جشنواره فرهنگی ورزشی حافظان خلیج فارس در هرمزگان برگزار می‌شود

بندرعباس - ایرنا - رییس هیات بازی‌های بومی محلی هرمزگان گفت: جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی محلی جنوب کشور با عنوان حافظان خلیج فارس پنجشنبه و جمعه هفته جاری در شهرستان پارسیان این استان برگزار می‌شود.

جعفر متقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره که با عنوان حافظان با حضور ورزشکاران بومی محلی استان‌های خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس و هرمزگان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ورزشکاران بازی‌های بومی محلی این استان‌ها در رشته‌های هفت سنگ مهارتی،‌چوب کشی، تیر و کمان، دار و پلان، تیر اندازی با تفنگ بادی، طناب کشی به رقابت می‌پردازند.

وی اضافه کرد:‌ علاوه بر این جشنواره رقابت‌های دیگری هم در انتهای فصل پاییز و ابتدای فصل زمستان در شهرستان‌های هرمزگان برگزار می‌شود که می‌توان به المپیاد استانی دختران ورزش روستایی و جشنواره بازی های بومی محلی آقایان اشاره کرد.

رییس هیات بازی‌های بومی محلی هرمزگان افزود: المیپاد استانی دختران ورزش روستایی ۱۸ و ۱۹ آذر در روستای اسلام آباد شهرستان رودان با حضور ۱۴۵ ورزشکار دختر در رشته‌های گانیه یا لی لی، دو ۱۰۰ متر و چهاصد متر، پرتاب وزنه و بسکتبال سه نفره برگزار می‌شود.

متقی ابراز کرد: جشنواره بازی‌های بومی محلی آقایان هم ۲ و سه دی ماه در رشته‌های دارپلان، هفت سنگ مهارتی، چوبکشی، الختر و طناب کشی با حضور حدود ۱۳۰ ورزشکار در شهرستان قشم برگزار می‌شود.

براساس اطلاعات منتشره این استان دارای افزون بر ۳۰۰ نوع بازی بومی محلی است که برخی از آنها با سایر مناطق و استان ها مشترک بوده و در هر منطقه و روستایی نام متفاوتی دارد.

هنوز برخی بازی های بومی محلی در شهرستان های میناب و قشم رواج دارد ولی در مجموع رواج و رونق گذشته را ندارند و مسائل و مشکل های معیشتی و اقتصادی باعث شده مجال کافی برای انجام بازی های سنتی وجود نداشته باشد.

بسیاری از افراد بازی های بومی محلی را بی کلاس و دارای سطح پایین و بدور از شان خود می‌دانند و حاضر به بازی کردن نیستند و برخی هم به دلیل گرفتاری های روزمره و مشغله فراوان فرصت بازی کردن ندارند.

افرادی هم هستند که از روستا برخاسته و با پرورش و با همان تربیت به موفقیت رسیده اند ولی از یاد دادن آن به فرزندان خود خودداری می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha