ابوالقاسم اسدی روز شنبه در بازدید از روند پیشرفت بزرگراه چابهار به کنارک اظهار داشت: طول این محور ۴۸ کیلو متر بوده است که در توافقاتی که با وزارت راه و شهرسازی داشتهایم مقرر شد که از پلیسراه به سمت کنارک، ۲۴ و نیم کیلومتر را منطقه آزاد چابهار اجرا کند.
وی اضافه کرد: قرار داد این پروژه با مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان در اسفند ۹۹ منعقد شد و اکنون تعهد منطقه آزاد را در قالب چهار قطعه ۶ کیلومتری انجام میدهیم.
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: قطعه چهارمِ این بزرگراه از کیلومتر ۱۸ تا ۲۴ را به لحاظ اینکه ترافیک بیشتری دارد و در این محور سوانح و تلفات جانی و مالی زیادی اتفاق میافتاد را جلوتر آغاز کردیم و همانطور که دیده میشود از این ۶ کیلومتر سه و نیم کیلومتر آن آسفالت به صورت کاملا دو لایه اجرا شده و ۲ و نیم کیلومتر باقیمانده این قطعه هم قیرپاشی شده و لایه اول آسفالت در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: با مهندسی ارزشی که در این پروژه انجام شد، حدود ۶۰ میلیاردِ ۲۹۰ میلیارد تومان را با اصلاح خط پروژه و حجم عملیات صرفه جویی کردیم و طی مزاکراتی که با وزارت راه و "شرکت ساخت" داشتیم قرار بر این شد که از ۲۴ کیلومتر بعدی که در تعهدات شرکت ساخت بود مجددا ۱۲ کیلومتر از آن را هم در قالب همین پروژه و قرارداد انجام دهیم.
اسدی ادامه داد: یعنی عملا ۳۶ کیلومتر این محور را خود سازمان منطقه آزاد مستقلا طراحی و اجرا کرده است و هزینهها را پرداخت میکند و اگر به موقع تامین منابع تداوم داشته باشد و مشکلی پیش نیاید بتوانیم در نیمه نخست ۱۴۰۱ تمامی این ۳۶ کیلومتر را اجرا و محور را بازگشایی کنیم.
او بیان داشت: اضافه بر این ۶ کیلومتری که در حال آسفالت است و به مدت یک ماه دیگر تکمیل میشود، زیرسازی کاملِ ۶ کیلوکتر از ۱۸ کیلومتر قبل هم آماده است.
به گفته اسدی، تقریبا تمامی ابنیههای فنی اجرا شده است، غیر از یک پل رودخانه ای بزرگ که به طراحی مجدد داشت که منتظر طراحی شدیم و این هم تکمیل شده و طی یک ماه آینده برای اینکه باید به صورت ۲ و سه شیفت کار شود، حدود چهل درصد مصالح مورد نیاز تامین شده است و منتظر این هستیم که ۱۰۰درصد مصالح تامین شود تا بتوانیم بهموقع کار را انجام دهیم.
این محور، ترافیک ۲۰ میلیون تُنی حمل بارِ بندرچابهار را پوشش خواهد داد.