سازوکارهای سیاستی و مشاوره روانشناختی در تحکیم خانواده بررسی شد

تهران-ایرنا- معاونت مطالعات آموزش و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی سازوکارهای سیاستی ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره در تحکیم نهاد خانواده پرداخت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگی این مرکز درباره سازوکارهای سیاستی ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره در تحکیم نهاد خانواده، اعلام کرد: اگرچه سیاست‌گذاران از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تلاش کردند با تصویب سیاست‌های توصیه ای و اجباری از ظرفیت روان شناسان و مشاوران در جهت تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده و پیشگیری از تزلزل و فروپاشی آن استفاده کنند و همواره بر سیاست‌های نظارتی در جهت ساماندهی مراکز روان شناسی و مشاوره تأکید داشته اند، اما همچنان موضوع تشکیل خانواده و کاهش طلاق‌های غیرضروری از دغدغه‌های جدی سیاست‌گذاران است.

معاونت مطالعات آموزش و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: تحلیل محتوای سیاست‌ها و بررسی عملکرد دستگاه‌های فعال در عرصه مجوزدهی به فعالیت مراکز روان شناسی و مشاوره نشان می‌دهد سیاست‌ها در دو قالب تقنینی و اجرایی با چالش‌هایی روبه رو است. تعدد نهادهای تصمیم گیر و سیاست‌گذار، کمبود وفاق بین مراجع سیاستگذار و اجرا، عدم پالایش و تنقیح قوانین گذشته، وجود قوانین تکراری و پراکندگی قوانین و تصویب یک موضوع در قوانین متعدد از مهمترین چالش‌های تقنینی پیش رو و تداخل وظایف دستگاه‌ها در صدور پروانه و مجوز فعالیت، نبود دستورالعمل واحد در صدور پروانه فعالیت، نبود تعریف دقیق و مشخص از اصطلاحات، فقدان نظام یکسان سازی تعرفه‌ها، پراکندگی اعتبارات، ضعف در نظام عملکردی و نبود رویکرد دینی و بومی در ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان شناسی از مهمترین چالش‌های اجرایی این حوزه به شمار می‌آید.

این گزارش خاطرنشان کرد: لازمه رفع موانع تقنینی و اجرایی مذکور، برگزاری آزمون یکسان برای سنجش توانایی‌های علمی افراد درخواست کننده پروانه مراکز یا دفاتر و سپس مصاحبه علمی و عمومی، ساماندهی نظام تعیین تعرفه‌ها، شفاف بودن هزینه کرد اعتبارات، راه اندازی سامانه ای جهت ساماندهی نظام ارجاع به منظور سنجش وضعیت زوج‌هایی که حین و پس از ازدواج و پیش از طلاق از خدمات مشاوره ای استفاده کرده‌اند، بومی سازی و دینی سازی رشته مشاوره و روان شناسی (سرفصل‌ها و واحدهای درسی) به ویژه گرایش خانواده، استفاده از ظرفیت مراکز مشاوره ای در جهت افزایش تجربه کاری دانشجویان در حین تحصیل، ایجاد نظام مراقبت فراگیر مشاوره ای قبل، حین و پس از ازدواج است.

در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است: آنچه در این میان بیش از همه حائز اهمیت است توجه به «طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره» (به شماره ثبت ۲۴۲) اعلام وصول شده در مجلس یازدهم است که برخی از چالش‌های ذکر شده را می‌توان در اصلاح طرح گنجاند و همچنین ارائه طرحی به منظور «ساماندهی نظام روان شناسی و مشاوره ای» در مجلس شورای اسلامی است تا بر انسجام بخشی و کارآمدی نظام روان شناسی و مشاوره در جهت تحکیم نهاد خانواده بیفزاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha