دکتر غلامرضا حسنیدر میان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس ارائه آموزشهای مستمر در خصوص سواد رسانه برای اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اقدامی لازم و موثر به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا وابستگی به فضای مجازی افزایش چشمگیری یافت به طوریکه آموزش نیز به سمت مجازی شدن گام برداشت اما برای مواجه نشدن کودکان، جوانان و نوجوانان با چالشها و آسیبهای فضای مجازی باید علم استفاده و مدیریت از آن را داشت.
استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از کارکردهای رسانه ای ایجاد فضای سرگرمی است تا در کنار آن بتواند پیامهای خود را به مخاطب منتقل کند و عدم شناخت صحیح این رویکرد باعث شده تا بدون در نظر گرفتن نقاط منفی آن، فضای رسانهای را بدون نظارت در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهیم که میتواند در آینده آنها تاثیر مخربی داشته باشد.
حسنی افزود: استفاده از فضای مجازی تاثیر دوسویهای دارد که از طرفی فرصتی برای دسترسی به اطلاعات و پرورش جوانان و از سوی دیگر تهدیدی برای ایجاد برخی از آسیبها ایجاد میکند.
وی ادامه داد: استفاده بدون نظارت صحیح از فضای مجازی و انجام بازیهای خشن باعث میشود کودکان و نوجوان با خشونت آشنا شوند که آثار روحی، روانی و جسمی منفی همچون پرخاشگری، انزوا طلبی، کاهش اعتماد به نفس و عدم ارتباط صحیح با والدین را در پی دارد.
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در کشورهای تولید کننده این فناوریها، استفاده از شبکه های مجازی برای جوان و نوجوان تعریف شده و دارای زمانبندی است ولی در کشور ما استفاده از این فناوریها بیش از حد و بدون مدیریت است.
حسنی افزود: آسیبهای اجتماعی بهویژه در حوزه نوجوانان و جوانان به دلیل عدم سواد رسانهای و ناآگاهی نسبت به پیامدهای منفی شبکههای اجتماعی باعث تخریب اعتقادات، ارزشها و اصول دینی افراد میشود و این در حالی است که برای مدیریت اوقات فراغت گزینههای ارتباط سالم کمتر تعریف شده است.
وی ادامه داد: برخی از بازیهای رایانه ای به طور ناخودآگاه در ذهن کاربر و مخاطب خود ارزشهای بنیادین و حتی توحیدی را از طریق کاراکترها و شخصیتهایی که میسازند زیر سوال می برند که در آینده شاهد رفتارهای متمایز جوانان خواهیم شد که برخی از والدین در مراجعه به مشاوران از این تغییر طی ۲ سال اخیر سخن گفته اند.
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نبود بازیهای مناسب رده سنی جوان و نوجوان و عدم آگاهی از آنها سبب میشود که نوجوانان به سوی بازیهایی که در آنها استرس ایجاد میکند بروند که آنها را مدام تحت فشارهای روحی و هیجان نا به جا قرار میدهد و منجر به تخلیه انرژی به صورت منفی میشود بر همین اساس ارتقای سواد اطلاعاتی، به همراه نظارت غیر مستقیم و همچنین تولید محتوای مناسب برای جوان و نوجوان از راهبردهایی است که سبب کاهش آسیبهای ناشی از فعالیت در شبکههای مجازی میشود.
نظر شما