تقویت مرز رسمی پرویزخان باعث رونق تجارت با عراق وکشورهای همسایه می‌شود

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مرز رسمی پرویزخان دارای کارکردی منطقه‌ای و ملی است، گفت: تقویت این مرز رسمی باعث رونق تجارت با عراق و دیگر کشورهای همسایه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهریار حیدری روز شنبه در آیین بهره برداری از فاز اول طرح جامع گمرک مرز رسمی پرویزخان با حضور معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران، افزود: امروز شاهد بهره برداری از بزرگترین پروژه زیرساختی که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شده در قالب هشت هکتار به منظور استفاده تجار و صادر کنندگان هستیم که کار بسیار سنگینی اجرا شده است.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده که اجرای فاز دوم آن نیازمند حمایت های ملی و استانی است و هر قدر از اینگونه پروژه ها عملیاتی شود شاهد نظم و انضباط بیشتر در مرز و رونق و تسهیل در امر تجارت و امور زیربنایی خواهیم بود.

نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مرز پرویرخان یک مرز بین المللی است و از نظر تجارت با عراق رتبه اول را دارد.

حیدری افزود: چرخه تجارت تعریف شده اما در کشور ما اشکالات بسیار زیادی دارد ما در زمینه مسوولیت در مرزها دچار مشکل هستیم و بی نظمی در مرز حاصل بی برنامگی است و هنوز مسوول مرز مشخص نیست که این امر مشکلاتی برای روند صادرات ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: جلسات مختلفی با نهادهای مختلف برگزار کردیم که آئین نامه هایی برای ساماندهی مرز پرویرخان تصویب کنیم تا این بی نظمی و ناهماهنگی را برطرف کنیم.

او ادامه داد: پرویرخان در حوزه منطقه آزاد است و مشکلات این حوزه به سعید محمد بیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ‌صنعتی و ویژه اقتصادی کشور ارایه شده تا برطرف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ۱۰۷ مرز هوایی، دریایی و زمینی داریم که بیشترین مشکلات مربوط به پرویرخان است از این رو برای دفاع از حقوق مردم حاضریم هر گونه هزینه ای پرداخت کنیم و کسانی که اجازه رشد به نیروهای توانمند نمی دهند باید پاسخگو باشند.

حیدری از عملکرد قرنطینه نباتی در مرز و اخذ وجوه با توسل به زور و ایجاد رانت در مرز انتقاد کرد و افزود: مردم قصرشیرین باید از منافع مرز منتفع شوند و شرکت های که در مرز فعالیت می کنند باید منافع آن به قصرشیرین برگردد و مزایای مرزی در حوزه خدماتی به شهرداری های منطقه واگذار شود.

وی خواستار استقرار ۲دستگاه ایکس ری و گارد گمرک در پرویزخان شد و افزود: کرمانشاه را باید از حیطه انبارهای گمرک خارج کنید تا مردم قصرشیرین از مزایای مرز منافع شوند.

تقویت مرز رسمی پرویزخان باعث رونق تجارت با عراق وکشورهای همسایه می‌شود

سهم ۴۵.۲ درصدی پرویزخان از صادرات کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نز در ادامه این مراسم گفت: پرویزخان یک مرز مهم و استراتژیک کشورمان است و توسعه صادرات غیرنفتی برای ما مهم است زیرا در بدترین جنگ اقتصادی تاریخ قرار گرفته ایم و با مقاومت ملت ایران تاکنون سربلند بودیم و در این راه مرزهای تجاری ما نقشی بسیار مهم ایفا کرده اند.

«بهزاد باباخانی» ادامه داد: مرز پرویزخان در حال حاضر بزرگترین مرز زمینی به عراق است و اهمیت خاصی دارد که باید زیرساخت های آن مورد توجه قرار می گرفت.

او گفت: بزرگترین مشکل ما با عراق رویه سنتی تجارت در مرزها است که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده و کشور عراق عضو کنوانسیون‌های بین المللی نیست و حمل یکسره کالا در آن مشکلاتی دارد.

او اضافه کرد: باید براساس واقعیات موجود پیش برویم و پنج استان هم مرز با عراق داریم که کرمانشاه ۴۵.۲ درصد سهم صادرات را با این کشور دارد.

وی گفت: با وجود بحران کرونا فعالیت های خوبی در استان داشتیم و امسال رشد هشت درصدی در هشت ماه سپری شده از سال جاری را داریم.

باباخانی در ادامه افزود: ما خواهان ادامه این طرح در فازهای دیگر در طرح جامع گمرک پرویزخان هستیم و با وجود اینکه مرز پرویزخان در حوزه منطقه آزاد است تفاهمات لازم گمرک و منطقه آزاد را می طلبد و در حوزه امکانات رفاهی نیز نیازمند حضور بخش خصوصی است.

تسریع در تکمیل طرح جامع گمرک پرویزخان

فرماندار قصرشیرین نیز با قدردانی از گمرک کشور به خاطر اجرای این طرح بزرگ در مرز رسمی پرویزخان گفت: بعد از چند سال از مرز رسمی شدن مرز پرویزخان شاهد اجرای فاز اول طرح جامع گمرک هستیم که اجرای آن می تواند حجم صادرات را ۲ برابر کند.

«مرادعلی تاتار» افزود: درخواست ما این است که از محل اعتبارات گمرک ایران فازهای بعدی این طرح به صورت کامل تکمیل شود و همچنین با توجه به کمبود نیروی انسانی گمرک نسبت به استقرار گارد گمرک در مرز اقدام کند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha