۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۰
کد خبر: 84545786
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سه خانه تاریخی اردبیل بازسازی می‌شود

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۰
کد خبر: 84545786
سه خانه تاریخی اردبیل بازسازی می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اردبیل از مرمت سه تاریخی خادم‌ باشی ، آصف و شریعت اردبیل خبرداد.

به گزارش ایرنا ، محمدرضا شایقی روز چهارشنبه اظهارکرد: با هدف مرمت این خانه‌ها کارگاه‍های مربوطه توسط بخش خصوصی تجهیز شد.

وی افزود: امسال سه بنای تاریخی اردبیل برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط حفظ و احیا با هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اردبیل کاربری این بناها را فرهنگی، اقامتی و خدماتی دانست و گفت: پس از مرمت کامل این مجموعه‌ها با کاربری‌های موجود فعالیت خواهند کرد.

او ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در این بخش بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال است که تجهیز کارگاه این خانه‌های تاریخی شروع شده است و تلاش بر این است تا بتوانیم تا شاهد تشریع در عملیات مرمت این بناها باشیم.

شایقی گفت: واگذاری خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی در راستای مرمت و بهره‌برداری با کاربری‌های فرهنگی و خدماتی انجام می‌شود که انتظار می‌رود این اقدام گامی در راستای معرفی و شناساندن این بناها در شهرستان باشد.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره‌سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق‌داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه‌خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha