۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84565002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشف ۳۰۰ کیلوگرم جگر فاسد و چند خبر از دامپزشکی کردستان

سنندج- ایرنا- کشف ۳۰۰ کیلوگرم جگر فاسد از یک دستگاه خودرو سواری، کشف یک تُن لیزین و انبار غیرمجاز داروی دامپزشکی در دهگلان و ۹۵ کارتن تخم مرغ در سقز عناوین چند خبر از دامپزشکی کردستان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مدیر کل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: یک محموله جگر دام که بدون مجوز حمل و به شکل کاملاً غیر بهداشتی با یک دستگاه خودرو سواری از یکی از استان های مرکزی به قصد سنندج حمل شده بود کشف و ضبط شد.

مجتبی ورمقانی گفت: با توجه به اینکه بازرسان ستادی بهداشت عمومی ورود این محموله را مورد رصد قرار داده بودند با هماهنگی و تعامل نیروی انتظامی، مقدار ۳۰۰ کیلوگرم جگر دامی آلوده و فاسد قبل از اینکه موفق به توزیع در بازار مصرف سنندج شود کشف و ضبط شد.

وی این اقدام را تهدید آشکاری علیه بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: در همین زمینه پرونده ای تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
ورمقانی از شهروندان خواست ضمن تهیه فرآورده های خام دامی از اماکن معتبر و با مهر و تائیدیه دامپزشکی، در صورت مشاهده موارد مشکوک با سامانه پیغام گیر ۱۵۱۲ این اداره کل و یا شبکه دامپزشکی شهرستان های استان تماس بگیرند.

کشف و ضبط بیش از یک تن لیزین غیر قابل استفاده  

رییس اداره دارو و درمان دامپزشکی کردستان از کشف و ضبط یک‌ هزار و ۵۰ کیلوگرم لیزین تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل استفاده از یکی از واحدهای تولید کننده خوراک دام و طیور دهگلان خبر داد.

لیزین یک اسید آمینه ضروری برای طیور است که به منظور بهبود و افزایش چشمگیر جذب و متابولیسم پروتیین به کار می رود، این ماده به تقویت، بهبود  و جذب مواد مغذی خوراک کمک می کند که به همین دلیل به عنوان یک افزودنی ایده‌آل خوراک دام و طیور به حساب می آید .

گلاله قادرمزی اظهار کرد: این اقدام در راستای تشدید نظارت بر کارخانه های خوراک دام و طیور برای اطمینان از سلامت محصولات تولیدی انجام شده است.

شناسایی انبار غیرمجاز و فاقد پروانه داروهای دامپزشکی

رییس اداره دارو و درمان دامپزشکی کردستان اظهار داشت: بازرسان ستادی و شبکه دامپزشکی دهگلان یک انبار غیر مجاز داروهای دامپزشکی را در دهگلان شناسایی کردند.

گلاله قادرمزی اظهار داشت: بازرسان ستادی و شبکه دامپزشکی دهگلان پس از هفته‌ها رصد و بازدید، یک انبار غیر مجاز و فاقد پروانه متعلق به شخصی فاقد صلاحیت در حوزه دامپزشکی را شناسایی و پس از انجام هماهنگی های لازم با مراجع قضایی، نسبت به ضبط داروهای موجود در این انبار اقدام کردند.

وی یادآور شد: در این انبار غیر مجاز بیش از ۳۷ قلم شامل صدها نوع داروی قاچاق و خارج از چرخه توزیع که فاقد مجوزهای قانونی و همچنین فاقد فاکتور خرید بود کشف و ضبط شد.

کشف ۳۰۰ کیلوگرم جگر فاسد و چند خبر از دامپزشکی کردستان

کشف و ضبط ۹۵ کارتن تخم‌مرغ

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کردستان گفت: در بازدید سرزده بازرسان ستادی بهداشت عمومی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی سقز، ۹۵ کارتن تخم مرغ بدون هویت و با بسته بندی غیر مجاز کشف و ضبط شد.

محمدطاهر پارسافر اظهار داشت: به منظور بررسی وضعیت مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی سقز، اکیپی از بازرسان ستادی بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان از تعدادی از مراکز بسته بندی، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی به صورت سرزده بازدید به عمل آوردند.

وی افزود: در بازدید از یک واحد نگهدای و بسته بندی تخم مرغ،  مقدار ۲۸ هزار و ۵۰۰ عدد تخم مرغ فاقد ضوابط نشانه گذاری و با بسته بندی غیر مجاز کشف شد.

پارسافر تاکید کرد: این تخم‌مرغ‌ها به علت عدم قابلیت عرضه مستقیم به بازار، ضبط و با تشکیل پرونده و تکمیل مستندات قانونی برای تصمیم گیری نهایی به مراجع قضایی ارجاع شد.

وی ادامه داد: در ادامه و در بازدید از یک قصابی، مقدار ۲۱ کیلوگرم گوشت به علت انقضای تاریخ مصرف، غیر قابل مصرف تشخیص داده و ضبط شد.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند هم اکنون حدود ۵۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد ۲۹ هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha