آمار گونه‌های پرنده مشاهده شده در چهارمحال و بختیاری به ۲۹۵ گونه رسید

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشاهده گونه جغد تالابی برای نخستین بار در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری گفت: با ثبت مشاهده این‌گونه پرونده، آمار پرندگان مشاهده شده در این استان به ۲۹۵ گونه افزایش یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شهرام احمدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ گونه پرنده برای نخستین بار در استان مشاهده شده است که پیغوی بزرگ، گیلانشاه حنایی، شاهین دودی، پرستوی دریایی کوچک، پلیکان خاکستری و جغد تالابی از جمله این گونه‌ها به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: در جدیدترین نمونه از مشاهده گونه‌های پرنده در استان، یک فرد جغد تالابی با نام علمی Asio flammeus در تالاب گندمان مشاهده شد و در کمیته ثبت پرندگان ایران نیز به ثبت رسید.

احمدی یادآور شد: گونه جغد تالابی در فهرست پرندگان حمایت شده ایران و در لیست قرمز IUCN و درجه حفاظتی کمترین نگرانی قرار دارد که در علفزارها و دشت‌های باز، مناطق باز کناری تالاب‌ها و تپه‌های ماسه‌ای زندگی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با ثبت مشاهده این تعداد گونه، شمار پرندگان مشاهده شده در چهارمحال و بختیاری به ۲۹۵ گونه افزایش یافت، تصریح کرد: به جز پیغوی بزرگ که اوایل مهر ماه امسال در شهرستان کیار مشاهده شد، پنج گونه پرونده دیگر در تالاب گندمان محل روئیت شدند.

احمدی با اشاره به وضعیت مطلوب تالاب گندمان و قابلیت‌های پرنده‌نگری این تالاب یادآور شد: علاقه‌مندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از تارنماهای اینترنتی، نرم‌افزارهای پرنده‌نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کنند و با رجوع به پایگاه اینترنتی کمیته ثبت پرندگان ایران، مشاهده این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور گونه‌ها در مناطق مختلف کشور مستندسازی شود.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱.۶۳ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری از جمله مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌روند.

همچنین تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن، مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان شناخته می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha