اسماعیل آذر روز یکشنبه در گفتوگو با ایرنا درباره ضرورت انتقال مفاهیم و ارزشهای زبان و ادبیات فارسی به دانشآموزان از طریق کتابهای درسی افزود: اگر چه آموزشوپرورش تلاش خود را در این مسیر انجام میدهد اما به عنوان یک معلم قدیمی، پیشنهاد میکنم برای تدوین و نگارش کتابهای درسی از برترینهای علوم مختلف در کشور استفاده شود.
وی با تایید اینکه اندوخته نسل جوان از ادبیات و زبان فارسی دیگر چندان غنی نیست و افراد با مفاخر ادبی و متون کهن آشنایی کاملی ندارند، اظهار داشت: جایگاه کتابهای درسی را در این میان نباید نادیده گرفت و لازم است با تشکیل شورایی از فرهیختگان حوزههای مختلف، بهترین کتابها برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شود.
آذر در ادامه با اشاره به اینکه برخی از نوجوانان و جوانان دیگر صبر و حوصله چندانی برای مطالعه و فراگیری متون طولانی را ندارد، تصریح کرد: آنچه در کتابهای درسی به ویژه کتابهای مربوط به ادبیات و زبان فارسی به دانشآموزان ارائه میشود باید بتواند در قالبهای کوتاه، پیامهای اساسی و اصلی را به آنها منتقل کند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: هنگامی که کودکان در دوران پیش از دبستان توان یادگیری اشعار کهن همچون غزلیات حافظ را دارند بدون شک در دوران مدرسه نیز میتوانند با این اشعار و مضامین انس بگیرند از این رو بهتر است متنهای حکمتآمیز را نیز در قالب قصه برای آنان روایت کرد.
وی همچنین در خصوص رواج غلط نویسی و تاثیر فضای مجازی در گسترش استفاده از کلمات ناصحیح گفت: آسیبهای این فضا به زبان و ادبیات فارسی مشهود است اما سنجش میزان این آسیب به بررسیهای آماری و تحقیقی نیاز دارد و تنها راهکار مقابله با آن، این است که با تولید محتوای مناسب تلاش شود اثرات منفی این فضا کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، اسماعیل آذر پژوهشگر و استاد زبان و ادبیان فارسی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در چهارمحال و بختیاری حضور داشت.
نظر شما