۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۳
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84564842
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدارس انطباقی در خراسان رضوی ایجاد می‌شوند

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۳
کد خبر: 84564842
مدارس انطباقی در خراسان رضوی ایجاد می‌شوند

گناباد- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: به منظور ارایه خدمات مطلوب به دانش‌آموزان دارای معلولیت و شرایط خاص (استثنایی) مدارس انطباقی در این استان ایجاد می‌شوند.

مهدی قاسمی پور روز شنبه در مراسم افتتاح دو طرح آموزش و پرورش استثنایی شهرستان گناباد افزود: به دنبال این هستیم که نگرش و باور افراد جامعه نسبت به اشخاص دارای معلولیت تغییر یابد و در این راستا در ساخت هر مدرسه جدید باید نیازها و شرایط دانش‌آموزان دارای شرایط خاص و معلولیت مورد توجه قرار گیرد که آیین نامه ای بدین منظور تدوین شده است.

وی ادامه داد: اگر خواستار جامعه متعالی هستیم باید به حوزه دانش آموزان دارای نیازهای ویژه و توانمندی های آنان توجه داشته باشیم و با اجتماعی شدن مقوله آموزش و پرورش استثنایی مشارکت همه آحاد جامعه و مسوولان در حمایت از این دانش‌آموزان افزایش یابد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی افزایش هزینه های نگهداری و آموزش دانش آموزان دارای شرایط خاص و استثنایی را از جمله مشکلات این بخش ذکر کرد و گفت: هزینه نگهداری دانش آموزان استثنایی هشت برابر دانش آموزان عادی است و والدین و خانواده های این افراد با مشکلات بسیار در این زمینه مواجه بوده و نیازمند همراهی بیشتر مسوولان و آحاد جامعه به ویژه خیران هستند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان استثنایی و والدین آنان رفت و آمد این افراد به مدارس است که در کنار سایر هزینه های نگهداری، مشکلات اقتصادی بسیار بر خانواده های آنان تحمیل می‌کند.

قاسمی پور ادامه داد: ۷۰ درصد اعتبارات این اداره یا مبالغ پرداختی والدین دانش آموزان استثنایی به تامین هزینه های رفت و آمد آنان اختصاص می یابد که این امر همراهی بیشتر مسوولان مربوطه در تامین هزینه یا وسایل نقلیه مناسب را می‌طلبد.

وی کمبود ۳۵۰ نفر در زمینه توانبخشی شامل گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی سنجی و بینایی سنجی را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ذکر کرد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: توجه به معلولان نباید منحصر به هفته افراد دارای معلولیت یا روز جهانی معلولان شود بلکه باید در طول سال برنامه ریزی هدفمند برای حمایت از این قشر و رفع مشکلات آنان داشته باشیم.

وی افزود: معلولان با وجود برخی ناتوانی های جسمی و حرکتی از ظرفیتها، استعداد و تواناییهای بسیار برخوردارند و حتی می توانند با حمایت مسوولان مربوطه به سطوح بالای مدیریتی هم دست یابند.

فرماندار گناباد هم گفت: ایجاد شرایط ادامه تحصیل و جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان مورد عنایت دولت و نظام قرار دارد بطوریکه هم اکنون در برخی روستاهای این شهرستان مدرسه ای با یک یا ۲ دانش آموز دایر است و تلاش می شود هیچ فردی از تحصیل باز نماند.

حامد قربانی افزود: مسوولان باید برای تامین نیازهای دانش آموزان دارای شرایط خاص اعم از وسیله رفت و آمد و تجهیزات مورد نیاز تلاش کنند و از تمامی ظرفیتهای موجود در این زمینه استفاده نمایند.

در این مراسم مرکز مشاوره و پیوند خانواده و گلخانه آموزشی و ترویجی افراد دارای نیازهای ویژه در مرکز آموزش استثنایی شهید علویان گناباد به بهره برداری رسید.

از مجموع ۱۶۸ دانش آموز دارای نیازهای ویژه (استثنایی) در گناباد ۳۳ نفر در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.

هشت هزار دانش آموز استثنایی در ۲۴۸ مدرسه استثنایی خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

هشتم تا چهاردهم آذر ماه هفته افراد دارای معلولیت و ۱۲ آذر ماه روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha