امام جمعه بوشهر: فضای وکالت باید در تراز ایران اسلامی باشد

بوشهر-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: برای ایجاد و تحقق فضا و سامانه وکالت و وکلای در تراز ایران اسلامی باید همه اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز پنجشنبه در همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در بوشهر افزود: نخستین نکته که باید در عرصه وکالت به آن اندیشه، خرد و اصرار ورزیده شود تحول آفرینی است و باید آسیب شناسی کرد جامعه وکلا از کدام آسیب‌های دورنی و بیرونی متضرر شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین جوامعی که مردم به آنها اعتماد می کنند جامعه وکلا است و در این رابطه نیز حقوقی از ناحیه خود پرداخت می‌کنند که این نشان از وظیفه خطیر وکالت دارد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: نظام وکالت نشان از هویت، عقلانیت و دانش بنیانی حوزه‌های زیست حقوقی انسان است زیرا جمعیت‌های انسانی در آغاز پیدایش بعد از شرایط ویژه‌ای با بحث دعاوی مطرح مواجه شدند و درک کردند که باید نظام حقوقی برای زندگی تدبیر کنند.

وی بیان کرد: حوزه قضا، قضاوت و حفظ حقوق براساس یک دانش پایه‌ریزی شد و نخستین نکته در بحث قضاوت، دانش حقوقی است که دانشی قوی، عمیق، انسانی و منطبق با نیازهای فطری و حقوق محور انسانی است.

صفایی بوشهری ادامه داد: هرجایی که مقوله وکالت مطرح است مقوله دانش وکالت نیز به عنوان پایه و اساس است.

وی گفت: مردم برای کسب و حفظ حقوق خود به یک جامعه دارای دانش مراجعه می‏‌کند که این فطرت انسان است، برای نمونه در حوزه پزشکی و سلامت مردم به پزشک یا در تخصصی شدن این حوزه به فوق تخصص مراجعه می‎‌کنند.

صفایی بوشهری ادامه داد: بنابراین حوزه وکالت جدا از وکالت و دانش در درون خودش اعتماد جامعه موکل را دارد که به آنان اعتماد می‏‌کنند.

وی افزود: وکیل هم دانش دارد و هم مورد اعتماد جامعه است و دیگر ویژگی وکلا موید به عقلانیت است.

صفایی بوشهری یادآورشد: عقل در دو عرصه دارای توان ادراک است یکی مستقلات عقلی و دیگری غیرمستقلات عقلی است و اعتمادی که موکلان به جامعه وکلا دارند برپایه عقل و اعتماد به شخص وکیل است.

وی با اشاره به اینکه وکالت بر پایه دانش و براساس اعتماد و نشان از عقلانیت جامعه است، عنوان کرد: دیگر ویژگی مهم وکیل مجاهدت در احقاق حق است ولو به ضرر موکل خودش باشد.

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه در وکالت حق محوری یک اصل است، اظهارداشت: حوزه وکالت حوزه‌ای حق محور و حق جو است و در نظام  حقوقی یکی از ابعاد هندسی قضایی است.

وی افزود: بدون وکالت این منظومه و هندسه قضایی دارای یک سامانه قوی نخواهد بود.

صفایی بوشهری ادامه داد: وکالت مقاله‌ای ذو الابعاد است که دارای نشانه‎‌های اعتماد، حق محوری و یکی از ابعاد مهم هندسه قضایی است.

وی افزود: خداوند نخستین وکیل در عالم وجود است و کار وکالت ارزشمند بوده و باید تقدس و منزلت این کار براساس حق محوری، عقلانیت و اعتماد باشد.

صفایی بوشهری بیان کرد: به همین خاطر است که جامعه وکلای کشور باید در یک فضای دارای شاخص‌های وکیل تراز، اندیشه، نظارت و مدیریت کنند.

وی گفت: بخش عظیمی از حقوق مردم بستگی به نوع وکالت وکلا دارد و به طور قطع مردمی که به حوزه وکالت مراجعه دارند به دلیل اعتماد، اعتقاد به دانش و حق محوری وکلا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha