رهبری و مردم اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ایران هستند

مشهد- ایرنا- رییس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور گفت: نخستین مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و دومین مولفه مردم هستند که باید برای جذب حمایت و همراهی آنان، تمام هم و غممان رسیدگی به وضع معیشتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ از طریق تولیدات علم و فناوری باشد.

سردار دکتر مهدی رحیمی روز یکشنبه در مراسم همایش جهادگران علم و فناوری بسیج استان خراسان رضوی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که همزمان با هفته بسیج برگزار شد افزود: مولفه های قدرت تمدن غرب اقتصادی، سیاسی، ‌اجتماعی، علمی، دیپلماسی، نظامی و سایر مؤلفه‌های دیگر قدرت است اما جمهوری اسلامی ایران هم مؤلفه‌های قدرتی دارد که باید تلاش کنیم مؤلفه قدرت علمی را به این مؤلفه‌ها اضافه کنیم.

وی ادامه داد: سومین مؤلفه اقتدار برای کشور ما نیروهای مسلح و از جمله سپاه و چهارمین مولفه قدرت مرجعیت علمی است و رهبر فرزانه انقلاب، دریچه و دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی که هدف این انقلاب است را مرجعیت علمی می‌داند چرا که این علم است که روی اقتصاد، سیاست، معیشت و حتی قدرت نظامی تاثیرگذار است.

رییس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور گفت: با توجه به این که ما در مرحله سوم انقلاب یعنی دولت‌سازی هستیم و دولت‌سازی یعنی حل مسایل و مشکلات مردم، بنابراین لازمه دولت سازی و رفع مشکلات مردم، مرجعیت علمی است که شاخصه اصلی این مرجعیت علمی وجود دانشمندان تراز اول جهانی از ایران است که دانشمندان جهانی به آنها استناد بدهند.

سردار رحیمی افزود: بنابراین در چله دوم انقلاب برای ایجاد تحول و دگرگونی و حاکمیت تفکر جهاد علمی در کشور، دانشگاه‌های ما باید در تمام حوزه‌ها نیاز محور حرکت کرده و نیازهای اولویت‌دار و مسایل را کشف کنند که در این راستا ما نقشه راه بسیج علمی را طراحی کرده‌ایم که همه ظرفیت‌های علم و فناوری، بسیج، دانشگاه‌ها، معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری و هر مرکزی که در حوزه علم و فناوری دارد باید مطابق با آن حرکت کنند.

مردم سالاری کردن علم و فناوری

رییس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور گفت: مقام معظم رهبری، فناوری را به اسم جهاد علمی بیان می‌کنند اگر این تفکر جهاد علمی بر کشور طنین‌انداز بشود و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بر اساس این تفکر حرکت کنند، ما تراز قدرت علمی ایران را که لازمه آن استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای درون‌زا کردن اقتصاد با استفاده از فرمول‌های بومی و الگوی ایرانی اسلامی است در برابر قدرت جهانی با سرعت و شتاب بیشتری طی خواهیم کرد.

سردار رحیمی افزود: برای رسیدن به اقتدار، نقشه راهی ذیل سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج به عنوان نقشه علمی کشور و نقش علمی، دفاعی و امنیتی کشور تدوین شده‌ است که در این نقشه یک هدف کلی برای آن در نظر گرفتیم و آن‌هم مردم‌سالار کردن علم و فناوری است که مردم بیایند و عرصه علم و فناوری را بگیرند و کار کنند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی مردم با پایه تفکر جهادی و بدون بوروکراسی اداری می‌توانند این تلاش را انجام بدهند و ما را به منبع جهانی علم وصل کنند بنابراین باید رویکردمان را از مقلد محور به نوآور برای تولید علم به سبک ایرانی اسلامی تغییر دهیم و به سمت فناوری‌های بدیع الموضوع و ساختارشکن که بالاترین سطح فناوری هستند برویم.

رهبری و مردم اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ایران هستند

راه‌اندازی ۵۳ پایگاه علمی توسط بسیج علمی سپاه امام رضا(ع) در خراسان رضوی

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی نیز در این مراسم در خصوص اقدامات انجام شده توسط این مجموعه گفت: ایجاد و راه اندازی ۵۳ پایگاه علمی با رویکرد مسجدمحوری در خراسان‌ رضوی با هدف شناسایی و جذب استعدادهای برتر علمی و افزایش ابتکار عمل و اعتماد به‌ نفس و رشد خلاقیت‌ها و استعدادها، و ایجاد و راه‌اندازی ۹ مرکز رشد خلاقیت و نوآوری با هدف تبدیل ایده به خلاقیت و دستاوردهای علمی تحقیقاتی به محصول جهت ارائه در بازار، حمایت از طرح‌های علمی و زودبازده و تولید محصولات نوآورانه برای تجاری‌سازی این محصولات از اقدامات این مجموعه است.

سرهنگ محمود رضا کفاش افزود: ایجاد و راه‌اندازی ۲ مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی با هدف تقویت کار گروهی و تولید دانش برای کمک به اشتغال‌زایی دانش‌بنیان، هدفمند نمودن پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین ایجاد و راه‌اندازی خانه نخبگان استان و شهرستانی با هدف احصا و شناسایی مسایل، ارائه راهکارهای مناسب و پیامد سنجی براساس نیازسنجی و توجه به نیازها و مشکلات مردم و جامعه از دیگر اقدامات این مجموعه است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش جهادگران علم و فناوری در راستای هم‌افزایی و هم‌گرایی در جریان‌سازی و ترویج گفتمان علمی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از دیگر اقدامات این مجموعه است.

رهبری و مردم اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ایران هستند

۱۵۰ استاد بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در فضای علمی کشور فعال هستند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در ۱۲ واحد و ۶ مرکز دارای بیش از ۶۰ هزار دانشجو و حدود  هزار و ۱۰۰ استاد محقق پژوهشگر و دانشمند در حوزه های مختلف است و در این مجموعه ۱۵۰ استاد در بسیج اساتید زمینه‌ساز ایجاد پژوهش‌ها و تحقیقات بسیار گسترده برای نقش آفرینی در فضای علمی کشور شده‌اند.

دکتر محسن مرادی شعار امروز دانشگاه آزاد اسلامی را نقش آفرینی در فضای اجتماعی کشور عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال امروز دانشگاه آزاد اسلامی با روحیه و تفکر اساتید بسیجی، در تولید "بذر" گام‌های موثری برداشته است در حالی که تاکنون در تولید بذر کاملا وابسته بودیم اما با حرکتی که در جهاد علمی دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده تا یک سال آینده بیش از ۱۰ درصد بذر کشور به ویژه در حوزه جالیز در دانشگاه آزاد اسلامی تولید خواهد شد و این حرکت دانشگاه آزاد با محوریت اساتید بسیجی نویدبخش آینده ای بهتر برای این دانشگاه است.

وی با بیان این که قریب به ۲۵ هزار نفر از نخبگان علمی، فرهنگی و پژوهشی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند ادامه داد: اگر این تفکر با رویکرد حل مساله و گره گشایی از مشکلات معیشتی مردم و تلاش برای استقلال و خودکفایی کشور در حوزه علم و فناوری اتفاق بیفتد آن گاه نقش آفرینی دانشگاه در فضای اجتماعی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رهبری و مردم اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ایران هستند

در این همایش که با حضور اساتید و نخبگان بسیجی و فرماندهان پایگاههای مقاومت بسیج در سالن آمفی تئاتر شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد از چند محصول و دستاورد علمی و فناورانه سپاه امام رضا(ع) رونمایی شد و در پایان نیز از جهادگران برتر علم و فناوری و پایگاههای برتر استان بسیج تجلیل شد.

رهبری و مردم اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ایران هستند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha