۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84541537
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنگ خطر ذخایر آبی گیلان با کاهش ۵۰ درصدی آب سفیدرود

رشت - ایرنا - با وجود قرارگیری گیلان در پر بارش‌ترین فصل سال، گزارش ها از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی رودخانه سفیدرود به عنوان بزرگ‌ترین رودخانه شمال استان و شمال کشور خبر می‌دهد که زنگ خطری برای منابع آبی این خطه از شمال کشور خواهد بود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای گیلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ذخیره ۱۶۴ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود گفت: این میزان حجم آبگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته آبی حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عمران مؤمنی با اشاره به اینکه سال گذشته در همین مقطع زمانی ۳۲۴ میلیون متر مکعب آب در سد سفید رود ذخیره بود ، افزود: همچنین ۲ سال قبل در همین مقطع زمانی ذخیره سد سپید رود ۴۶۸ میلیون متر مکعب بود که امسال نسبت به آن زمان نشان دهنده کاهش ۶۵ درصدی است.

مدیر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به این که در حال حاضر دبی ورودی به سپیدرود ۲۲ متر مکعب بر ثانیه است افزود: این میزان سال گذشته ۳۶ متر مکعب بر ثانیه بود که  ۳۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

مومنی با اشاره به تغذیه آب سد سپیدرود از دو سرشاخه اصلی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در خارج از حوضه آبریز استان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و شرایط بارشی کشور در ماههای اخیر  این کاهش اتفاق افتاده است.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای گیلان  همچنین به حجم ذخیره آب در دیگر سد مخزنی استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۳ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد (آیت الله بهجت) شهر بیجار ذخیره شده است که در مقایسه با ۵۶ میلیون متر مکعب  سال آبی گذشته افزایش ۶۶ درصدی حجم آبگیری در سد (آیت الله بهجت) شهر  را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه متوسط دبی ورودی آب به این سد، ۳۰ متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی آن حدود ۲ متر مکعب بر ثانیه است، افزود :میزان درصد آبگیری نسبت به حجم مخزن سد (آیت الله بهجت) شهر بیجار  ۸۹ درصد است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: حجم عادی آبگیری در سد (آیت الله بهجت) شهر بیجار در سال، ۱۰۵ میلیون متر مکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت ) از توابع امام زاده هاشم در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۹۰.۵  متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد. حجم کل مخزن، ۱۰۵ مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. 

این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، احداث و با هدف تامین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، کومله، شلمان، بندرانزلی و همچنین ۲۲۰ روستا ساخته شده است. سد مخزنی شهر بیجار( آیت الله بهجت)  ، نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد. 

 سال آبی از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریور ماه سال آینده گفته می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha