توافق لندن و کی یف برای پیشرفت قدرت دریایی اوکراین

تهران- ایرنا- چارچوب توافقنامه بین لندن و کی یف برای استفاده از منابع مالی انگلیس بمنظور تقویت قابلیت‌های دریایی اوکراین شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در بحبوحه تنش اتحادیه اروپا با بلاروس و روسیه از چارچوب این توافق استقبال کرد.

زلنسکی با میزبانی از بن والاس وزیر دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین در مورد چگونگی تضمین امنیت دریایی برای کشتی‌ها در دریای سیاه و دریای آزوف و همچنین درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو گفت وگو کردند. 

درست زمانی که کیف و ناتو نسبت به تحرکات نیروهای روسیه نزدیک مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کردند، والاس به نشانه حمایت از این کشور شرق اروپا به کیف سفر کرده است.  

دولت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس این هفته حمایت "راسخ" خود از اوکراین را اعلام داشت و گفت که در مقابل خصومت روسیه از اوکراین حمایت می‌کند و با ساخت خط لوله نورد استریم ۲ نیز مخالف است.

فرانسه و آلمان نیز پیرو اعلام حمایت انگلیس از اوکراین پس از هشدار درباره افزایش نیروهای روسی در مرز با اوکراین خواستار حمایت از این کشور شدند.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در گفتگو با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود گفت که پاریس آماده دفاع از تمامیت ارضی اوکراین است.

همچنین بیانیه مشترک وزارت خارجه آلمان و فرانسه نیز مبنی بر این است که تهاجم روسیه پیامدهای جدی دارد.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از شدت گرفتن درگیری بین نیروهای تحت حمایت روسیه و نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس اوکراین گزارش دادند. بیش از ۱۴ هزار نفر از زمان آغاز جنگ در آنجا در سال ۲۰۱۴ کشته شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha