صندوق بازنشستگی کشور؛ از افزایش وام ضروری تا ارتقای تعهدات بیمه‌ای

تهران - ایرنا - افزایش وام ضروری به ۱۲ میلیون تومان، افزایش دوبرابری تعهدات بیمه عمر و حوادث بازنشستگان و تشکیل کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان را باید از جمله دستاوردهای سازمان صندوق بازنشستگی طی ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم برشمرد.

به گزارش ایرنا، صندوق بازنشستگی کشوری به‌ عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای و قدیمی‌ترین صندوق بازنشستگی کشور، بیش از یک‌ ونیم میلیون نفر بازنشسته را تحت پوشش دارد و در حدود یک میلیون نفر شاغل در شمار کسورپردازان آن جای دارند.

مجموع بازنشستگان، ازکارافتادگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در پایان اسفند سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۰۵ نفر رسید که از این تعداد، یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۲۶ نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۴۲۱ نفر ازکارافتاده و بیش از ۲۷۰ هزار نفر وظیفه‌بگیر (۶۱ هزار و ۴۲۹ نفر ورثه شاغل متوفی و ۲۰۹ هزار و ۳۲۹ نفر ورثه بازنشسته متوفی) هستند.

منابع درآمدی صندوق بازنشستگی کشوری شامل کسورات حقوقی بازنشستگان و جرایم مرتبط با آن، درآمد حاصل از سرمایه گذاری،  تعهدات دولت و سایر درآمدها است. از سوی دیگر، صندوق بازنشستگی کشوری انجام تعهداتی چون پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین مشترک، همسان سازی حقوق و پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی، امور رفاهی و فرهنگی، بیمه تکمیلی درمان و استرداد کسور اشتباه را در قبال ذی نفعان خود به عهده دارد.

تسهیلات وام ضروری بازنشستگان کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه خود در دولت سیزدهم آورده است: «تسهیلات وام ضروری بازنشستگان کشوری» از ۱۰۰ به ۱۲۰ میلیون ریال برای ۳۰۰هزار نفر با کارمزد ۴درصد و بازپرداخت ۳۶ماهه اجرایی شد.  

در این گزارش تصریح شده است: در آبان سال جاری نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرحضوری و اینترنتی ثبت نام کردند که قرار است پس از بررسی و اولویت بندی ۳۰۰ هزار نفر از واجدین شرایط در دو مرحله و هر مرحله ۶ نوبت، وام خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری و طی شدن فرآیندهای بانکی و مالی دریافت کنند.

طرح آزمایش آنلاین

کمک هزینه «طرح آزمایش آنلاین» که به منظور کاهش تردد و مراجعه بازنشستگان به مراکز درمانی به خصوص در شرایط کرونایی با همکاری یک شرکت دانش بنیان و فناور اجرا شده بود در این مدت، از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۵۰هزار تومان برای هر بیمه شده تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی درمان این صندوق افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، آزمایش و معاینه پزشکی در محل یا منزل بازنشسته، انجام تست کرونا و سرم تراپی و فیزیوتراپی در منزل بیشترین خدمات ارائه شده از سوی این طرح به بازنشستگان و افراد تحت تکفل آن‌ها بوده است.

با وجود کمبود منابع مالی دولت، «تداوم و تسریع ایفای تعهدات صندوق نظیر پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و موظفین» در موعد مقرر قانونی با هماهنگی کامل سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه داری کل کشور و اجرای همه تکالیف به ذیحسابی ها و سایر ذینفعان در موعد مقرر، از دیگر اقداماتی است که در این سه ماه رقم خورده است.

افزایش نزدیک به دو برابری تعهدات بیمه عمر و حوادث

این گزارش حاکیست که «افزایش نزدیک به دو برابری تعهدات بیمه عمر و حوادث» نیز با موافقت دولت سیزدهم عملیاتی شده است و با پیشنهاد صندوق بازنشستگی کشوری، تعهدات بیمه عمر و حوادث بازنشستگان تحت پوشش صندوق از ۷۹ میلیون ریال به ۱۵۰ میلیون ریال افزایش یافت.

از سوی دیگر، در این دوره، «تامین نیازهای ضروی بازنشستگان کشوری به ویژه در حوزه مسکن» با تعامل و همکاری وزارت راه و شهرسازی، در راستای اجرا و تسهیل طرح مسکن ملی و شناسایی بازنشستگان کشوری مشمول طرح، در حال انجام است.

کمیته ویژه پیگیری مطالبات بازنشستگان

همچنین، با ایجاد «کمیته ویژه پیگیری مطالبات بازنشستگان» و برگزاری نشست های متعدد با کانون های مختلف بازنشستگان سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی، پیگیری عملی مطالبات بازنشستگان وظیفه بگیران این صندوق، صورت گرفت.

براین اساس، کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری، موظف شده تا با دسته بندی مطالبات مطرح شده در نشست‌های مشترک و همچنین فضای مجازی، نسبت به ارزیابی و عملیاتی شدن مطالبات در چارچوب قوانین اقدام کرده و گزارش آن را به اطلاع ذینفعان برساند.

بهره برداری کامل از سامانه دریافت و پرداخت الکترونیک

در بخش دیگری از این گزارش، بهره برداری کامل از سامانه دریافت و پرداخت الکترونیک و حرکت به سمت حذف صدور چک، برآورد آثار مالی افزایش حقوق و مزایای دستگاه های اجرایی و اعلام آن به سازمان برنامه و بودجه، مکانیزه کردن پرداخت کسور مشترکین خویش‌فرما، تهیه، تدوین و انتشار سالنامه آماری ۱۳۹۹ و فصلنامه تابستان ۱۴۰۰ صندوق، اجرای فاز سوم ارائه خدمات از طریق فناوری‌های نوین تلفن همراه، واگذاری سه خدمت جدید به دفاتر پیشخوان دولت، ارائه خدمات خرید اقساطی و تخفیفی از جمله فروشگاه های رفاه به بیش از ۱۰۱هزار نفر در قالب بسته های طرح یاری، استقرار نظام های جامع انتخاب و انتصاب مدیران آینده، نظام توسعه منابع انسانی با رویکرد جانشین پروری و نظام مدیریت دانش از دیگر فعالیت های سه ماهه صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha