شکست های پی درپی ماشین سازی درلیگ و امیدهایی که بر باد رفت

تبریز - ایرنا - تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز پس از تغییر مالکیت و سقوط به لیگ دسته یک، همچنان در بحران غوطه‌ور شده و به دلیل بسته‌ بودن پنجره نقل و انتقالات و نداشتن بازیکنان در اندازه لیگ یک، در سراشیبی تند سقوط و انحلال قرار گرفته بطوریکه امید هواداران برای احیا تیم هم به کلی از دست رفته است.

به گزارش ایرنا، زمانی که رسول خطیبی در پایان نیم فصل نخست لیگ نوزدهم و به دلایلی که هیچگاه به صورت رسمی اعلام نشد، از تیم ماشین سازی خداحافظی کرد و به تیم دسته یکی آلومینیوم اراک پیوست، خودزنی و افت این تیم ریشه‌دار تبریزی آغاز شد و در ادامه و با قطع حمایت های محمدرضا زنوزی از این تیم و تغییرات و رفت و آمدهای بسیار در آن، تیم سبز پوشان آذربایجان در مسیری قرار گرفت که انتهایش روزهای بد برای این تیم و سقوط به لیگ دسته یک بود.

ماشین سازی با رسول خطیبی در پایان نیم فصل با ۲۲ امتیاز در رده نهم بود و چه بسا اگر حمایت می شد در پایان فصل تا رده های بالای جدول نیز پیش می رفت اما وخیم شدن وضعیت مالی مالک باشگاه، ترمز پیشرفت این تیم را کشید و این تیم تا هفته های پایانی لیگ نوزدهم با خطر سقوط دست به گریبان بود.

زنوزی که دیگر تمایلی به مسوولیت ماشین سازی در لیگ برتر نداشت، طی فصل بیستم، بارها مسوولیت آن را به اشخاص حقیقی مختلف واگذار کرد، اما این واگذاری ها فقط بر روی کاغذ بود تا این که یونس قربانی در اواخر فصل مالکیت باشگاه را عهده دار شد که با سقوط این تیم به لیگ یک همراه بود.

مالک جدید تیم ماشین سازی تبریز نیز به رغم وعده های هوادار فریب، در ادامه به هیچ یک از گفته های خود عمل نکرد که نمونه بارز آن عدم پرداخت بدهی بازیکنان خارجی و بسته ماندن پنجره نقل و انتقالات تیم بود؛ این امر باعث شد تا ماشین سازی بدون حضور بازیکنان تازه به خدمت گرفته شده، هفته آغازین لیگ یک را با شکست های مکرر سپری کند و امیدهای هواداران این تیم برای احیا به کلی از بین رفت.

لیگ یک هم به تن ماشین‌سازی گشاد شد

زمان نقل و انتقالات لیگ یک پایان یافت

مدیران فعلی باشگاه در پایان زمان مقرر برای انجام  نقل و انتقالات قانونی موفق به پرداخت بدهی بازیکنان خارجی نشدند و این به معنی ادامه کار با بازیکنان امید و پایه در ادامه رقابت های لیگ یک و تداوم روند شکست های این تیم در این رقابت ها خواهد بود.

در آغاز رقابت های لیگ یک، یونس قربانی مالک و مدیرعامل باشگاه ماشین سازی در گروه واتساپی این باشگاه نوشت که به رغم آماده بودن پول دو بازیکن خارجی سابق این تیم، وی و همکارانش بخاطر آنچه تحریم های بانکی عنوان شده قادر به رساندن پول به طلبکاران نشدند تا سبز قبیایان همچون چهار هفته ابتدایی لیگ یک بالاجبار با امید های خود در میادین حاضر شوند.

مشکل دیگری که ماشین سازی را تهدید می کند، حضور بازیکنانی است که در فصل و نقل و انتقالات جاری راهی این تیم شده بودند، زیرا با پایان زمان نقل و انتقالات قادر به عضویت در تیم دیگری نیستند که با شکایت آنها، ماشین سازی در گرداب بزرگ مشکلات خواهد افتاد.

آنچه که مسلم است تلاش ها برای باز کردن پنجره نقل و انتقالات ماشین سازی به جایی نرسید و تمامی وعده ها و حرف هایی که در این ارتباط جاری شده بود، خالی از آب درآمدند.

در این میان اختلافات در درون تیم نیز زیاد شده و بازیکنان از شرایط موجود و حاکم بر تیم ناراضی هستند و سرگروه این تیم صدای این نارضایتی ها شده و در فضای مجازی خواستار توجه به مشکلات ماشین سازی و بازیکنان آن از سوی مدیران و مسوولان استانی شده است. 

لیگ یک هم به تن ماشین‌سازی گشاد شد

کاپیتان ماشین‌سازی: هدف مالک باشگاه نابودی تیم است

کاپیتان و بازیکن تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز نیز با انتقاد شدید از ناتوانی مالک این باشگاه، گفت: متاسفانه هدف وی از حضور در این باشگاه قدیمی فقط نابودی تیم است. 

بهمن کاملی با انتشار مطالبی در فضای مجازی، اعلام کرد: من، سال ها در فوتبال ایران و تبریز بوده ام، نمی دانم چرا باشگاه بزرگ و قدیمی ماشین سازی را به چنین اشخاصی واگذار کرده اند که حتی توان تهیه آب آشامیدنی برای انجام تمرینات تیم را ندارد؟

وی با ابراز تاسف و تاثر از شرایط بسیار سخت و نامشخص تیم ماشین سازی، اظهار کرد: شرایط به گونه ای است که به علت ناتوانی مالک در تامین هزینه های تیم، برای هر ۶ بازیکن یک اتاق ۴۰ متری اجاره کرده و به بازیکنان می دهد که این موضوع حتی در تیم های محلات هم دیده نمی شود.

کاملی با اعلام اینکه در حال حاضر بازیکنان ماشین سازی تبریز در بلاتکلیفی و سرگردانی به سر می برند، ادامه داد: ما تنها به خاطر هواداران عاشق و دلسوخته تیم در تبریز مانده ایم تا تکلیف خود را روشن کنیم چون با تداوم شرایط کنونی ادامه همکاری ممکن نیست.

وی گفت: بنده و سایر بازیکنان با هدف بازگرداندن ماشین سازی به لیگ برتر هم قسم شده و با این تیم قرارداد همکاری امضا کردیم اما الان مالک باشگاه نه تنها در قبال قرارداد، خود را پاسخگو نمی داند بلکه حتی به تلفن های ما نیز جواب نمی دهد.

کاملی اضافه کرد: حرف های زیادی است که باید گفته شود تا نقاب از چهره افرادی برداشته شود تا هواداران مظلوم و خونگرم ماشین سازی بدانند تیم محبوبشان دست چه کسانی افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه از کسی نمی ترسد و وضعیت باشگاه بسیار نگران کننده است، افزود: اگر وضع به همین روال باشد بدون تردید سقوط ماشین سازی به دسته دوم قطعی است، چون حتی در صورت باز شدن پنجره انتقالاتی باشگاه دیگر امکان جذب بازیکن برای تیم که در حال سقوط است، وجود نخواهد داشت.

لیگ یک هم به تن ماشین‌سازی گشاد شد

پیشکسوت فوتبال: استاندار به داد ماشین‌سازی تبریز برسد

پیشکسوت، مربی و کاپیتان پیشین تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز با اشاره به شرایط بسیار نامناسب این تیم، گفت: استاندار جدید آذربایجان‌شرقی به داد قدیمی ترین تیم شمال غرب کشور برسد چون غیر این مقام مسئول کسی توانایی حل مشکلات را ندارد.

امیر داداش ضیایی، ضمن ابراز تاسف و تاثر از وضعیت کنونی تیم ماشین سازی تبریز، افزود: متاسفانه این تیم پرهوادار و مظلوم سال هاست که به دلیل بی کفایتی مسئولان استانی به خصوص مدیرعامل وقت کارخانه در اوایل دهه ۱۳۸۰ همچون بچه یتیم بین افراد مختلف دست به دست می شود و تاکنون در حوزه مدیریتی، سر و سامان درست و محکمی نگرفته است.

وی اظهار داشت: تنها خواسته به حق هواداران، پیشکسوتان، اهالی ورزش و فوتبال دوستان از استاندار جدید آذربایجان شرقی که فردی فرهیخته، کارکشته و ورزش دوست است، رسیدگی سریع و فوری به شرایط مدیریتی باشگاه بزرگ ماشین سازی است تا بلکه پس از سال های سال که مدیران و مسئولان سابق از انجام آن ناتوان بوده اند، نگرانی ها به خط پایان برسد.

داداش ضیایی یکی از دلایل اصلی وضعیت بغرنج تیم ماشین سازی را ورود افراد ناتوان و فاقد هرگونه اهلیت به مدیریت باشگاه اعلام و اضافه کرد: جای تاسف است که امروز کسی عهده دار مدیریت باشگاه شده است که حتی نمی تواند هزینه های معمولی تیم را تامین کند که این امر ناشی از بی توجهی مدیران استانی اعم از استانداری، ورزش و جوانان و هیات فوتبال آذربایجان شرقی است.

وی از استاندار جدید آذربایجان شرقی درخواست کرد تا نسبت به تغییر مدیریت و انتقال امتیاز باشگاه به فرد یا افراد دارای اهلیت اقدام عاجل کند که به گفته وی در این زمینه، اولویت نخست بازگرداندن باشگاه به کارخانه عظیم ماشین سازی است.

داداش ضیایی با اشاره به هزینه های سرسام آور تیم های ورزشی به خصوص در فوتبال، یادآور شد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور کسی یا نهادی می تواند اقدام به تیم داری کند که از نظر مالی، مدیریتی و ورزشی از توان بسیار بالایی برخوردار باشد.

سرمربی پیشین ماشین سازی، باخت ۴ بر صفر این تیم مقابل شهرداری همدان در تبریز را مایه تاسف و خجالت هواداران این تیم و فوتبال دوستان خطه آذربایجان توصیف کرد و افزود: اینکه تیم قدیمی تبریز با هزاران هوادار و عاشق دلسوخته مقابل رقبای تازه به دوران رسیده، تن به چنین شکست تحقیرآمیزی بدهد، مایه آبروریزی ورزش آذربایجان است و مدیرانی که هنوز با چنین نتایجی در مسند کارشان هستند، تامل برانگیز است.

داداش ضیایی از عملکرد و موضع گیری های علیرضا اکبرپور، سرمربی کنونی ماشین سازی انتقاد کرد و گفت: مگر کسی که ۲۵ سال در تهران زندگی کرده و همواره در ورزش و فوتبال حضور داشته است، از وضعیت تیم خبر نداشته و از اوضاع مدیریتی و فنی تیم تحت هدایتش بی خبر بوده است که چنین مسئویلت سنگینی را بر عهده گرفت و الان مدعی است چون پنجره بسته است باید از رده های پایه برای بازی اول خود در لیگ دسته اول بهره ببرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرسش پیشکسوتان و اهالی فوتبال تبریز از اکبرپور این است که چرا در چنین شرایطی قبول مسئولیت کرده و آیا تمامی مشکلات طی چند روز اخیر حادث شده است؛  شما که ۶ ماه است تیم را تمرین می دهید، چرا امروز به فکر مشکلات افتاده اید.

داداش ضیایی اضافه کرد: در هر حال شرایط امروز ماشین سازی به حدی سخت و پیچیده شده است که به جز استاندار کسی نمی تواند این مشکل را حل و فصل کند و بنده به عنوان کوچک ترین عضو این باشگاه که ۲۰ سال از عمر خود را در این تیم سپری کرده و به جز پیراهن سبز این تیم را پیراهنی بر تن نکرده ام، از سردار خرم برای همیشه قدردان خواهم بود.

وی از فوتبال به عنوان مهم ترین و بهترین سرگرمی جوانان و نوجوانان آذربایجانی یاد کرد و با تاکید بر اینکه پرداختن به ورزش قهرمانی یکی از راهکارهای بسیار مهم و تاثیرگذار در کاهش آسیب های اجتماعی است، یادآور شد: احیای تیم ماشین سازی بدون تردید شور و نشاط را در ورزشگاه ها و خانه های مردم آذربایجان و بین جوانان  این خطه به وجود می آورد که این ارزش و آثار مثبت آن در جامعه به لحاظ ریالی قابل تصور نیست.

لیگ یک هم به تن ماشین‌سازی گشاد شد

تیم ماشین‌سازی ۲ متقاضی جدید دارد

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با اشاره به تصمیم کمیسیون ورزش استان برای واگذاری مالکیت باشگاه فرهنگی ورزشی ماشین‌سازی تبریز اعلام کرد: ۲ نفر متقاضی مالکیت تیم هستند.

ایوب بهتاج در پاسخ به این سوال که چند روز قبل اعلام کرده بودید که خبرهای خوشی در ارتباط با تیم فوتبال ماشین سازی در راه است، گفت: خبر خوش این است که دو نفر به ما مراجعه و اعلام کرده اند که علاقه مند به مالکیت تیم ماشین سازی هستند.

وی افزود: ما نیز در کمیسیون ورزش استان به این نتیجه رسیده ایم که چون آقای قربانی، مالک فعلی باشگاه ماشین سازی تبریز به تعهداتش در قالب تیم عمل نکرده، می توانیم تیم را از او تحویل بگیریم.  

وی اضافه کرد: این دو نفر با ما صحبت کرده اند و در حال بررسی زوایای کار برای تحویل گرفتن تیم ماشین سازی هستند.  

بهتاج ادامه داد: البته ما به این شرط تقاضای این دو نفر برای تحویل تیم ماشین سازی را قبول خواهیم کرد که بتوانند مشکلات تیم را برطرف کنند.  

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بازیکنان تیم ماشین سازی یکی کی از تیم جدا می شوند، آیا واگذاری آن به شخص دیگر این روند را متوقف می کند، گفت: با توجه به شرایط موجود ما یا باید مدیریت تیم فوتبال ماشین سازی را با مالک فعلی، ادامه و یا مالکیت را تغییر بدهیم که طرفداران بر لزوم تغییر مالکیت تاکید دارند.  

وی یادآوری کرد: ما نیز در راستای احترام به خواسته هواداران در کمیسیون ورزش آذربایجان شرقی با حضور استاندار تصمیم گرفتیم که تیم را واگذار کنیم و حال منتظریم که یکی از دو نفر متقاضی برای تحویل تیم اقدام کند.  

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی تاکید کرد: البته بحث واگذاری تیم ماشین سازی، امر جدی و مهمی است زیرا پای ۱۵ میلیارد تومان پول به عنوان سرمایه مورد نیاز برای انتقال مالکیت تیم در میان است؛ انتظار ما این است که متقاضی مالکیت جدید تیم ماشین سازی، پرداخت بدهی تیم و باز کردن پنجره نقل و انتقالات را تقبل و تعهد کند.  

وی گفت: یکی از ۲ متقاضی اعلام کرده که تصمیم نهایی اش را امروز اعلام می کند و نفر دیگر نیز گفته که پس از گفت و گو با هیات مدیرت باشگاه ماشین سازی، تصمیم نهایی را می گیرد.  

وی به این سوال هم که آیا مالک فعلی باشگاه ماشین سازی می تواند از انتقال مالکیت تیم به فرد دیگر ممانعت کند، پاسخ منفی داد و گفت: مالک فعلی به تعهداتش عمل نکرده است.  

باشگاه ماشین سازی تبریز به عنوان قدیمی ترین تیم آذربایجان از دهه ۱۳۸۰ که توسط کارخانه سلب مدیریت شد، تاکنون توسط نهادها و افراد مختلف از جمله شهرداری تبریز،  اداره کل بازرگانی استان، باشگاه دبیری و هیات فوتبال آذربایجان شرقی اداره شده است که در آخرین مورد امتیاز این باشگاه از حدود سه سال پیش به محمدرضا زنوزی واگذار شد.

امتیاز این باشگاه در اواخر لیگ برتر فصل گذشته پس از کش و قوس های فراوان با اطلاع استانداری، دادگستری و هیات فوتبال آذربایجان شرقی به یونس قربانی، مالک و مدیرعامل کنونی واگذار شد و به رغم قول های رنگارنگ برای سر و سامان دادن به وضعیت باشگاه، به دلیل بدهی های هنگفت پنجره نقل و انتقالاتی این تیم توسط فیفا بسته شده است.

این تیم در فصل جاری رقابت های لیگ برتر با یک امتیاز از پنج بازی در انتهای جدول رده بندی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha