تغذیه مناسب و کنترل استرس در کاهش بیماری فشار خون موثر است

کرمانشاه - ایرنا - رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مصرف سبزیجات، میوه و آبمیوه‌های طبیعی، ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز در کنار تغذیه مناسب و کنترل استرس می‌تواند به کاهش بیماری فشار خون در استان کمک کند.

دکتر «حسین بیگلری» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از بیماری‌هایی که زیر سایه سنگین کرونا قرار گرفته بیماری فشار خون بالا است که به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که از قلب به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسد عدد آن ۱۲ روی هشت سانتی متر جیوه است که حاصل پمپاژ خون در مقاومت عروق است.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: فشار خون بالا یکی از آسیب‌هایی است که به دنبال آن بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: گرفتگی عروق یکی از عوامل ابتلا به بیماری فشار خون بالا است که در بیماران دیابتی بیشتر دیده می‌شود، اگر فشار خون کنترل نشود، می‌تواند بروز سکته‌های قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد.

بیگلری تاکید کرد: این بیماری در اغلب موارد بدون علامت است به همین دلیل بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند و همین امر آسیب‌های آن را بیشتر می‌کند.

وی اظهار داشت: در موارد نادری فشار خون بالا در افراد می‌تواند سر درد، سر گیجه، درد در قفسه سینه و تنگی نفس ایجاد کند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: به دلیل بحران کرونا بسیاری از افراد بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانند و برای چکاپ‌های دوره‌ای از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند که خطرات بسیاری دارد.

وی بی تحرکی، مصرف زیاد نمک، نوشابه، چاقی، استرس زیاد و تغذیه نامناسب را از عواملی دانست که امکان ابتلا به فشار خون را بیشتر می‌کند.

بیگلری با بیان اینکه مصرف داروهای نیروزا در جوانان خطر ابتلا به فشار خون و سکته‌های مغزی و قلبی را تشدید می‌کند، گفت: برخی افراد به دنبال درمان بیماری خود نمی‌روند با این تفکر که به داروهای فشارخون وابستگی پیدا می‌کنند و این یک باور اشتباه است چرا که اگر فشار خون کنترل نشود صدمه شدیدی به کلیه، قلب، مغز و چشم وارد می‌شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سلامت کشور کنترل بیماری فشار خون بالا است، این بیماری زمینه ساز اصلی بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی است و ۲۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه درگیر این بیماری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha