مدیرکل بهزیستی فارس: جامعه حقوق معلولان را به رسمیت بشناسد

شیراز- ایرنا- همایش معلولان فارس پنجشنبه‌ای پاییزی در باغ جنت شیراز برگزار شد که در این همایش مدیرکل بهریستی فارس گفت که برای تحقق حقوق معلولان،نخست خود این افراد باید مطالبه‌گر باشند و سپس جامعه چنین حقوقی را به رسمیت بشناسد.

سید محمد صادق کشفی نژاد در این همایش که به مناسبت سوم دسامبر (۱۲ آذر) روز جهانی معلولان برگزار شده بود همچنین اظهارداشت: حقوق افراد دارای معلولیت از حقوق اساسی است؛ چیزی است که باید به عنوان حق همنوع ادا شود.

مدیرکل بهزیستی فارس اعلام کرد: در برابر حقوق همنوع مسئولیت داریم این حق طبیعی و اولیه معلولان است که از شرایط مساوی برای برخورداری از امکانات برخوردار باشند و این از بدیهیات هم هست اما متاسفانه چون برخی از ما نگاه گسترده و جهان شمول نداریم باعث می شود معلولان دچار مشکل شوند.

کشفی نژاد به قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و وظیفه مسئولان را برای اجرای این قانون بیشتر و خطیرتر نسبت به دیگران دانست.

فرهنگ مواجهه با معلولان    

مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس در این همایش گفت:گاهی افراد جامعه، با فرهنگ برخورد با معلولان و چگونگی تعامل با این قشر آشنایی ندارند یعنی نمی دانند یا آگاهی ندارند که چگونه با معلولان مواجه شوند.

کیوان نیازی این پرسش را مطرح کرد که آیا فرهنگ سازی برای معلولان که حدود ۱۰ درصد افراد جامعه هستند، صورت گرفته است؟ که وی پاسخ داد چنین نشده و ما نمی دانیم عصای معلول برای ما وظایفی برشمرده و همچنین نمی دانیم رفتار ما با یک معلول ویلچری چگونه باید باشد.

وی لازمه تعامل با معلولان را دریافت آموزش های مجازی و حضوری و استفاده از رسانه های رسمی دانست و گفت: توجه به رده سنی معلولان نیز برای تعامل با این جامعه لازم است.

همچنین یکی از اعضای جامعه معلولان فارس در این مراسم بیانیه ای خواند که در آن از آنچه انبوه وعده های محقق نشده برای معلولان نامید، انتقاد کرد.

فراموشی و اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان 

سعید فانی گفت: معلولان با کوهی از مصائب مواجه هستند که گویی هیچ اراده ای برای حل آنها وجود ندارد و لازمه حل این مشکلات داشتن نگاه جامع و فرابخشی است.

از دیدگاه وی اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان از اصلی ترین دلایل انباشت مشکلات معلولان است که همین فراموشی عمدی قانون، موجب دلخوری این قشر از جامعه شده است.

این عضو جامعه معلولان فارس، عواقب اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان را چنین بیان کرد: سرگردانی معلولان در پیچ و خم های اداری، بی توجهی به ساخت و سازهای مناسب معلولان، ناهمگونی سازه های شهری با نیازهای معلولان، تهی بودن آگهی های استخدامی از امکان  استخدام معلولان.         

در این همایش از حدود ۱۵۰ نفر معلول استان فارس که در رشته های مختلف هنری و ورزشی افتخار آفرینی کرده اند، هدایایی داده و از آنان تقدیر شد.

برگزار کننده این آیین تشکل های مختلف مردمی معلولان استان فارس بودند.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha