بازگشایی‌ها تابع شرایط و برنامه هر مدرسه اجرایی شد

تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس تابع شرایط و اقتضائات هر مدرسه، دانش آموزان و معلمان اجرایی شد، این آزادی عمل وجود دارد که ۱۱۲ هزار واحد آموزشی مدل‌های بهینه و کارآمد خود را داشته باشند و با مشورت شورای مدرسه آموزش با کیفیت ارایه کنند.

علیرضا کمرئی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره بازگشایی کامل مدارس از امروز اظهار داشت: مرحله سوم از بازگشایی‌های مدارس امروز اجرا شد، اولین بازگشایی در مهر ماه برای دانش آموزان عشایر و روستایی باجمعیت کم، در فاز دوم بازگشایی برای دانش‌آموزان متوسطه دوم در مناطق شهری  و در فاز سوم از امروز بازگشایی‌ها برای دانش آموزان ابتدایی در سراسرکشور و متوسطه اول در مناطق شهری انجام شد.

وی ادامه داد: حدود هشت میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز از امروز آموزش حضوری را آغاز کردند، البته ممکن است برخی مدارس به دلیل فراهم کمبود امکانات برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و گروه بندی دانش آموزان، هنوز اطلاع رسانی به خانواده‌ها نکرده باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مدارس باید اطلاعات لازم در این خصوص را به خانواده‌ها اعلام کنند، همچنین باید برای این موضوع تدابیر لازم را در نظر گرفته باشند.

کمرئی همچنین گفت: تمام مدارس کشور از نظر وزارت آموزش و پرورش از امروز باز هستند و آموزش حضوری است البته مدارس در مورد میزان حضور دانش آموزان با توجه به شرایط خود عمل می‌کنند، به عنوان مثال به نسبت میزان تراکم کلاس‌ها دانش آموزان به دو یا سه گروه تقسیم می‌شوند.

وی یادآور شد: نتیجه این تقسیم بندی این می‌شود که زمان حضور دانش آموزان در مدرسه کاهش می‌یابد، برنامه ریزی در این خصوص تابع اطلاعات مدرسه است، ممکن است مدرسه‌ای تا ساعت ۱۰ صبح را به گروه اول و پس از آن به گروه دوم اختصاص دهد، همچنین ممکن است که مدرسه‌ای روزهای زوج و فرد یا هفتگی را برای گروه‌ها انتخاب کند.

تعطیلی مدارس به صورت مدرسه‌ای یا منطقه‌ای صورت می‌گیرد

معاون آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی مدارس براساس رنگ بندی کرونایی مناطق کشور انجام شد، گفت: در شیوه‌ نامه بازگشایی مدارس که با هماهنگی وزارت بهداشت تنظیم شده است، موضوعی از رنگ‌بندی‌ها در آن مطرح نشده است.

کمرئی ادامه داد: البته ممکن است در استانی براساس رنگ بندی یا شدت گرفتن شیوع بیماری، ملاحظاتی در استان‌ها وجود داشته باشد که این موضوع تابع شرایط استان است و بر این اساس نمی توان برای کل کشور نسخه پیچید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصول تعطیل شدن مدارس در صورت نگرانی از شیوع ویروس کرونا تغییر کرده است، به طور مثال اگر در یک کلاس درس یا مدرسه خاص یک مورد بیماری پیدا شود، آن مکان ۲ هفته تعطیل می شود اما نیازی نیست که کل جامعه تعطیل شود، در واقع این امکان وجود دارد که با اقتضائاتی در  کلاس، مدرسه  و منطقه ای با موضوع برخورد کنیم  و یک موضوع را به کل کشور تعمیم ندهیم که آفات بسیاری به همراه دارد.

دانش آموزان موظف به حضور در کلاس‌ها هستند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین در خصوص حضور نیافتن دانش آموزان در کلاس‌های درس حضوری توضیح داد: اگر خانواده دانش آموزان نگران رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در مدارس هستند، می توانند به بخش بازرسی و شکایت آموزش و پرورش اعلام کنند تا این موضوع رسیدگی شود.

کمرئی خاطرنشان کرد: اما اگر دانش آموزی به طور کلی  تمایل به حضور در کلاس درس نداشته باشد، در این خصوص موظف است که قوانین مدرسه را رعایت کند. تکلیف بازگشایی مدارس روشن شده است، بنابراین الزام و اصرار برای بازگشایی و حضور دانش آموزان وجود دارد.

وی یادآور شد: برگزاری کلاس‌های حضوری جزو قوانین آموزش و پرورش است، همچنین مفاد و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هم لازم دانسته است و ماهم تاکید داریم که اجرایی شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: براساس ماده ۱۶ آیین نامه آموزشی دانش آموزان پذیرفته اند که مقررات مدرسه را رعایت کنند.

کمرئی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش در ارایه خدمات محدودیت دارد، وقتی نظام آموزشی حضوری است، به سختی می تواند آموزش غیرحضوری را هم هدایت کند و در این صورت به صورت ناچار ممکن است که کیفیت آموزش دچار مشکل شود.

وی همچنین گفت: دانش‌آموزانی که عذرموجهی ندارند و در کلاس حاضر نمی‌شوند، باید از روش‌های خود آموز استفاده کنند چراکه ممکن است امکان ارایه آموزش مجازی برای دانش آموزان وجود نداشته باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تنها دانش آموزان با عذر موجه مانند بیماری‌های واگیردار، اوتیسم و شیمی درمانی می توانند در مدارس حضور نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، مدارس برای دانش‌آموزان «متوسطه دوم» از  ۱۵ آبان‌ماه بازگشایی شدند، مدارس برای دانش‌آموزان ابتدایی و «متوسطه اول» هم در اول آذرماه بازگشایی شدند. مرحله جدید بازگشایی مدارس برای دانش آموزان متوسطه دوم یعنی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم در همه شاخه ها و رشته های تحصیلی هم از امروز شروع شد.

بر اساس مصوبه جلسه نود و یکم ستاد ملی کرونا که اخیرا برگزار شد دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم و دوره ابتدایی از اول آذرماه به سمت فعالیت حضوری می روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha