سرانه تولید زباله هر شهروند بجنوردی کمتر از میانگین کشوری است

بجنورد- ایرنا- معاون فنی سازمان مدیریت پسماند شهردار بجنورد گفت: سرانه تولید زباله در مرکز استان ۵۶۰ گرم برای هر شهروند در روز است که ۹۰ گرم کمتر از میانگین کشوری است.

علی ارجمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به جمعیت ۳۲۰ هزار نفری بجنورد روزانه در حدود ۱۶۰ تن زباله تولید می کند که همچون سنوات گذشته در کوه باباموسی در بخش شمالی بجنورد دفن می شود.

سرانه تولید زباله جهانی برای هر نفر ۳۰۰ تا۴۰۰ گرم است

وی با بیان اینکه شهرداری متولی جمع آوری و دفن زباله های خانگی و شهری است، تصریح کرد: شهرداری بجنورد زباله های کشاورزی، بیمارستانی و خطرناک را نیز جمع آوری می کند و در کوه باباموسی دفن می کند.

معاون فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد افزود: با توجه به بالا بودن میزان تولید پسماند در بجنورد تمرکز اصلی مدیریت پسماند شهر به دفن و دفع زباله در این سایت معطوف شده است زیرا ادامه این روند نیاز به اختصاص زمین های بیشتر برای دفن زباله بوده که این وضعیت مورد تایید محیط زیست نیست.

وی ادامه داد: طرح احداث کارخانه کمپوست از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون به نتیجه نرسیده است هر چند که این شیوه های دفن دیگر منسوخ نیست و در جایی که استحصال گاز و انرژی و عملیات سوزاندن انواع پسماندها به عنوان مناسب ترین روش برای سوزاندن زباله ها و استحصال انرژی توسط سیستم ریجکت سوز وجود دارد باید به سمت این روش ها رفت.

ارجمند ادامه داد: با توجه به اینکه که کوه باباموسی در نزدیکی شهر قرار دارد و احتمال مشکلات زیست محیطی وجود دارد دنبال مکان یابی هستیم تا زباله های شهر را در جایی دیگر دفن کنیم.

کوه بابا موسی در شمال شرقی و در فاصله هفتکیلومتری شمال شهرستان بجنورد قرار دارد که روزانه ۱۶۰ تن زباله در دامنه هایاین کوه زیبا دفن می شود که به عقیده کارشناسان؛ این موضوع مشکلات زیست محیطی جدی را برای شهر بجنورد ایجاد کرده است و باعث ناراحتی شهروندان و مردم روستا های اطراف شده است.

دفن زباله در کوه باباموسی همچنان یکی از دغدغه های اصلی مسئولان این شهر است و در حال چاره اندیشی هستند.

کارخانه کمپوست در ۲۵ کیلومتری شرق بجنورد در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار ساخته شده که ۱۰ هکتار برای پردازش و تخمیر و پنج هکتار آن نیز برای دفنگاه زباله در نظر گرفته شده است.

این کارخانه در ۱۷ تیرماه سال ۹۱ با ظرفیت پذیرش روزانه ۵۰۰ تن زباله با حضور وزیر وقت کشور آغاز به کار کرد که بعد از اندک مدتی، به دلیل اعتراض روستاییان مجاور کارخانه، فعالیت آن متوقف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha