علی ملک روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تولید انبوه چرخ قطار موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی در کشور خواهد شد و این در حالی است که برخی از لوکوموتیوهای داخل کشور به عنوان نیاز مبرم صنعت ریلی به دلیل نبود چرخ و مشکلات متعدد در زمینه واردات آن از چرخه فعالیت خارج شده است.
وی با بیان اینکه مجتمع صنعتی اسفراین قابلیت تولید و تأمین انواع محورهای مورد نیاز بخش ریلی کشور را دارد، یادآور شد: این مجتمع، اصلی ترین تولید کننده انواع محور واگن های باری(روسی، پارسی و رومانی) و اکسپرس(مسافری) است و بومی سازی انواع محور لکوموتیو(GM، آلستوم، زیمنس) برای نخستین بار در ایران در این مجتمع انجام شده است و تاییدیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و بهره برداران را گرفته است و امید است در آینده ای نزدیک با تولید مجموعه چرخ و محور(wheel set) گامی مهم در خودکفایی این محصول در کشور برداشته شود.
مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد و این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که به دلیل برخورداری از ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنایع بزرگ استان خراسان شمالی محسوب میشود.
نظر شما