به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدصادق مفتح» درباره طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از قرارداد کشف پریمیوم در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه های تولید گفت: منطق استفاده از این قرارداد بر این مبنا است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بتواند برای بازه زمانی یکساله و یا بیشتر برنامهریزی کرده و بتوانند از آینده بازار، فروش کالا و تامین مواد اولیه اطمینان حاصل کنند؛ در اصل با این طرح وزارت صمت با بهرهگیری از ظرفیت بورس کالا، بازار برای فعالان اقتصادی و تولید پیشبینیپذیر میشود.
وی در توضیح انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا گفت: در این شیوه، یک واحد تولیدی وقتی محصول خود را برای ۶ ماه و حتی یکسال آینده عرضه میکند، مازادی برای مقطع زمانی ۶ ماهه یا یکساله پیدا میکند و میتواند بعد از پوشش نیاز بازار داخل، برای صادرات اقدام کند؛ به عبارت دیگر با این روش، صادرات قابل برنامهریزی می شود و بنابراین وقتی شرکتی از امروز میداند برای نیاز داخل و صادرات طی ۶ ماه آینده به چه میزان تولید نیاز دارد به خوبی برای تولید خود برنامه ریزی می کند و این امر یک امتیاز برای تولیدکنندگان به شمار میرود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تولیدکننده پایین دستی که می داند مواد اولیه خود را برای ۶ ماه جلوتر پیش خرید کرده با برنامهریزی بهتری به تولید میرسد و از نوسانات بازار بینالمللی و هیجانات آن نگران نمیشود؛ با همه این تفاسیر با اجرای این طرح جدید، بازار هم برای تولید کننده و هم صادرکننده پیشبینیپذیر شده و قابلیت برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت به تولید کنندگان داده میشود.
استقبال صنایع از طرح جدید
مفتح با تاکید بر اینکه صنایع به شدت از این طرح استقبال می کنند، تصریح کرد: امروز آغاز این طرح در بورس کالاست و رفته رفته با آشنایی کامل صنایع شاهد استقبال آنها از این طرح خواهیم بود. تاکید میکنم که در این روش، هم خریدار ماده اولیه مطمئن است که ماده اولیهای را که خریداری کرده در اختیار دارد و هم تولیدکننده مطمئن است که محصول خود را برای تحویل آینده فروخته و مازاد تولیدش نیز صادر میشود، این رویه ثبات و آرامش خاصی به بازار میدهد و هم از ناحیه مصرفکننده و هم تولیدکننده و بازار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
خونی جدید در رگهای تولید
وی یادآور شد: اکنون فعالان اقصادی نمیتوانند پیشبینی کنند که ۶ ماه دیگر چه اتفاقی در بازار رخ میدهد، به همین دلیل با تغییرات بازار بینالمللی از خود رفتارهای هیجانی نشان میدهند که این موضوع باعث تشدید مشکلات بازار میشود اما با اجرای این طرح، اطمینان خاطری بین فعالان ایجاد میشود و هر اتفاقی در بازار بینالمللی رخ دهد آنها مطمئن هستند که محصول خود را دارند و میتوانند ماده اولیه را در زمان مشخص تحویل بگیرند.
قائممقام وزارت صمت در خصوص تاثیر اجرای این طرح در جهش تولید گفت: یکی از موانع جهش تولید عدم امکان پیشبینی کوتاه مدت و میان مدت بازار است و وقتی موانع تولید برداشته میشود به این معنا است که تولید کننده راحتتر از گذشته و با برنامهریزی بهتری میتواند تولید را انجام دهد و این قدم بزرگی در جهش تولید است.
نظر شما