تلاش برای برقراری عدالت در بهره‌مندی از آب و برق

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن، برقراری عدالت در بهره‌مندی مردم از طرح‌های آبی و برقی را مورد تاکید قرار داد و برای تحقق این هدف از همان روزهای نخست گام‌های مهمی توسط وزارت نیرو برداشته شد که اینک با گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به کار دولت، تلاش‌هایی برای عملیاتی شدن آنها صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، زمانی که «علی اکبر محرابیان» به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، وی برنامه‌های مهم خود در دوره تصدی وزارت نیرو را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

محرابیان در زمان ارائه برنامه‌های خود با بیان اینکه برای حل مشکل آب و برق باید کارگاهی به وسعت ایران بنا کنیم، گفت: مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها، طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.  

وی افزود: وزارت نیرو در دولت کار و تلاش، تمام ظرفیت خود را به کار می‌بندد تا نسبت به رفع دغدغه‌های مردم اقدام کند.  

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که قطعی مکرر برق موجب اخلال در زندگی مردم و کسب و کار شده است، گفت: به دلیل این قطعی‌ها، بخشی از ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده و ضرر هنگفتی به تولیدکنندگان وارد می‌آید و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

محرابیان با بیان اینکه وضعیت در موضوع آب نیز در برخی نقاط کشور بهتر از برق نیست، ادامه داد: در برنامه ششم مجلس اهداف خوبی را در نظر گرفته بود که به آن نرسیدیم بنابراین مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.  

تشکیل شورای جهاد آب رسانی

وزیر نیرو در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفت که بزودی مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهد داد.

مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است. ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست اندرکاران بخش دولت، از توان نیروهای جهادی و خیران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم هم بهره برده شود.

وزیر نیرو در این زمینه به لزوم مدیریت صحیح و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به ویژه در روستاها و مناطق محروم در دولت عدالت محور و مردمی سیزدهم تاکید کرده و گفته که ایجاد یک سازوکار جدید اهمیت مضاعف دارد.

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره این شورا گفت: هدف ایجاد این شورا تحولی نو در امر آبرسانی به روستاها با هم‌افزایی است.

«میثم جعفر زاده» خاطرنشان کرد: برنامه شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو آن است که با ایجاد یک هم افزایی مؤثر بین همه متولیان و فعالان عرصه آبرسانی تحولی نو در این بخش به وجود آورد.

جعفرزاده ادامه داد: این شورا در بخش آبرسانی فعالیت خواهد کرد و به دنبال محرومیت‌زدایی آبی در مناطق کم برخوردار است.

دبیر شورای جهاد آبرسانی معتقد است: این شورا در نخستین گام شروع به شناسایی روستاها و تحلیل وضعیت آنها کرده است.

احداث ۳۵ هزارمگاوات نیروگاه جدید

وزیر نیرو در این باره گفت: برنامه ساخت ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دولت سیزدهم با محوریت کاهش مصرف سوخت است و مهمترین هدف این است که بتوانیم با افزایش توان نیروگاه‌ها و با راه‌اندازی بخش بخار و سیکل ترکیبی و به‌خصوص استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر این امر محقق شود.

محرابیان گفت: برنامه‌ریزی شده تا چند نیروگاهی که بازده پایین‌تر از ۲۰ درصد دارند، از چرخه نیروگاهی خارج شود.

وی ادامه‌داد: اجرای برنامه چهارساله احداث ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی بدون افزایش مصرف سوخت خواهد بود، زیرا در بخش بخار نیاز به اضافه کردن سوخت نبوده و در بخش تجدیدپذیرها نیز سوختی نیاز نیست.

وزیر نیرو افزود: حذف یک سری از نیروگاه‌های پرمصرف ظرفیتی ایجاد خواهد کرد که نیروگاه های حرارتی با بازده بالا ایجاد شود.

وی ادامه‌داد: برای احداث این ظرفیت نیروگاهی، پروژه‌هایی تعریف شده و اکنون به دنبال اجرا هستیم.

احداث ۱۰ هزارمگاوات توسط صنایع بزرگ

در اجرای این طرح و با تشویق بخش صنعت برای احداث نیروگاه، تفاهمنامه ای برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با صنایع منعقد شد که این امر با حمایت وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی خواهد شد.

قراردادهایی که در قالب این تفاهمنامه عملیاتی خواهد شد بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده است که نشان از علاقه بخش صنعت برای ایجاد نیروگاه‌های اختصاصی دارد.

براساس این تفاهم‌نامه که چندی پیش بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضاء رسید صنایع فولادی کشور برای احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه با کمک وزارت نیرو اقدام خواهند کرد.

احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

وزیر نیرو در زمینه احداث این نیروگاه‌ها گفت: در کنار احداث نیروگاه توسط صنایع برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هم انجام شده است.

محرابیان افزود: اکنون با تقاضای بیش از حدی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر روبه‌رو شدیم به گونه‌ای که از برنامه پیش‌بینی شده ما بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه کشورمان در زمینه انرژی های تجدید پذیر توان زیادی دارد، گفت: وجود ۳۰۰ روز آفتابی در کشور سرمایه‌گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر را مقرون به صرفه کرده است.

وزیر نیرو به وجود ظرفیت خوب بخش باد در برخی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر با جدیت دنبال می شود.

محمود کمانی رییس ساتبا انواع انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را شامل خورشیدی، بادی، برق آبی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی دانست و افزود: همه اینها تنها یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که سهم بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

کمانی گفت: دیگر نمی‌توان با تکیه صرف به سوخت‌های فسیلی برق تامین کرد و براین اساس دولت سیزدهم و وزیر نیرو تلاش خود را برای بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر با اعلام احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نشان دادند.

ظرفیت ۱۴۰ هزار مگاواتی تولید برق از انرژی‌های خورشیدی و بادی

وی از شناسایی یکصد هزار مگاوات ظرفیت در زمینه انرژی خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات در زمینه انرژی بادی در کشور خبر داد که هنوز مورد استفاده واقع نشده و خاطرنشان ساخت: ۱۰ هزار مگاوات در مقابل این ظرفیت عظیم عدد چندان بزرگی نیست.

مقرون به صرفه شدن انرژی‌های تجدیدپذیر

معاون وزیر نیرو ادامه داد: دو اتفاق مهم در بخش هزینه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر رخ داده که استفاده از این نوع انرژی را مقرون به صرفه تر کرده است؛ از طرفی هزینه‌های تجهیزات مورد نیاز آن رو به کاهش است. زمانی، تجهیزات مورد نیاز برای تولید هر کیلوات ساعت برق حدود ۲ هزار دلار هزینه بود اما اکنون به این رقم به ۶۰۰ دلار به ازای هر کیلوات ساعت کاهش یافته است.

کمانی اتفاق دوم را افزایش بهره‌وری تجهیزات عنوان کرد که زمان طولانی‌تری می‌توان از آنها استفاده کرد و گفت: بر این اساس اگر نرخ گاز با نرخ صادراتی آن مورد محاسبه قرار گیرد استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در رقابت با انرژی فسیلی مقرون به صرفه خواهد بود.

وی افزود: اکنون ضرورتی جدی است که کشور به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برود تا بتوان از مزیت‌های آن بهره گرفت.

تعیین پروژه های اولویت دار بخش آب

وزیر نیرو در این باره افزود: مجموعه پروژه‌های آب و آبفا در سه ماه گذشته بررسی و به طور تقریبی اولویت‌های اصلی مشخص شده است.

وی ادامه داد: مسوولیت بسیار سنگینی بر دوش ما وجود دارد که باید با همکاری و همدلی تمام توان خود را به‌کار بگیریم تا بتوان مشکلات را برطرف کرد.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت سیاستگذاری در این زمینه خاطرنشان کرد: باید بر اساس سیاستگذاری‌های انجام شده، پروژه‌ها و خدمات خود را به نحو احسن اجرایی کنیم، چرا که این سیاستگذاری‌ها و مدیریت‌ها در اجرای پروژه متبلور می‌شود؛ به عبارتی دیگر زمانی که پروژه به‌موقع اجرا می‌شود نشان از سیاستگذاری صحیح است.

محرابیان گفت: سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها، سیاستگذاری‌ها و محدودیت منابع با رکود در اجرای پروژه‌ها مواجه بود، اما در کنار این موضوع ها افتخارهای دیگری هم داشتیم. برای مثال آب‌های مرزی جزو افتخارهای وزارت نیرو از دولت دهم تا دوازدهم است که اقدام های جدی در این زمینه انجام شده زیرا کار کارشناسی زیادی در این موضوع انجام شد و به نتایج مناسبی هم رسیده است.

وی با بیان اینکه باید بهره‌وری را در اجرای پروژه‌ها بالا برد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ده‌ها میلیارد در استان‌های جنوبی به‌خصوص خوزستان سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما بهره‌برداری درستی انجام نشده است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم اولویت‌بندی پروژه‌ها گفت: باید پروژه‌ها را اولویت بندی کرده و تا تکمیل پروژه‌های قبلی پروژه جدیدی را آغاز نکنیم. باید اعتبارات را مدیریت کرده و مانده اعتبار را به پروژه‌های با درصد پیشرفت بالا اختصاص دهیم تا بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را به مردم ارائه کنیم.

به گفته عضو کابینه دولت سیزدهم، مهندسی پروژه‌ها بر اساس اولویت‌بندی جزو اساسی‌ترین کارها بوده که باید صورت پذیرد، زیرا بر اساس این مهندسی است که می‌توان نقاط دارای نقصان را شناسایی و مشکل را برطرف کرد.

محرابیان با اشاره به مصوبه های شورای عالی آب خاطرنشان کرد: در جلسه شورای عالی آب ۱۴ مصوبه داشتیم. مصوبه هایی که به نظر بنده قوی‌ترین مصوبه  سال‌های تشکیل شورا بوده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع بازتخصیص عنوان کرد: در موضوع باز تخصیص اختیار تام داریم و اگر بتوانیم خیلی از تخصیص‌ها را بازنگری کنیم، به طور قطع مشکلات عمده‌ای را در بخش آب برطرف خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: طی سه ماه گذشته تلاش کردیم آب و برق را در دولت سیزدهم جزو اولویت‌ها قرار دهیم و امروز نیز بعد از موضوع کرونا، اولویت دوم و سوم به این موضوع‌ها اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha