پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا نیازمند مشارکت تشکلهای مردمی است

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: تشکل‌های مردمی در طول درگیری کشور و استان با همه‌گیری کرونا، اگرچه وظیفه قانونی نداشتند ولی بنا به وظیفه انسانی وارد عمل شدند که در ادامه مسیر و برای پوشش حداکثری واکسیناسیون باید از آنها بهره‌گرفت.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز سه شنبه در جلسه استانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای کردستان اظهار داشت: تشکلهای مردمی و نهادهایی مانند بسیج از سرمایه‌های اجتماعی هستند که می توانند در روشنگری و آگاه‌سازی مردم نسبت به مزایای واکسیناسیون علیه کرونا، نقش موثری داشته باشند.

وی با قدردانی از استاندار قبلی کردستان برای مدیریت مطلوب ستاد کرونا در کردستان، افزود: استان در ارزیابی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا همواره جایگاه مطلوبی داشته و حالا بالا بودن تعداد افراد واکسن نزده از متوسط کشوری، بر روی خدمات انجام گرفته تاثیر منفی خواهد داشت.

استاندار کردستان با تاکید بر فراهم‌سازی شرایط واکسیناسیون سیار به‌ویژه برای مناطق حاشیه‌نشین و روستاها اضافه کرد: هرجا که مقاومتی علیه واکسیناسیون شکل گرفته نیازمند فرهنگسازی و روشنگری است و از آنجا که تامین سلامت آحاد مردم از سیاستهای کلی دولت است، ایجاد مقاومت اجتماعی و ترویج واکسن‌هراسی از هیچکس قابل قبول نیست.

زارعی‌کوشا از روحانیون و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خواست تا نسبت به اصلاح ذهنیت‌های منفی علیه واکسیناسیون با بهره‌گیری از ظرفیت ائمه جمعه و جماعت اقدام کنند و افزود: دشمنی با علم، به منزله دشمنی با خورشید است و در این زمینه آسیب آن به کل جامعه بر می گردد.

وی لزوم مشارکت فعالانه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه های استان برای اقناع مردم را یادآور شد و گفت: برای رفع شبهات و روشنگری در این زمینه تمرکز اصلی بر روی مناطقی باشد که آمار واکسیناسیون در آن پایین است و در صورت لزوم حتما کاگروه ویژه ای برای آن تشکیل شود.

استاندار کردستان احصا مشکلات سامانه امید و بررسی و رفع آن و نیز تشدید نظارت بر ورود مسافران از مرز باشماق را مورد تاکید قرار دارد و افزود: در ارتباط با سویه جدید ویورس کرونا، بدون بر هم زدن امینت روانی و آرامش جامعه باید مراقبتهای لازم انجام شود.

زارعی کوشا اضافه کرد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه کرونا در استان تا پایان واکسیناسیون کامل باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی باشد .

پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا نیازمند مشارکت تشکلهای مردمی است

راه‌اندازی پویش مردمی «برای هم بمانیم»

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست با اشاره به راه‌اندازی پویش مردمی «برای هم بمانیم» در استان، دستاوردهای این پویش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این پویش برای تشویق خانواده ها برای انجام سریع واکسیناسیون علیه کروناست که  در مساجد، مدارس و اماکن دیگر توسط تیمهای سیار واکسیناسیون در حال انجام است.

دکتر فرزین رضاعی افزود: اگرچه استان در وضعیت آبی و زرد به سر می برد ولی این آرامش و ثبات به معنای کاهش حساسیت و بی تفاوتی نباید تلقی شود.

وی با بیان اینکه کنترل همه گیری کرونا نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است، تاکید کرد: با توجه به شناسایی سویه جدید این ویروس به نام اُمیکرون که  جهش جدید در آن شکل گرفته، با وضعیت مبهمی روبرو هستیم که نمی شود از روی ظن و گمان درباره آن اظهار نظر کرد و دست روی دست گذاشت تا ویروس ما را غافلگیر کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خواستار کنترل شدید مرزهای کردستان در زمینه ورود مسافران خارجی شد و افزود: ایجاد پایگاهی برای کنترل مسافران در مرز باشماق ضروری است.

دکتر رضاعی با بیان اینکه در طول موج پنجم کرونا، کردستان از استانهای آخر در زمینه نرخ مرگ و میر کرونا بوده است، از مطالب برخی رسانه‌های استان انتقاد کرد و افزود: پروازی خواندن من در حالیکه در  ماه اخیر حتی یک روز به مرخصی نرفته‌ام، بی انصافی است.

وی تخریب عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مقابله با کرونا را غیرعقلانی دانست و افزود: این تخریب ها به منزله سلب اعتماد عمومی نسبت به واکسیناسیون علیه کرونا و عملکرد کادر بهداشت و درمان است که ایثارگرانه  ۲۲ ماه تمام به مقابله با این بیماری پرداخته اند.

 واکسیناسیون ۷۵درصد جمعیت کردستان علیه کرونا

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اظهار داشت: از یک میلیون و ۳۴۶ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال استان تاکنون یک میلیون و ۱۵ هزار و ۱۶۸ نفر نوبت اول را ردیافت کرده اند که ۷۵ درصد جمعیت را شامل می شود.

دکتر بهروز اخوان افزود: ۷۷۰ هزار و ۲۴۴ نفر نوبت دوم و ۱۳ هزار و ۵۴۹ نفر هم نوبت سوم را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: بیجار بیشترین و مریوان کمترین میزان پوشش واکسن علیه کرونا در استان را دارند.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کنترل بخش مسافری مرز باشماق مطلوب است، گفت: با توجه به سویه جدید ویروس، لزوم کنترل مرزها دوچندان شده که در حال حاضر در بخش ترانشیپ منت و رانندگان ترانزیت، کنترلی بر رفت و آمد افراد نیست و ۹۵ درصد تردد را همین افراد تشکیل می دهند و باید برای آن فکری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha