تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش مازندران به ۸۸ راس افزایش یافت

ساری - ایرنا - رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: تاکنون ۸۸ راس کل و بز وحشی در اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش در غرب این استان تلف شدند.

به گزارش ایرنا به گزارش ایرنا،  طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد. در آن زمان مسئولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی « دلیر » شهرستان چالوس پیدا کردند.

طبق گزارش محیط زیست مازندران تلفات کل و بز وحشی ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش استان در ۲۶مهر به ۲۱ راس ، پنجم آبان به ۳۸ راس و هفدهم آبان نیز به ۷۴ راس افزایش یافت و امروز شنبه بیست و دوم آبان پس از گذشته ۳۵روز طبق گفته کوروس ربیعی به ایرنا ؛تعداد تلفات کل  و بز وحشی در منطقه حیات  وحش استان به ۸۸راس افزایش یافت.

وی با بیان این که "وندابن" در کلاردشت و زیستگاه های روستاهای "دلیر و "ناتر" در چالوس  از جمله کانون های آلوده به یماری نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش مازندران است، افزود: محیط بانان منطقه شکار ممنوع چالوس و کلاردشت حین گشت و کنترل و سرکشی از زیستگاه‌های حیات وحش، لاشه پنج راس کل و بز وحشی را چهارشنبه هفته گذشته در منطقه "وندابن" کلاردشت کشف و نسبت به دفن بهداشتی آن اقدام کردند.

ربیعی بیان داشت: از زمان شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان و ادامه پیش روی آن در زیستگاه های حیات وحش غرب مازندران، با هماهنگی صورت گرفته با امور عشایری استان و جهاد کشاورزی چالوس و کلاردشت، نسبت به خروج دام های اهلی از این مناطق اقدام شد.

وی توضیح داد: برای جلوگیری از سو استفاده برخی افراد در جابه جایی لاشه های تلف شده و شیوع بیماری  نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش ،در دیگر زیستگاه ها، راه دسترسی به منطقه شکار ممنوعه "ونداربن" در کلاردشت مسدود شده است.

ربیعی افزود : محیط بانان در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه، ضمن پایش‌ زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، نسبت به ضدعفونی آبشخوارهای مشترک بین دام های اهلی و حشی، جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه های تلف شده اقدام کردند.

معاون محیط زیست مازندران گفت که تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش در دیگر زیستگاه های حیات وحش استان از جمله مناطق مرکزی و شرقی گزارش نشده است.

ربیعی گفت: با توجه به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش  یک بیماری ویروسی است، شیوع این بیماری را با توجه به پراکندگی کل و بز وحشی در دیگر زیستگاه های حیات وحش مازندران، دور از انتظار ندانست و بر انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیانسیون دام های اهلی تاکید کرد.

طبق داده های آماری، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس از دام های کوچک مازندران در برابر بیماری طاعون نشخوار کنندگان واکسینه شدند. 

سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha