آموزش و پرورش استثنایی  ۱۲ هزار نیروی انسانی کمبود دارد

تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به کمبود ۱۲ هزار نیروی انسانی در این سازمان گفت: براساس مصوبه شورای این سازمان برای جبران این کمبودسالانه ۱۰ درصد از ورودی آموزش وپرورش کشور باید به حوزه استثنایی اختصاص یابد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی،  سیدجواد حسینی در کارگروه توسعه فعالیت‌های آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان در دفتر وزیر آموزش وپرورش افزود: مشکل اصلی نیروی انسانی کشور و استان سیستان و بلوچستان در حوزه نیروی‌های توان‌بخشی است به طوری که در حوزه گفتار درمانی به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک گفتار درمانگر، به ازای هر ۵۰ دانش آموز یک شنوایی سنج، به ازای هر ۱۰۰ دانش آموز جسمی حرکتی یک ارتوپد فنی، به ازای هر ۵۰  دانش آموز یک فیزیوتراپ، به ازای هر ۲۵ دانش آموز اتیسم و کم توان ذهنی یک کاردرمانگر و به ازای هر ۲۵۰ دانش آموز  یک مراقب سلامت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: به همین منظور آموزش ۱۰ درصد معلمان کم توان ذهنی به شکل مهارت های چندگانه، نهضت خط بریل  و زبان اشاره و نیز نهضت جهت یابی و حرکت برای توانمند سازی و افزایش پوشش تحصیلی از اقدامات انجام شده و در دست انجام سازمان آموزش و پرورش استثنایی است،

حسینی به تشریح وضعیت ۱۶ شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: اکنون ۳ هزار و ۶۵۸ دانش آموز با نیازهای ویژه در سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند که ۲.۶ درصد دانش آموزان استثنایی کشور را تشکیل می دهند،  این  در حالی است که در سطح استان  ۵.۲ درصد کل دانش آموزان کشور به تحصیل اشتغال دارند و از این حیث یک شکاف و نابرابری در حوزه پوشش تحصیلی استثنایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی این استان در ۸۹ مدرسه تحصیل می کنند، اظهار داشت: این استان فاقد مدرسه شبانه روزی در حوزه استثنایی است و ۵۲ باب از این مدارس به شکل مختلط پذیرای دانش آموزان هستند،  ۶۸۳ نفر  نیروی انسانی تعلیم وتربیت این دانش آموزان را  به عهده دارند،   تراکم کلاس ۶.۷ دانش آموز است  که با نرم ۶.۱۱  هم خوانی دارد و نسبت دانش آموز به معلم ۶.۵  است که این نسبت هم از نرم خیلی فاصله ندارد.

حسینی افزود:  با وجود این استانداردها ۱۲ نیروی مراقبت سلامت در استان سیستان و بلوچستان نیاز است که فقط  ۶ نیرو در حال حاضر وجود دارد، ۸۸ کاردرمانگر نیاز است که یک نفر وجود دارد، ۹ ارتوپد فنی و ۲ فیزیوتراپ نیازاست که ۲ فیزیوتراپ وجود دارد، ۸ شنوایی سنج نیاز است که شنوایی سنجی وجود ندارد  و ۱۶ گفتاردرمانگر  نیاز است که ۴ گفتاردرمانگر  در استان وجود دارد. در راستای تامین نیروی انسانی استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش استثنایی در  سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۲۱ معلم در قالب ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و امسال نیز ۸۵ نفر در این قالب جذب خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این استان ۳.۵ درصد نوآموزان پیش دبستان کل کشور را دارد در حالی که پیش دبستانی عادی در این استان ۶.۲ درصد را به خود اختصاص داده است. در حوزه آموزش ابتدایی۴.۲ درصد دانش آموزان ابتدایی  استثنایی  کشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند  در حالی که در حوزه عادی ۶ درصد در استان مشغول به تحصیل هستند. در حوزه پیش حرفه ای ۳.۳ درصد و در دوره حرفه ای ۲.۷ درصد دانش آموزان کشور در استان در حال تحصیل هستند  و ۱.۵ درصد کارگاه های پیش حرفه ای  وحرفه ای  کشور در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

۷.۸ درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی سیستان و بلوچستان دیگر تحصیل نمی‌کنند

وی ادامه داد: در مجموع ۲.۶ درصد دانش آموزان استثنایی کشور در استان سیستان و بلوچستان به تحصیل اشتغال دارند این در حالی است که ۵.۲ درصد کل دانش آموزان کشور در این استان به تحصیل اشتغال دارند. لذا در قلمرو دانش آموزان با نیاز ویژه شکاف و عقب افتادگی مضاعفی وجود دارد. شاخص مهم دیگر سهم دانش آموزان تلفیقی فراگیر می باشد که ۱۸.۵ درصد دانش آموزان استثنایی این استان را به خود اختصاص داده است در حالی که در کشور این مقدار بیش از ۴۰ درصد است.

معاون وزیر در خصوص تخصیص معلمان رابط به مدارس تلفیقی فراگیر گفت: هم اکنون ۳۴.۹ درصد دانش آموزان تلفیقی فراگیر استان از معلم رابط بهره مند هستند و افزایش سطح پوشش معلمان رابط گام دیگری در جهت بهبود کیفیت آموزش  دانش آموزان تلفیقی فراگیر محسوب می شود.

حسینی در ادامه  با بیان اینکه عدالت جنسیتی در آموزش شاخص مهم دیگری است ادامه داد: در  استان سیستان و بلوچستان و در حوزه استثنایی ۲۲.۶ درصد دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند  و این در حالی است که در سطح کشور این شاخص بیشتر از ۴۰ درصد  را  به خود اختصاص داده است.

وی افزود: درصد تکمیل دوره ابتدایی در حوزه استثنایی ۹۲.۲ درصد است و این بدان معنی است که ۷.۸ درصد دانش آموزان پس  از دوره ابتدایی در این استان ادامه تحصیل نمی دهند. سرانه فضای آموزشی استاندارد در حوزه استثنایی ۲۸ متر مربع است که هم اکنون این شاخص در سطح کشور نزدیک به ۱۱ متر مربع و در استان سیستان وبلوچستان ۵.۵ متر مربع است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همچنین در ۲  سال اخیر بیش از ۴۱ پروژه افتتاح شده است و با  ساخت ۱۲۰ هزار متر مربع فضای آموزشی ، سرانه فضای آموزشی ۲.۸ مترمربع افزایش یافته است و به ۵.۵ متر مربع  رسیده است.
حسینی در زمینه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرانه فضاهای ورزشی کشور در حوزه استثنایی۲.۳۳ متر  مربع است و استان سیستان وبلوچستان دو سالن  ورزشی  ویژه دانش آموزان استثنایی دارد   که در مجموع  هزار و ۲۸۴ متر مربع فضای ورزشی دارد.

وی با بیان اینکه استاندارد سازی تجهیزات ورزشی، آموزشی، توانبخشی شاخص مهم دیگری است که در قالب برنامه نهضت ملی توان افزایی در حال پیگیری است، اظهار داشت:  در آمایش سرزمینی و در سطح معیارهای جهانی دانش آموزان با نیاز های  ویژه ۱۰۵ قلم تجهیزات در حوزه های نهضت توان افزایی نیازمندند که در پهنه کشور بیش از ۷۲ هزار را شامل می شود.   در استان سیستان وبلوچستان  هزار و ۵۳۲ قلم مورد نیاز است که اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد  و۱۰۰ میلیون تومان  نیاز دارد و امسال در صورت تخصیص ۵ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مجموع در سال گذشته،   ۳۰.۶۵ درصد این تجهیزات با اعتبار بالغ  بر ۱۴۵ میلیارد تومان با کمک های مردمی عمومی و دولتی در کل کشور تامین شد، گفت: استان سیستان د بلوچستان ۱۹.۵۶ درصد تامین تجهیزات توانبخشی را محقق کرد و از میزان تحقق کشوری  ۱۱.۵ درصد عقب ماندگی دارد.

حسینی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای  شاخص مهم دیگری است که در حوزه استثنایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: برای این شاخص ۱۲.۸ درصد نوآموزان پیش دبستان در سطح استان  از ۳۰.۱ درصد سطح کشور،   ۴۵ درصد دانش آموزان ابتدایی در سطح استان و از ۵۰.۱ درصد در سطح کشور از این خدمات بهره مند شدند  و در مجموع در استان ۵۷.۸ درصد دانش آموزان از خدمات  توانبخشی بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه خدمات توانبخشی  برون مدرسه ای از ۳ میلیارد تومان سال ۱۳۹۸ به ۱۰ میلیارد  تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، گفت:  در کنار افزایش اعتبارات، افزایش سطح ارائه خدمات توانبخشی مدرسه ای در قالب توانمند سازی نیروها و جذب آن ها در دستور کار می باشد.

وی در خصوص برنامه  سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت:  سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برنامه مهم دیگری است که از سال ۱۳۷۱ در سطح کشور شروع شده است و از پوشش ۱.۵ درصدی دانش آموزان به پوشش ۹۹ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته است و  در سطح استان سیستان بلوچستان این شاخص ۹۲.۱۴ درصد پوشش را نشان می دهد.

حسینی در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از سنجش گفت: یکی از شاخص های  سنجش  این استان نشان از آن دارد که ۴۰ درصد ازدواج های این استان فامیلی است در حالی که این شاخص در کشور ۲۱ درصد است و این موضوع  می‌تواند منجر به افزایش سطح معلولیت  شوذ.

وی با بیان اینکه اعتبارات استان سیستان و بلوچستان از ۵ میلیارد تومان در سال ۹۹ به بیش از ۱۲ میلیارد تومان  در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت گفت: با وجود اینکه  سهم آموزش و پرورش استثنایی ۲.۶ درصد کشور است اعتبارات استان ۴.۱ درصد اعتبار کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha