکجانبه علیه بازگشت روند دموکراتیک، انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا از "آسوشیتد پرس"، کشورهای غربی در بیانیه مشترک خود از اقدام ژنرال عبدالفتاح برهان رهبر کودتای سودان در معرفی اعضای جدید شورای حاکمیتی سودان انتقاد کردند.  
در این بیانیه مشترک که توسط نروژ و سوئیس نیز امضا شده، آمده است: این اقدام یکجانبه ارتش تعهد برای حفظ چارچوب انتقالی مورد توافق را نقض می‌کند.  
در بیانیه مشترک همچنین نسبت به هرگونه اقدام تنش زا از سوی ارتش سودان هشدار داده و تاکید شده است که حمایت بین المللی از سودان منوط به پایبندی آن به تعهد انتقال دموکراتیک دولت است.  
کشورهای غربی در بیانیه خود افزودند: خواهان بازگشت فوری و کامل به این مسیر (انتقال دموکراتیک) هستیم تا از نابودی دستاوردهای سیاسی و اقتصادی دو سال گذشته سودان جلوگیری شود.  
بر پایه این گزارش، ژنرال البرهان روز گذشته فرمان حکومتی تشکیل شورای انتقالی جدید حاکمیتی در کشورش را صادر کرد.  
براساس این حکم، البرهان به عنوان رییس شورای انتقالی، محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی شمس الدین الکباشی الکباشی، مالک عقار و یاسر العطاء از اعضای سابق شورای حاکمیتی این کشور در شورای جدید حضور دارند.  
سخنگوی اتحادیه مشاغل سودان نیز به الجزیره گفت: اقدامات البرهان غیرقانونی است و ما به اعتراضات میدانی ادامه می‌دهیم. جامعه سودان به مقاومت در برابر این اقدامات ادامه خواهد داد.  
رسانه‌های خبری دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند به طوری که گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.  
همچنین گزارش‌هایی نیز در آن زمان از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شد و منابع آگاه، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کردند.  
به دنبال این اقدام، نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.  
عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "حمدوک" است.  
دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha