۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۴
کد خبر: 84562386
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما در جهرم با روش‌های روز انجام شد

شیراز- ایرنا- مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی جهرم گفت: با توجه به آلودگی نخل‌های شهرستان جهرم به آفت سرخرطومی حنایی خرما از پیشرفته‌ترین روش‌های روز برای مبارزه استفاده شده است. 

وحید بهجو چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با ورود این آفت از شهریور ماه به شهرستان جهرم بیش از ۲۵۰ درخت آلوده شدند که ۲۰۰درخت تیمار و ۵۰ درخت امحا و از بین برده شدند.
وی با بیان اینکه آلوده‌ترین بخش جهرم به این آفت، منطقه هکان بوده است، اضافه کرد: برای کنترل این آفت، پایش و ردیابی‌های مداوم  از طریق مشاهده‌ای و فرمونی به صورت باغ به باغ در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفت که هنوز نیز ادامه دارد.
بهجو ادامه داد : همچنین  روش‌های روز مثل نصب دستگاه‌های سنسور حرارتی و صوتی برای سرعت بخشیدن به عملیات مبارزه علیه این آفت در باغ‌های شهرستان جهرم اجرا و برای مبارزه با آفت سر خرطومی حنایی از ترزیق سم سیوانتو و سم فیپرونیل به تنه درختان آلوده برای درمان استفاده شده است. 
مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی جهرم بیان کرد: شناسایی و مبارزه با این آفت بسیار زمان‌بر و پر هزینه است و نیاز به بسیج همگانی و به‌کارگیری تمام امکانات و همچنین همکاری باغداران برای اقدام مؤثرتر در نخلستان‌ها، ضروری است.

این آفت وارد تنهٔ درخت خرما می‌شود( پاجوش‌ها ) و تونل‌هایی را در داخل تنه درخت خرما ایجاد می‌کند و بعد از بلوغ شروع به تخم‌گذاری می‌کند و قادر است تا بیش از ۲۰۰تا ۳۰۰ تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود. تخمگذاری ماده‌ها غالباً در تاج نخل، در محل اتصال برگ‌های جوان به ساقه یا در قسمت‌های زخمی تنه انجام می‌شود.

چرخه کامل زندگی در حدود ۱۰ تا ۷ هفته طول می‌کشد. حشرات بالغ قدرت پرواز بالایی دارند و می‌توانند تا چندین کیلومتر پرواز کنند. بعد از نابود کردن درخت به سمت درختان سالم پرواز می‌کنند تا چرخه جدیدی ایجاد کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha